SJ = Cyckel - No no

Goda erfarenheter


Jag har vid tillfällen nyttjat bussgods för att få cykeln till startpunkten för längre turer och har varit mycket nöjd med hur det fungerar.

Jag har oxå rest med min "lighttourer" i cykeltransportväska av mjuk sort ombord på tåf och inte haft några problem att få den med.
 
Senast ändrad:
Stödj MP i riksdagen

SJ är helt obevekliga när det gäller det där med cykel, det verkar tyvärr som om det är just ett hat mot cykeln som föremål (kanske vill tåget inte ha konkurrens från än miljövänligare fordon).

Motion (2002/03:T328 Cykel på tåg) skrevs av (mp) och handlade om just att cykeln skulle få åka med tåget, undertecknad var bl.a. Kerstin-Maria Stalin (jag vet att hennes efternamn låter som ett skämt men kolla på länken så ser ni att hon satt i riksdagen till 2004).

Det är hög tid att några av de övriga undertecknade får stöd från hugade och goda cyklister från vårt avlånga land.

Länk till (den nedröstade *snyft*) motionen finnes här.
 
SJ:s tidning kupé

Tittade häromveckan i aprilnumret av SJ:s tidning kupé där man skriver om staden Köpenhamn som en cykelstad och hur lätt och trevligt det är att cykla där. Dessvärre nämner man inte med ett ord SJ:s minst sagt avoga inställning till resenärer som vill ta med sig sin egen cykel för att uppleva Köpenhamn på två hjul

Tror minsann jag skall skriva till Kupés redaktion och påtala det märkliga i att SJ rekommenderar cykling i Köpenhamn samtidigt som man en sådan anti-inställning till cyklar ombord på tåg.

Skriv ni andra en rad också!
 
Tittade häromveckan i aprilnumret av SJ:s tidning kupé där man skriver om staden Köpenhamn som en cykelstad och hur lätt och trevligt det är att cykla där. Dessvärre nämner man inte med ett ord SJ:s minst sagt avoga inställning till resenärer som vill ta med sig sin egen cykel för att uppleva Köpenhamn på två hjul

Tror minsann jag skall skriva till Kupés redaktion och påtala det märkliga i att SJ rekommenderar cykling i Köpenhamn samtidigt som man en sådan anti-inställning till cyklar ombord på tåg.

Skriv ni andra en rad också!

Kompletterar ditt inlägg med en länk till artikeln i fråga. http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default_s.aspx?gKey=d40j258k&gInitPage=26
 
Cykel på tåg tips

Länk till tips om att ta cykeln på tåget!

Som jag skrev i en tidigare tråd tog vi cyklarna på nattåget till Kiruna där vi startade vår Norge/Norrlands cykling.

Packade min mtb-touring och polarens trekkinghoj i två platta paket. Använde plastsäckar med rörisolering+papp på utsatta ställen, buntband samt mängder av packtejp.

Framgaffel med hjul, skärm och frampakethållare färdigmonterade i ett och ramen med bakvxl, sadelstolpe, styrstam, höger vevarm och vänster pedal avmonterade i det andra paketet.

Cyklarna gick utan problem in i utrymmet mellan golv och soffa i liggkupén men det kan vara idé att packa de sex väskorna i en lätt men stor duffelbag! ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg