Blir det verkligen inte obehag på något vis? Jag kan tänka mig att man håller värmen så länge man trampar på men hur gör man på raster på och kring glaciärer eller i terräng där det fortfarande finns kvar snö? Undviker man sådan terräng med lättviktsskodon (map på att stegjärn krävs)?
Jag chansade i Kiruna en gång och tog inte GTex-jacka utan körde på med en "nästan vattentät" Halti softshell-jacka. Missade själv att sömmen från undersida armhåla till handled inte var tejpad och blev blöt om underarmarna. Löjlig sak men det sög verkligen all energi ur mig efter att ha varit blöt i flera timmar.
Då det blir för kallt med blöt sko och strumpa, byter man till sin vattentäta socka (vilken som är den bästa lösningen i det sammanhanget diskuteras i denna tråd).
Då det gäller att vara blöt om foten så har det diskuterats livligt tidigare här på utsidan, se till exempel denna tråd. Vidare har viktigt informationsarbete utförts av Fjäderlätt och Jörgen Johansson. Jörgens bok, Vandra fjäderlätt, diskuterar denna fråga ingående och utdrag ur den finns att läsa i tråden som länkas till ovan.
Det enda jag kan tillägga är att jag inbillar mig att vissa individer trivs bättre och vissa sämre med blöta fötter. Av den anledningen vill jag inte generalisera min personliga upplevelse, utan inskränker mig till att säga att det fungerade för mig och uppmanar andra att testa.
Martin Fjäderlätt;370070 sa:På pappret verkar de ju som en bra lösning - väntar med spänning på din utvärdering!
Instinktivt tror jag som sagt att man kan hoppa över membranlösningar med sina för- och nackdelar.
180 kr och 90 gram kan man nog leva med.
En mycket intressant lösning som verkar vara både kostnads- och vikteffektiv. Ser därmed också fram emot en utvärdering.
Senast ändrad: