• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ship to Gaza, vilket hyckleri!

Såg precis några snyfthistorier om vuxna människor som blivit ledsen för att dom inte får komma in på ett annat lands territorium utan tillstånd?

Bara det...

Sen förstår jag mig inte på den här Israel/Palestina konflikten som så otroligt många människor har en åsikt i.

På hemmaplan och i EU ska det inte finnas några gränser överhuvudtaget. Det finns inget "vi och dom" , det finns bara "vi".

Några gränser för vare sig nationer eller befolkning är inte ens att tänka på i debatten. Alla ska leva lyckliga i någon slags nirvana. Hand i hand til the bitter end.

Börjar du prata om folkslag i Europa eller ännu värre, inom Sverige, är du inom 3 sekunder klassad som rasist.
Man ska ju leva sida vid sida i fullständig harmoni och några problem existerar inte enligt majoriteten av politikerna.

MEN.

När det gäller Gaza, Palestina och Israel, Då ska det minsann dras gränser. Då är varje meter livsviktigt. Här ska minsann inga folkslag beblandas och framförallt ska det till en herrans massa gränser för att avskärma alla åt.

Varför är det så viktigt helt plötsligt??
När samma personer står på hemmaplan och skriker "RASIST" så fort någon uttrycker samma sak i Sverige eller övriga EU.

Det komiska i det hela är att det oftast är samma personer med samma politiska vridning som uttrycker dessa motsägelsefulla yttringar.

Hyckleri på hög nivå.

Politikerna och dessa "aktivister" , som av någon anledning ofta bär en luva, en stickad tröja och är vegan, kan ju heller aldrig mer på ett trovärdigt sätt ge sig in i debatten om fria gränser och Sveriges invandring.

Vilket konstigt inlägg.

Jag förstår att du inte gillar Ship to Gaza och att du, som du säger, inte förstår dig på Israel/Palestina konflikten. Vad tror du att man vill åstadkomma med Ship to Gaza?

Jag antar att du i ditt inlägg försöker måla upp en bild av föreningen och dess medlemmar som bland andra besättningen på det bordade fartyget Estelle. Jag delar inte din bild eller de åsikter du uttrycker.

Gaza ockuperades av Isreal, styr snu officiellt av den palestinska myndigheten, men Israel hindrar fri färdsel in och ut. Ungefär som om Sverige hade belägrat Oslo och hindrat all sjöfart dit.

Så ship to gaza försöker ta sig fram til en hamn där hamnens ägare välkommnar dem, men områdets starke granne hindrar dem.

Dags att läsa på lite om fakta kanske?

Den palestinska regionen är judarnas land.
Allt behållande av regionen är inget annat än ett fortsatt historiskt förtyck av judarna. Historien upprepar sig allt för många gånger.
Att stoppa en båt däremot tycker jag dock är onödigt. Trots att den är lastad med propaganda.

Jag ser nu att mitt nattliga inlägg blev fel. Rättelse i fet stil.

...Jag antar att du i ditt inlägg försöker måla upp en bild av föreningen och dess medlemmar som bland andra består av besättningen på det bordade fartyget Estelle.

Besättningen är naturligtvis medlemmar i Ship to Gaza.

Oh, en sån förenkling. vi har en historia som går tusentals år bakåt i tiden där det finns en hel drös med förlorare men väldigt få vinnare. Men självklart så finns det EN sanning, allt annat vore ju fel.

sorry, men världen är nog lite mer färgrann än så. Israel var själva med och skapade det palestinska självstyret, men processsen slutfördes aldrig. Isreal har knappast rätt att bete sig som the neighbourhood bully och förtrycka sina grannar. På samma sätt som deras grannar inte har rätt att förtrycka dem.

Men ger man sig på leveranser av mat så är man ute på hal is, och tyvärr något som Israel har en viss vaan av vid det här laget.

Oh, en sån förenkling. vi har en historia som går tusentals år bakåt i tiden där det finns en hel drös med förlorare men väldigt få vinnare. Men självklart så finns det EN sanning, allt annat vore ju fel.

sorry, men världen är nog lite mer färgrann än så. Israel var själva med och skapade det palestinska självstyret, men processsen slutfördes aldrig. Isreal har knappast rätt att bete sig som the neighbourhood bully och förtrycka sina grannar. På samma sätt som deras grannar inte har rätt att förtrycka dem.

Men ger man sig på leveranser av mat så är man ute på hal is, och tyvärr något som Israel har en viss vaan av vid det här laget.

Nu var inte Shipt to Gazas mål att leverera mat till Gaza, utan mer ett propaganda jippo som försöker bryta en internationell godkänd blockad, som dessutom är upprättad för att Israel ska kunna freda sig mot Hamas och deras Qassamraketer.

Att beskylla Israel för att vara någon "bully" är också att för enkla. Gaza gränsar till Egypten, men inte heller de har svängdörrar in till Gaza. Så den eventuella kritiken bör i så fall riktas mot Egypten i lika hög utsträckning.

Trots blockaden kommer det dagligen nya varor och förnödenheter till Gaza, både genom Egyptens och Israels kontrollerade gränsposteringar. Varor i den omfattningen att man kunnat öppna ett helt nytt shoppingcenter:
http://www.tomgrossmedia.com/mideastdispatches/archives/001127.html

Men jag ger dig rätt på en punkt, det hela är mer komplicerat än att det finns en god och en ond sida..

Nu var inte Shipt to Gazas mål att leverera mat till Gaza, utan mer ett propaganda jippo som försöker bryta en internationell godkänd blockad...
Att Ship to Gaza skulle vara ett propagandajippo får stå för dig. Att de vill häva blockaden mot Gaza är uppenbart.

Jag antar att du refererar till Palmer-rapporten när du hävdar blockadens legitimitet?

Konstigt inlägg??

Det konstiga är väl den hyckleri som Palestinaförespråkarna utövar.
Där man på ena foten skriker om gränsdragningar hit och gränsdragningar dit.

Folk ska avkärmas från varandra och delas upp.

Medan man på det andra benet skriker "bort med gränserna", "alla folkslag ska leva hand i hand" i EU ska visst alla leva i harmoni med varandra helt utan gränser och att ens nämna ordet "folkslag" är tabu och rasistiskt.

Där de som hävdar motsatsen är klassas som rasist på 3 sek.

Palestinafrågan är sån hyckleri så det finns inte och de personer som är för en uppdelning av folkslag och gränsdragningar aldrig kan yttra ett enda ord i vare sig invandringsdebatten, olika folkgrupperingar eller en EU-fråga fortsättningsvis.

Självklart får man utgå ifrån att dessa personer också vill dela upp andra folkslag i Europa och Sverige samt ha hårdare gränsdragningar i övriga Europa.

Tänk att Ship tp Gaza i praktiken är en båt full av rasister om man ska utgå ifrån hur debatten bedrivs.
Intressant.

Konstigt inlägg??

Det konstiga är väl den hyckleri som Palestinaförespråkarna utövar.
Där man på ena foten skriker om gränsdragningar hit och gränsdragningar dit.

Folk ska avkärmas från varandra och delas upp.

Medan man på det andra benet skriker "bort med gränserna", "alla folkslag ska leva hand i hand" i EU ska visst alla leva i harmoni med varandra helt utan gränser och att ens nämna ordet "folkslag" är tabu och rasistiskt.

Där de som hävdar motsatsen är klassas som rasist på 3 sek.

Palestinafrågan är sån hyckleri så det finns inte och de personer som är för en uppdelning av folkslag och gränsdragningar aldrig kan yttra ett enda ord i vare sig invandringsdebatten, olika folkgrupperingar eller en EU-fråga fortsättningsvis.

Självklart får man utgå ifrån att dessa personer också vill dela upp andra folkslag i Europa och Sverige samt ha hårdare gränsdragningar i övriga Europa.

Tänk att Ship tp Gaza i praktiken är en båt full av rasister om man ska utgå ifrån hur debatten bedrivs.
Intressant.
Jag försöker sammanfatta vad du skrivit för att förstå vad du menar och kommer fram till nedanstående kursiverade text.

Du menar att:
Palestinaförespråkarna vill dra gränser och att folk ska avskärmas från varandra. Vidare vill de att inom EU ska medlemsländernas gränser upplösas och att "alla folkslag ska leva hand i hand". Men om någon annan yttrar sig om "folkslag" så är det rasistiskt. Dessa palestinaförespråkare anser även att personer som inte vill ha ett gränslöst EU är rasister. Men egentligen är de själva rasister och för hårdare gränsdragningar inom EU och någon slags uppdelning av folkslag.

Har jag förstått dig rätt?

Du har helt rätt.

Men du har fel i att jag MENAR så.
Detta är ju fakta.

Samma personer skriker efter gränsdragningar och uppdelningar av folkslag ena dagen för att nästa dag skrika rasister efter de som vill dela upp folk och dra gränser.

Hyckleri och en smula patetiskt.

Man undrar ju vilka fler folkslag dessa vänstervridna (oftast vänster , inte alltid) personer vill dela upp.

Vad är mer på agendan?

En rasistisk båt som helt enligt lagarna togs om hand av rättvisan.
Hoppas de får ett långt straff också. Vilket tyvärr inte lär hända.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg