Sitsens höjd

Det pratas ofta om att man måste sitta på en hög sits för att kunna paddla fort. I nya ICF-kanoter förstår jag att det är ett måste eftersom de är för smala för att sitsen ska kunna monteras lågt. Men om man istället tänker sig turbåtsmodellen (ca 51 cm bred).

Jag är 195 cm lång så argumentet att man inte når ut/ned med paddeln köper jag inte. Mina axlar borde hamna nästan decimetern högre än på en 175 cm lång person och justeringen på sitsen pratar vi om någon centimeter upp eller ner...

Nelo har på sin nya hemsida (supermycket bättre än den gamla!!!) nya sitsar som har ett hål mer i höjdled jämfört med de gamla. Det möjliggör att man kan sitta lägre än tidigare. Zedtech Freelancer har (enligt Paddelkraft) möjlighet att få extra låg sits. Så det verkar som om fler tillverkare ser ett visst behov av att möjliggöra lägre sits.

... Min fundering är då om det finns fler faktorer i ekvationen? Andas man bättre, får man bättre kraft i benen eller något annat?

Hittade ett citat i ämnet:

"SKM-banan som bjöd på mycket varierad terräng. Lärdommen till nästa år är att inte välja att köra extrahöga sitsar och att köra med surfski roder för att kunna köra för fullt även på riddarfjärden."

Så det är inte bara vi amatörer som är oroliga för att behöva stötta istället för att paddla framåt ;-)

För mig är ett lite högre säte än den vanliga längfärdskajakshöjden mycket skönare. Jag känner 1) att jag sitter rakare i ryggen vilket är mer vilsamt och 2) att jag får bättre bålrotation.

Sen påverkar den högre säteshöjden balansen en del... Jag sänkte sätet i min turbåt från 8 till 7 cm (mätt i framkant) och det gjorde förvånansvärt stor skillnad enligt mitt sätt att uppleva det. Det blev rätt mycket tryggare. Och jag känner fortfarande att jag har höjd så det räcker för bättre ergonomi enligt 1) o 2) ovan.

I riktigt läga säten sitter&arbeter jag himla dåligt. Känns det som - ingen verifierande mätning whatsoever. Jag tycker exempelvis att den låga (?) surfskisitsen ser skitjobbig ut... Men det går ju rätt fort ändå med surfski säger folk, så jag har egentligen inget svar alls.

(Hursomhelst så ser jag ser framemot diskussionen för enligt mitt vidkommande - vad det nu är värt - är säteshöjden en klart viktigare parameter för effektiv och snabb paddling än sittbrunnstorlek. Men det är ju jag det. Jag har haft fel förr. )

Sen påverkar den högre säteshöjden balansen en del... Jag sänkte sätet i min turbåt från 8 till 7 cm (mätt i framkant) och det gjorde förvånansvärt stor skillnad enligt mitt sätt att uppleva det. Det blev rätt mycket tryggare. Och jag känner fortfarande att jag har höjd så det räcker för bättre ergonomi enligt 1) o 2) ovan.

Behöll du vinkeln när du sänkte sitsen - så att sittknölarna också sänktes 1 cm?

Till att börja med, den relevanta höjden vi talar om, skulle den kunna anses vara höjden från sätets lägsta punkt (ungefär i mitten) till vattenytan?

På en given kajak är det förstås lättare att mäta från insidan av "kölen" till sätets framkant (om det är lika säten, eller till t ex lägsta punkte i mitten ungefär - men för ergonomin (oaktat balansen) är det väl sitshöjden i förhållande till vattenytan eller möjligen i förhållande till var man har hälarna som har betydelse?

(Jämför jag placering mellan två lika kajaker så brukar jag helt enkelt mäta från sitsen lägsta punkt till sargkanterna rakt ovanför eftersom det är ett mer lättmätt referensvärde. Det måttet har dock mindre betydelse för ergonomi och balans.)

Till att börja med, den relevanta höjden vi talar om, skulle den kunna anses vara höjden från sätets lägsta punkt (ungefär i mitten) till vattenytan?

Så tänker jag också...

...men för ergonomin (oaktat balansen) är det väl sitshöjden i förhållande till vattenytan eller möjligen i förhållande till var man har hälarna som har betydelse?

Så tänker jag också...

grejen är väl att kan man så skall man sitta högre och det kan göra stor skilnad så stor att det ibland är en bättre lösning än att byta kajak när man börjar känna sig säker och vill utvecklas. Att sitta högt är inte hur högt i förhållande till vattenytan utan hur högt man sitter över hälarna. lite förenklat kan man väl säga att ju lägre man sitter ju svårare är det att sträcka på ryggen och därmed svårare att få med kraften från benen. Jag ser massor av folk som paddlar för ranka kajaker och försöker lösa det genom att sitta på botten och därmed ser ut som ostbågar i ryggen och inte kan paddla effektivt. Att sitta lågt i en rank kajak ger dig dock ingen grundtrygghet med båten utan är ofta ett resultat av avsaknaden av denna trygghet vilket hämmar paddlingen ytterligare. bättre då att sitta i en tryggare båt vilket gör att man verkligen vågar satsa och på en högre sits så att man kan jobba lite effektivare något som snabbt betalar sig.

Jag har suttit högre än jag gör idag (ett tag satt jag nästan i höjd med sargen vilket kanske var lite väl högt efterssom jag blev för känslig för sidsjö). Att jag sitter lägre idag är ett resultat av att jag idag inte paddlar lika mycket som förr och därför inte har samma självförtroende som för några år sedan men jag sitter fortfarande förhållandevis högt och skulle aldrig sätta mig lägre än jag behöver och skulle hellre sätta mig i en sleipner på en hög sits än klammra mig fast vid min racer och sitta på botten.

Om vi snackar skm så var det just riddarfjärden som var lite problematisk på min höga vridsits på högsta. Ingenting ohanterligt på något sätt men kombinationen med den höga sitsen och att jag paddlat aldeles för lite i den typen av vatten på senare år (kanalråtta som jag är) och att jag inte har riktigt samma självförtroende som förr gjorde att jag kände mig lite osäker och höll igen så med facit i hand skulle jag ställt sitsen på samma höjd som jag har i min racer.

om jag skall ge min syn på hur jag tycker att man skall gå till väga så tycker jag nog att ju rankare båt man paddlar ju högre bör man sitta och klarar man av en rankare båt så vill man nog sitta högt även i stabilare båtar. Stabilare båtar beter sig dock sämre när det blir riktigt stökigt om man sitter extremhögt än vad en rankare båt gör.

Sitter man högt kan man ju alltid köpa sig lite extra säkerhet genom att sänka ett steg vid stökiga förhållanden det är lättare än att släpa med sig två båtar. :)

Tror att hög sitshöjd är att positivt om man hanterar det! På min Vajda sänkte jag sitsen så den blev stadigare å paddlade då snabbare! På en Barra-Q(som är tråkigt stabil) jag ägde tidigare höjde jag sitsen rejält å paddlade då snabbare;) Fick till ett bättre paddelisätt + andades då oxå lite friare/lättare;)

/Janne

Gennerelt har man allt att vinna på att höja sitsen. Man får bättre ergonomi. Viktigt är också vinkeln mellan vattenytan och paddeln. Även i fors och slalom strävar man efter att sitta högt.

Man skall alltid sträva efter att sitta högt

Hans Friedel

På min VKV Elite, som jag hade tidigare, höjde jag sitsen ca 1 cm bara för att testa hur det kändes. Döm av min förvåning att en så liten förändring kan skilja så mycket. Sitsen sänktes aldrig igen.

På Marathon Swiften som jag har nu har jag gått från skalsits på botten till en rotationssit som är en aning högre. Tanken är att sakta höja sitsen i år. En sak är säker. Jag går inte tillbaks till skalsitsen igen.

Jag tror på Siven :) Det viktiga, eller det som räknas är höjden i relation till hälarna. Det är bara att prova hemma i vardagsrummet. Sitt på golvet och ta sedan tjockare och tjockare böcker att sitta på. Då känner man direkt att det blir lättare att sitta rakt i ryggen och jobba med benen ju högre man kommer.

Det har i den här tråden pratats mycket om att det är höjdskillnaden mellan hälar och sits som avgör hur rörlig man är i midjan mm. Att döma av diskussionen har många paddlare för korta och stela hamstrings. Om man höjer sitsen 5 cm innebär det att vinkeln i höften ändras 3 grader (räknat på 100 cm benlängd) – från ca 87-89 grader om man sitter på botten till ca 84-86 grader – mer är det inte.

Upplever man att den lägre sittställning hindrar effektiv rörlighet i midjan eller till och med hindrar god andning, beror det sannolikt på att stelheten i lårens baksida tvingar bäckenet till en bakåtlutad ställning (Sivens ostbågar). Detta innebär stora nackdelar: man sitter på svanskotan istället för sittbenen, man klämmer ihop lungorna, det bakåtlutade bäckenet begränsar rörligheten och för att se framåt får man vinkla huvudet som en gam. Problemet kan lösas antingen genom att höja sitsen - eller genom att stretcha...

Ett helt annat problem är att en hög och bred reling innebär problem med paddelisättningen. I en befintlig kajak är högre sits det enda sättet att lösa detta. Men annars betyder en lägre sits så mycket mer stabilitet att kajaken kan göras smalare och lägre och då ge en ännu bättre paddelisättning än alternativet.

En konsekvens av det senare alternativet är att man kan använda lite kortare paddlar än vad som är vanligt med hög sits, med fördelen att bladets tryckpunkt hamnar lite närmare händerna och därmed ger bättre kraftöverföring. Starka och tekniskt skickliga paddlare kan behöva kompensera detta med att öka bladytan en aning, medan många andra vinner bara på utväxlingen.

Att lösa problem inom ramen för en fast och inte ifrågasatt konsensuskultur innebär inte sällan att man missar möjligheter till utveckling och att man i värsta fall "botar" symptom istället för att gå på grundproblemen.

Problem med korta hamstrings löses genom att sitsen höjs, vilket tvingar fram ett stabilare (bredare) skrov, som påverkar paddelisättningen som därmed bekräftar finessen med den höga sitsen. Den höga sittställningen medför att däck och reling tenderar att bli högre vilket ger vindfång som måste kompenseras av större roderyta och roderutslag. För att inte den bredare kajaken skall innebära ökad friktion ökar görs undervattenskroppen smalare vilket ger dålig stabilitet i sidsjö. Visserligen blir slutstyvheten bättre, men den kan knappast utnyttjas med en hög sittställning och dålig skrovkontakt. Osv...

Som med det mesta finns det förmodligen inte rätt eller fel när det gäller sittställning, men det kan vara givande att fundera över och testa alternativa lösningar vid paradigmets utkanter.
Gamle managementkonsuolten Robert Townsend sa i "Up the organisation" att om de flesta är överens om lösningen då är den med stor sannolikhet föråldrad...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck VKV Lisa - höjd vid sittbrunnsspets Paddling allmänt 6
bionicon Segelfri höjd på Eskilstunaån? Paddling allmänt 13

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg