lillspöket:
det var ju roligt att du efter ett dygns filande fick ur dig ett ganska rejält sjok med text enbart byggd på en enda liten snubbling.
men den var kul!
jag gör som jag vill eftersom snuten aldrig besöker min skog och beivrar mina/våra lagöverträdelser och skulle någon utsocknes och än värre 08 ha synpunkter så skiter jag fullständigt i deras uppfattning, är provocerande om något.
Ni lever i ett samhälle och ni är beroende av detta samhälle, då får ni ställa upp och bidra till vår gemenskap, tänk till.
Thure
blev du så provocerad kanske du kännde igen dig väl i gårdagens beskrivning?
först vill jag understryka att det för mig är helt självklart att man visar hänsyn och har respekt för andra människor. i möjligaste mån.
oavsett vad.
att dundra fram bland ryttare/hästar, i tätbebyggt område, bland andra människor som utövar någon form av friluftsaktiviteter osv är naturligtvis i regel alltid fel.
och självklart gör man vad man kan för att undvika sådana situationer. det finns väl ingen anledning att skapa friktion i onödan.
ute på landet, där det finns stora områden att tillgå, där vet man på ett ungefär vilka som håller till var och vad man kan tänkas stöta på.
för det mesta går det alldeles utmärkt och skulle man trots allt inkräkta på någons "territorium" markerar man tydligt misstaget genom att markant dra ner på farten och omgående söka sig bort från området.
där jag har bott och vistats är inte det här något problem, och det är sådana områden jag pratar om, tvärtom kan det faktiskt vara en liten del av den gemenskap som finns i vissa byar. kanske inte just cross körning men att man har ett motorintresse.
när jag växte upp var polisen fullt medveten om vad vi ungdommar ägnade oss åt, jag vet inte om det var ett medvetet val pga av att dom tyckte vi skötte det snyggt och att vi hade något vettigt att lägga fritiden på eller slöhet från deras sida, men nåt massivt polisuppbåd hade vi inte direkt i hasorna...
för en tid sedan var jag hemma och hälsade på och stog och pratade med en bekant en bit utanför samhället, där han lät sina grabbar köra runt på en mindra variant av fyrhjuling, på en stor plan. nu kanske du tror att jag sitter och hittar på saker men dagens sanning är att bara några hundra meter bort, fullt medvetna om vad som pågick, var det två hundförande poliser som var ute och tränade sina hundar.
det jag försöker förklara är att i vissa områden av vårt land finns det en annan typ av samhälle och gemenskap än den thure så ivrigt hänger fast vid.
man jagar i skogen, fiskar, jobbar och utövar andra intressen än att sitta och koka påsmat. på vissa platser är snöskoter, enduro och inte minst bilkörning ett helt naturligt inslag och ett minst lika stort intresse som att segla eller sprätta runt på nån golfbana.
jag är inte säker men jag tror nog ditt inlägg i alla fall på något håll kan befästa bilden av den där typen av stockholmare som inte alltid är så jätte poppis ute på landsbyggden. jag misstänker att din attityd faktiskt också kan upplevas provocerande.
som jag var inne på förut, vad är det som gör att det näst intill anses vara okej att grisa ner en park så totalt att man nästan bokstavligt får vada fram i sopor.
men på ett kalfjäll inte ens knappt får kasta en apelsinkärna.
vem ska sätta sig över och bestämma det?
glesbyggdsbon som gör ett besök i stockholm var tredje år vill väl naturligtvis möta rena fina parker. men inte kliver väl han runt och yrar om nån gemenskap. nej han tar seden dit han kommer.
att bidra till en gemenskap behöver du nog inte förklara vikten av för någon glesbyggdsbo, dom om någon vet nog vad det innebär och jag vågar nog påstå att den sammahållning som finns i vissa byar vida översträcker det klimat man, generellt, finner mellan människor i storstäderna.
och skulle nån få för sig att köra runt på en cross över en is så det flyger barnfamiljer runt den, då kan jag nog lova dig att man klarar av att ta hand om det innan ens nån stocholmare hinner förstå att det var just en cross.