SJ... Neeeeej...!

Tror du missat att all infrastruktur är på ett eller annat sätt är betalat via skattsedeln, således är även alla transporter på något sätt subventionerade (än så länge i varje fall).

Javisst är det så. men skattepengarna kommer nånstans ifrån va? Bensinskatt och fordonsskatt tex. I fallet bilen finns det en klar relation mellan statens inkomster och utgifter. I fallet flyg så är det samma sak. Man byggen en flygplats, och flygbolagen betaar för att använda den. I tågfallet fungerar det också så. Man byggen en järnväg, och den som kör tåget betalar för att använda den. Sen kommer dock staten och ger extra pengar för att de ska ha råd att betala sina avgifter. Så sker inte med andra transportsätt (förutom nån enstaka glesbygdslinje).

Christian
 
Som numera tar bilen till fjällen då tågresa med två hundar är så gott som omöjlig att genomföra utan dispyter på tåget med antingen tågpersonal eller någon avigt inställd medresenär...

Varför skall det leda till dispyter? Hundar [i sina transportburar naturligtvis!] har väl aldrig utgjort något problem.
Förr i tiden gick de till och med att pollettera som resgods... ;)
 

avslutad210712

Gäst
På precis samma sätt som transporter i Norrland kostar staten pengar så kostar stora delar av kulturlivet i Stockholm staten pengar och jag tycker att båda sakerna är rätt och betalar gladeligen min skatt.
 
Rungá;319173 sa:
Miljömedvetet val? Är man mer miljömedveten om man sitter på tåget eller kan jag som flyger vara lika miljömedveten men har gjort ett annat val?

Jag har gjort aftobladets klimatsmart test och jag är KLIMATSMART.

Jag sitter här i 19°C, duchar 1 min/dag och tvättar 1 gång/veckan. Det gick inte att välja mindre, eg så tvättar jag 0.5 ggr i veckan men duschandet kunde jag räkna ut.

Varje dag cyklar jag till och från jobbet, till affären och köper rotfrukter och svenska äpplen som inte är så energikrävande och har korta transportstäräckor. Riset har jag hällt i komposten så nu får risodlarna i asien lägga om produktionen.

När jag skall hälsa på mina barn i Göteborg tar jag alltid tåg och det bästa av allt har jag sparat till sist. Jag har ingen BIL!

En medelsvenne producerar ca 6 koldioxid varje år så jag ligger mycket lägre ner så kan jag inte få bränna mina 560 kg på flyg tur och retur till Kiruna en gång per år med onaggat miljösamvete. Ni som åker tåg iklädda ull och egenporducerade vadmalskläder har min djupa beundran.

För övrig kan jag köpa utsläppsrätter för 1200 kr så har jag med råge betalat för mina utsläpp.

Det låter jättebra och min kommentar var inte riktad till dig personligen men tåget är alltid ett bättre miljöval än tåg, oavsett hur miljömedveten man annars är. Sen om utsläppsrätter fungerar så bra som man vill få det att verka kan kanske diskuteras då en stor del av den koldioxidkompensation som köps sker genom plantering av träd. Ofta står inte dessa kvar tillräckligt länge för att besparingen ska bli att räkna med.
 
Senast ändrad:
Och där kom den. Alltid lika förutsägbar.
"Bor i:
Upplands Väsby, Stockholms län, Sverige "

Ja du kvarnträsk, du hittade en mening bland många. Men visst du fick en billig poäng. Synd att du inte hade några andra åsikter än just denna.

Om du läst resten hade du sett att jag inte säger att staten inte ska betala alls, men jag tycker inte de ska betala allt.
 
På precis samma sätt som transporter i Norrland kostar staten pengar så kostar stora delar av kulturlivet i Stockholm staten pengar och jag tycker att båda sakerna är rätt och betalar gladeligen min skatt.

Varför ska jag betala dyra pengar för teater och opera via skatten? Skattebetalarna pyntra inte för rockkonserter.

Nä den som vill utnyttja kluturen får betala själv, oavsett var i landet det är.
 
Varför skall det leda till dispyter? Hundar [i sina transportburar naturligtvis!] har väl aldrig utgjort något problem.
Förr i tiden gick de till och med att pollettera som resgods... ;)

Hundar som är större än Paris Hilton-accessoirer får/kan inte transporteras i bur ombord på tåg. Dessutom så måste dom rastas med jämna mellanrum så godsbefodran finns inte heller på listan över möjliga alternativ annat än som flygfrakt, men då är det billigare att själv flyga och ta hundarna som incheckat "baggage".

