SJ... Neeeeej...!

Almgren har ju en synpunkt här som inte så lite påminner om gamla DDR där ungdomsjäng kunde hyra Faltboote, Zelt och Benzinkocher för sommarens bäck och åfärder till en ringa kostnad. Detaljerad färdbeskrivning iförväg underlättade övervakningsarbetet....Ack så enkelt!
//J
 
Almgren har ju en synpunkt här som inte så lite påminner om gamla DDR där ungdomsjäng kunde hyra Faltboote, Zelt och Benzinkocher för sommarens bäck och åfärder till en ringa kostnad. Detaljerad färdbeskrivning iförväg underlättade övervakningsarbetet....Ack så enkelt!
//J


Ja se där bara fördelar;)

Nä allvarligt talat. Staten betalar en massa pengar för att få tågtrafiken till norrland att fungera. Men nån balans måste det väl ändå vara? De som vill åka tåg bör betala majoriteten av vad det kostar. en massa bidragsfinansierade reseformer är inte vad jag vill ha.

SJ (statsägt men ej bidragsfinansierat idag) säger sig vilja sälja billiga biljetter till den som bokar i god tid. det är ju bra. Om de sen kan få en större lönsamhet i att anordna paketresor (dvs tåg, norrskensshow i abisko och övernattning) så är det ju också bra. Bara jag inte behöver betala för det.
 
Jag kommer aldrig mer att åka tåg så länge jag kan flyga billigare. Kiruna, Gällivare, Luleå spelar ingen roll. Inget miljösnack, jag har ingen bli så jag samlar på mig poäng som jag kan bränna. Dessutom är det bättre för miljön om det här systemet klappar ihop så fort som möjligt, evolutionen fortsätter även om arter försvinner.
 
Rungá;319080 sa:
Inget miljösnack, jag har ingen bli så jag samlar på mig poäng som jag kan bränna. Dessutom är det bättre för miljön om det här systemet klappar ihop så fort som möjligt, evolutionen fortsätter även om arter försvinner.

Moder natur bryr sig inte om "poäng". Hon bryr sig bara om ifall du flyger eller inte. Många snackar om att "samla miljöpoäng" för att kunna ta en flygresa. Tanken är god men inte särskilt djup.

Det enda du säger är "jag kunde ha varit ännu jävligare".

EDIT: Jag har sett också din sida av saken. Direktflyg Gbg-Sundsvall är ofta billigare än tåg - jag använde det ofta förr, men numera åker jag faktiskt bara tåg. Jag åker mer sällan.
 
Senast ändrad:
Nä allvarligt talat. Staten betalar en massa pengar för att få tågtrafiken till norrland att fungera. Men nån balans måste det väl ändå vara? De som vill åka tåg bör betala majoriteten av vad det kostar. en massa bidragsfinansierade reseformer är inte vad jag vill ha.

SJ (statsägt men ej bidragsfinansierat idag) säger sig vilja sälja billiga biljetter till den som bokar i god tid. det är ju bra. Om de sen kan få en större lönsamhet i att anordna paketresor (dvs tåg, norrskensshow i abisko och övernattning) så är det ju också bra. Bara jag inte behöver betala för det.

Tycker tvärtom att man skulle pytsa in en massa pengar i tågtrafiken i hela landet (eller ännu hellre i hela EU) för att få fräscha snabbtåg och kunna ge flyget en rejäl match. (Jag vet, det finns en del praktiska problem och inte minst finansiella.) Om inte Rungas drömscenario ska inträffa lär vi få göra nåt och det kommer garanterat att kosta.

Varför inte helt enkelt förbjuda flyg annat är för interkontinentala resor? Världen fungerar faktiskt utan blixtsnabba fysiska transporter...
 
Ja se där bara fördelar;)

Nä allvarligt talat. Staten betalar en massa pengar för att få tågtrafiken till norrland att fungera. Men nån balans måste det väl ändå vara? De som vill åka tåg bör betala majoriteten av vad det kostar. en massa bidragsfinansierade reseformer är inte vad jag vill ha.

SJ (statsägt men ej bidragsfinansierat idag) säger sig vilja sälja billiga biljetter till den som bokar i god tid. det är ju bra. Om de sen kan få en större lönsamhet i att anordna paketresor (dvs tåg, norrskensshow i abisko och övernattning) så är det ju också bra. Bara jag inte behöver betala för det.
Jag kan ju upplysa om att t.o.m. stockholms lokaltrafik subventioneras med skattemedel, så att all tågtrafik ska bära sina egna kostnader är nog inte realistiskt...
 
