SJ... Neeeeej...!

Jag kan ju upplysa om att t.o.m. stockholms lokaltrafik subventioneras med skattemedel, så att all tågtrafik ska bära sina egna kostnader är nog inte realistiskt...

Och där kom den. Alltid lika förutsägbar.

Men en fråga. Sen när är tåget mellan Göteborg och Umeå ett lokaltrafiktåg?
 
Rungá;319093 sa:
Det är så att Moder Natur skiter fullständigt i den lilla parentes som den mänskiliga rasen utgör, kan vi inte anpassa oss så får det konsekvenser. Vi ser redan krigen om naturresurserna och de kommer att tillta, det är en större fara än klimateffekterna BOOOOOOOOOOOOOOOM!

Ett sätt att anpassa sig är ju att inte flyga inrikes när det finns tåg. Men det orkar du inte välja?

Eller tycker du att det är omvärlden som ska anpassa dig åt dig?

En nihilistisk moral kanske är spännande och lite provocerande, men i längden bara en undanflykt.

EDIT: Naturligtvis ska samhället som helhet anpassa sig, men det tar oundvikligen tid. Tills dess bör varje individ göra vad den kan på egen hand. Och individens val kan dessutom främja den stora omställningen. Om alla lät bli att flyga så skulle flygindustrin förtvina. Men om folk ska envisas med att flyga på semestern etc så tar allt naturligtvis längre tid. Kapitalism var ju ordet.
 
Senast ändrad:
Det är helt underbart att man som fjällvandrare med senaste prylarna i ryggan gjorda av underbetalda arbetare i Kina vars fabriker tömmer kemikalier i vattendragen sitter på tåget och är miljömedvetna.

Det handlar inte om koldioxidutsläpp, det handlar om helheten och så länge jag lever i sktiten blir jag sktig om händerna, jag anpassar mig till omvärlden därför att jag en del av den. Jag kan kliva av och leva ett annat liv men just nu väljer jag att inte göra det.

Jag är inte hihilist, jag är fullständigt medveten om mina val när jag sitter vid en dator som är tillverkad i Kina av ett företag som är kritserat för sina ruttna äpplen och skeppat runt halv världen för att jag skall kunna sitta här och ösa mina visdomsord i detta forum.
 
Rungá;319120 sa:
Det är helt underbart att man som fjällvandrare med senaste prylarna i ryggan gjorda av underbetalda arbetare i Kina vars fabriker tömmer kemikalier i vattendragen sitter på tåget och är miljömedvetna.

Att sitta på tåget är i alla lägen ett mer miljömedvetet val än att ta flyget, oavsett en generalisering som säger att alla har kinatillverkad utrustning på kroppen. Givetvis så är dessa förhållanden du nämner av största vikt vad gäller miljötänk men därmed inte sagt att individen inte kan göra individuella val. T.ex. tåg istället för flyg.
 
Senast ändrad:
Miljömedvetet val? Är man mer miljömedveten om man sitter på tåget eller kan jag som flyger vara lika miljömedveten men har gjort ett annat val?

Jag har gjort aftobladets klimatsmart test och jag är KLIMATSMART.

Jag sitter här i 19°C, duchar 1 min/dag och tvättar 1 gång/veckan. Det gick inte att välja mindre, eg så tvättar jag 0.5 ggr i veckan men duschandet kunde jag räkna ut.

Varje dag cyklar jag till och från jobbet, till affären och köper rotfrukter och svenska äpplen som inte är så energikrävande och har korta transportstäräckor. Riset har jag hällt i komposten så nu får risodlarna i asien lägga om produktionen.

När jag skall hälsa på mina barn i Göteborg tar jag alltid tåg och det bästa av allt har jag sparat till sist. Jag har ingen BIL!

En medelsvenne producerar ca 6 koldioxid varje år så jag ligger mycket lägre ner så kan jag inte få bränna mina 560 kg på flyg tur och retur till Kiruna en gång per år med onaggat miljösamvete. Ni som åker tåg iklädda ull och egenporducerade vadmalskläder har min djupa beundran.

För övrig kan jag köpa utsläppsrätter för 1200 kr så har jag med råge betalat för mina utsläpp.
 

avslutad210712

Gäst
Kan vi inte skicka hela notan för resan til skattebetalarna? Kanske ocksåför dyr utrusting och annat som man behöver

Tror inte att det finns något transportsätt som helt betalas via biljettpriserna utan staten, dvs skattebetalarna, subventionerar i större eller mindre grad allt resande.
 

avslutad210712

Gäst
Hur menar du nu? Att bensinskatten tar pengar ur statskassan?

Har svårt att se att en skatt kan ta något ut statskassan för det brukar väl vara tvärtom att en skatt tillför något till statskassan.

Vet att man från bilsidan påstår att bensinskatten fullt ut (och mer därtill) betalar alla sina kostnader men jag är inte helt övertygad om det.
 
Hur menar du nu? Att bensinskatten tar pengar ur statskassan?
Tror du missat att all infrastruktur är på ett eller annat sätt är betalat via skattsedeln, således är även alla transporter på något sätt subventionerade (än så länge i varje fall).

/Jesper
Som numera tar bilen till fjällen då tågresa med två hundar är så gott som omöjlig att genomföra utan dispyter på tåget med antingen tågpersonal eller någon avigt inställd medresenär... dessutom blev det billigare än tåget...