Efter tidigare alltid ha tagit tåget till fjälls med mina hundar så vet jag att majoriteten av alla tåganställda och medresenärer är hyggligt folk som förstår det omöjliga att knö in två hundar mellan sätena, allra helst då elementen står på för fullt och inte går att stänga av. Jag har vid ett antal tillfällen köpt sittplatser till hundarna så att dom och jag ska kunna få en hel fyrgrupp ifred, med det blir fortfarande för varmt och trångt för dom så dom måste lägga sig på golvet i mittgången för att svalka sig och då uppstår problemen... Men som sagt dom flesta tycker mina hundar är trevliga och stannar till för att kela lite med dom, men sen finns det alltid någon som börjar klaga på att hundar inte ska finnas i mittgången.

Alltså är alternativet till att behöva slänga käft/argumentera med någon på tåget att antingen ta flyget eller bilen, och eftersom pengarna styr så blir det bilen. Billigare än flyg och flexiblare, men långsammare.

/Jesper
 
Javisst är det så. men skattepengarna kommer nånstans ifrån va? Bensinskatt och fordonsskatt tex. I fallet bilen finns det en klar relation mellan statens inkomster och utgifter. I fallet flyg så är det samma sak. Man byggen en flygplats, och flygbolagen betaar för att använda den. I tågfallet fungerar det också så. Man byggen en järnväg, och den som kör tåget betalar för att använda den. Sen kommer dock staten och ger extra pengar för att de ska ha råd att betala sina avgifter. Så sker inte med andra transportsätt (förutom nån enstaka glesbygdslinje).

Christian

Okej om vi bara pratar om direkta subventioner så är det ju Rikstrafiken som sköter den biten och dom betalar för följande trafikslag: buss, tåg flyg och båt. Så att bara tågtransporter subventioneras är ju inte riktigt sant. Vad gäller biltrafik och statens utgifter och inkomster rörande densamma har vi i allmänhet ingen kostnad för att åka på en väg bara bensinskatt och fordonskatt. Eftersom vissa vägavsnitt är välutnyttjade och andra utnyjjas mindre så kan man ju resonera att boende i exempelvis glesbyggd också får sin biltrafik subventionerad eftersom deras väg används av färre delar av bilistkollektivet. Dom skulle knappast ha råd att bygga sin egen väg utan är beroende av att resurser tillförs till vägbygget. Så visst har vi subventioner av biltrafik i det här landet också.

Vill man nu hävda att i fallet med glesbygdsvägar så är det bara en resursomfördelning inom bilistkollektivet så bör mn ställa sig frågan varför man inte vidgar vyn och istället talar om resursomfördelning inom resenärkollektivet? Eller finns inte den sammhällsekoniskt optimala nyttan med resursomfördelningar mellan transportslagen utan bara inom transportslagen?

/Jesper
 
Jesper mfl, jag tänker inte ta hela diskussionen om fördelningspolitik. Om ni går tillbaka några sidor ser ni att det jag vände mig emot var uttalandet om finansieringen av upprustningen av vagnarna.

Läser ni sen vad jag skrivit så ser ni att jag inte är emot en viss omfördelningspolitik, men jag är inte heller för en i mitt tycke överdriven sån.

Men jag borde nog ha insett hur infekterad hela frågan är och hur svartvit debatten brukar bli.

mvh Christian
 
Men jag vill bara åka tåg. Om jag ville ha evenemang, sport och mässor så skulle jag stanna i Stockholm.

Jag förstår din irritation, men tänk på att tågen går i båda riktningarna. Det finns faktiskt norrlänningar som vill åka till Stockholm också, och då kanske det inte är så dumt med evenemangsutbud också?
 
Miljömedvetet val? Är man mer miljömedveten om man sitter på tåget eller kan jag som flyger vara lika miljömedveten men har gjort ett annat val?

Jag har gjort aftobladets klimatsmart test och jag är KLIMATSMART.

Jag sitter här i 19°C, duchar 1 min/dag och tvättar 1 gång/veckan. Det gick inte att välja mindre, eg så tvättar jag 0.5 ggr i veckan men duschandet kunde jag räkna ut.

Varje dag cyklar jag till och från jobbet, till affären och köper rotfrukter och svenska äpplen som inte är så energikrävande och har korta transportstäräckor. Riset har jag hällt i komposten så nu får risodlarna i asien lägga om produktionen.

När jag skall hälsa på mina barn i Göteborg tar jag alltid tåg och det bästa av allt har jag sparat till sist. Jag har ingen BIL!

En medelsvenne producerar ca 6 koldioxid varje år så jag ligger mycket lägre ner så kan jag inte få bränna mina 560 kg på flyg tur och retur till Kiruna en gång per år med onaggat miljösamvete. Ni som åker tåg iklädda ull och egenporducerade vadmalskläder har min djupa beundran.

För övrig kan jag köpa utsläppsrätter för 1200 kr så har jag med råge betalat för mina utsläpp.

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete på något sätt!

Du kan vara stolt över det du gör, men det går trots allt inte att komma ifrån att det är ett miljömässigt bättre alternativ att ta tåget i stället för flyget. Så om du vill/orkar vara ännu klimatsmartare....