Alla som var med på utdelningsplatsen av försåndet vet att det bästa för miljön vore om staten tog över hela järnvägsnätet och erbjöd alla gratis resor inom landet.

Detta är inte möjligt på grund av att vi som medlemmar av EU inte får låta staten erbjuda miljövänlig kommunikation GRATIS, det är konkurrenshämmande. I stället har man genomfört en privatisering av järnvägsnätet där företag får konnkurera om trafiken.

Om vi skall låta miljön betala priset för att kapitalismen skall fungera så följer jag kapitalistiska regler. Köper där det är billigast och där jag får det jag vill ha.

Det är så att Moder Natur skiter fullständigt i den lilla parentes som den mänskiliga rasen utgör, kan vi inte anpassa oss så får det konsekvenser. Vi ser redan krigen om naturresurserna och de kommer att tillta, det är en större fara än klimateffekterna BOOOOOOOOOOOOOOOM!

https://www.flynordic.com
 
Kollade upp priser inför sommarens fjällvandring. Att åka bil kostade x kr, flyg 2x kr och tåg 4x kr. När miljörörelsen lyckas få ner priserna på tåg så kommer jag att åka tåg. Oavsett företag. Kanske egoistiskt men så blir det...
 
Nog tyckte jag att det blev skillnad när tågkompaniet tog över. Det blev enklare att förstå prissättningen, inte en massa olika varianter att sitta och jämföra. Tågen/vagnarna var trevligare, att sitta i panoramavagnen med en kopp kaffe och dammsugare när man närmade sig fjällen var trevligt. Tidtabellen hölls betydligt bättre än när SJ hade linjerna.

När Connex tog över blev det mesta sämre, inte minst tidtabellerna blev rena rouletten. Priset gick upp vill jag minnas.

En fördel jag kan se med att SJ tar över igen är att man slipper först en kort tågresa till Uppsala eller Stockholm med SJ för att sen ta Connex/Veolia norrut. Prismässigt blev den korta tågresan oproportionerligt stor. Kanske (man får väl drömma) kan det bli något billigare i framtiden.

Var inte tågkompaniet intresserade av dessa linjer längre? Någon som vet?

Mvh/Peter P.
 
Att flyget änligen skulle underställas samma bränsleskatt som andra skulle vara ett stort lyft...eller snarare skulle ta ner en hel del personer på marken igen.
Och gratis spårtrafik tyker jag skulle vara givet, överhuvut taget skulle all kollektivtrafik oavsätt om det är fjärrtåg, lokaltrafik eller länstrafik vara skattefinansierad så skulle det få en hel del att lämna bilen hemma, där pratar vi genast stora besparingar i både miljö ekonomi och människoliv.

Helt ärligt är jag lite misstänksam om de ska sätta in nya gamla vagnar och upprusta de som finns, när man sitter upp till norrbotten så är det den största välsignelsen man kan få (förutom goda grannar så klart) att någon godhjärtad själv har slitit bort de idiotiska hindren mellan sittdynorna som gör attt skulle det vara ledigt på platsen brevid dig ska du lik förbannat inte få sträcka ut dig och ligga ner. Där har man kapitalistisk uppfinnings rikedom i ett nötskal, sittplats ska vara sittplats även om det ska kosta extra att bygga in hindren för då tvingar vi fler till de dyrare alternativen!

Den där kubiken som någon pratade om lät inte så illa.

Priset är det första som ska åtgärdas när det gäller tågresorna, därefter kan man pilla med annat.

Att det i de nya avtalen reglerat hur ventilation och värme osv ska skötas tycker jag låter som ett spel för galleriet, personalen har alltid vad jag minns varit vettiga och utan att ha det reglerat gjort vad de kan för att man ska ha det bekvämt. Kanske skulle man låta medarbetarna bestämma vilka som kommer och vilka som stannar på arbetsplatsen istället för någon typ av ledning, det tror jag skulle ge en stor förbättring inte minst för de som jobbar på tåget, och därigenom för resenärerna.

Viktigast av allt är nog att göra hela skiten skattefinansierad så att det inte är så stor skillnad på folk och folk, vad du har i pluskan ska inte bestämma hur du reser utan det ska göras genom gemensamma beslut, latmaskar ska inte kunna köpa sig enklare och mer miljöskadliga resor och fattiga ska inte tvingas stanna hemma.