SJ = Cyckel - No no

Jag tog med mig cyklen från Västerås till Malmö nu i sommar. Köpte biljett på SJs resebutik på stationen och stoppade glatt ner den i fickan, först sent kvällen innan avresa kollade jag vad det stod på biljetten, inte ett ord om någon cykel. Det blev att cykla ner lite tidigare nästa morgon och kolla upp det. Det tåget som jag fått biljett till kunda man inte lasta cykel i Västerås...suck. Det tog dom tre som jobbade i resebutiken en god halv timme att komma på hur man bokar en cykelbiljett och förstå vad dom gjort för fel.
Men dom löste det för min del, ringde tåget och kollade att det fanns plats för min cykel och kom ut på perongen och hjälpte till (tittade på ;) ) att lasta cyklen. Så jag slapp att lämna cykeln på spedtionsfirman och släpa mina cykelväskor till tåget, hade full semesterpackning med tält mm.
Avlastning i Göteborg gick lika smidigt med en konduktör som rullade fram cyklen som jag lyfte ner, tänka vad skönt det var att slippa kångka på väskor runt stationen.
Sedan blev det öresundståg till malmö, bara att rulla ombord själv. Så borde det fungera på alla tåg, smidigare kan det inte bli.
 
Var ju bra att det ordnade sig. Men att det skall vara så komplicerat är ju en fråga alla utom SJ tycks ställa sig. Inte lär det bli bättre nu när regeringen och säljer ut "vårat" bolag till hugade spekulanter. Läste att man i flera av de mycket få länder som vågat sälja ut sina statliga bolag tvingast köpa tillbaka dem för att det fungerat så dåligt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg