Du kan kanske få ett plus för "osaklig argument" Men angående skriftspråk kan du kanske ha rätt.
Där för inget fullvärdigt personangrep. Men å andra sidan bör man ska inte kasta sten i glas hus.
Tillbaks till tråden Jag är inte med på vad du menar med "står över svensk lag"
Släpp det där med oljudet. Efter att hojarna lämnat sjön så var det inte mycket åkbar is kvar för ungar att spela hockey på.
Undra varför ni tycker att det så ok att lämna spår efter er?
Flanell skrev att han sket i om han lämnade nubb märken efter sig för att andra sabbade så mycket mer.
Tycker inte att det är så snyggt med långa vita spår på berghällarna efter motocrossar.
Ingen provokation.
såhär ere, om jag ska försöka besvar ditt inlägg lite seriöst.
jag är näst intill född och uppväxt ute i skogen. under flera år har jag bott där. inte bara i glesbyggden utan bokstavligt talat mitt ute i skogen, med 3km till närmsta granne.
jag har planterat plant som ung, försörjt mig genom fiske och försäljning av bär, närmsta släkten vigde hela sitt yrkesverksamma liv åt domänvärket, nuvarande sveaskog, och hade några av sina närmsta vänner bland renägande samer.
jag ska inte slå mig på bröstet och påstå att jag är nån extrem naturvårdare eller föredömlig miljövän. men totalt sett om man räknar ihop alla synder och gärningar vågar jag nog påstå att jag ligger på + jämfört med genomsnittet, när det gäller att skona klotet och dess resurser.
att jag precis som du har ett stort naturintresse är väl helt uppenbart.
det som stör mig, och alltid har gjort, det är när det ska komma någon grupp ur en helt annan miljö och börja mästra och tala om hur det ligger till. helt ok om man har på fötterna, men så är sällan fallet.
ofta är det nån super intellektuell, akademiker-stjärna, boende i storstan, som vet allt.
i mitt hus lyckades nästan en så´n få en annan granne vräkt. anledning? jo hon hade förvana att gå igenom husets grovsopor och ta vara på det som var användbart.
mig har han blängt på både när jag servade bilen på parkeringen och när jag tog hand om ett skrivbordsstativ i metall, från en container. med den där typiska "jaha-vad-är-det-där-för-pundare-blicken"
ibland brukar jag låta hunden skita långt uppe bakom ett buskage, där inte en människa satt sin fot och aldrig kommer att göra. naturligtvis hade han lyckats sett det och hade synpunkter.
om han kunde tänka lite längre än vad hans fördommar räcker skulle han inse att det är ganska vettigt att ta hand om ett metallstativ i en container. i ställe för att åka flera mil och besöka en stålgrossist för att köpa tre meter vinkeljärn, som det gått enorma resurser för att få fram och dit. bara för att sen använda några centimeter till ett litet fäste. vilket var vad jag skulle ha det till.
varför ska jag plocka upp hundskit, lägga det i en påse, som ska köras till en soptipp och där omhändertas med enorma resuser, när det redan ligger på bästa tänkbara plats, inte på något sätt ivägen för någon, däremot ett mycket tacksamt tillskott till den jord där den råkat hamna.
är det inte bättre att fullt användbara prylar, som nån ångetsdriven och förvirrad konsument tvingats slänga för att göra plats för nya onödiga inköp, tas om hand av en, kanske mindre bemedlad, granne. kvinnan jag nämde ovan. än att det inte bara ska förstöras utan också användas massa resurser för att göra det. i mina ögon gör hon helt rätt. hon bör i alla fall inte stämplas som nån asocial smutsmaja som inte passar i ett flerfamiljshus.
hur mycket energi och råvaror det går åt för att hålla honom med en ny saab varje år glöms lätt bort när det ska blängas på dom som kör "en gammal skrotbil"
att det kan vara ett medvetet val, att vårda det som fungerar, använda det ytterst lite och på så vis dra sitt strå till stacken är helt överskuggat av den här gruppens idéer om vad som anses vara nån slags norm och socialt accepterat när det gäller val av fordon.
jag har inte mött honom ute i skogen men jag kan typen och är helt övertygad om att det är en sån där som ska ha synpunkter om man råkar slänga minsta lilla kvadrat millimeter kexchoklad folie.
själv har han haft två såna där stora oranga "Big Bag säckar" med byggavfall ståendes på trottoaren sedan mitten av december. som äldre, synskadade och fyllhundar gått och snubblat i.
säkert har han ett hyfsat stort fondinnehav som är placerat i massa företag där han tillsammans med likasinnade vill ha största möjliga avkastning från bolagen som redan kör skiten både ur miljön och sina anställda, för att nå maximal tillväxt.
det har jag inte heller en aning om men säkert flyger han hit och dit på massa små trevliga weekender i prag och frankrike och njuter av goda viiiiner vars druvor sugit i sig energi och färskvatten för att få rätt egenskaper.
men kommer han ut i skogen då får det inte slängas ett kolapapper ens.
det är ju fullständigt självklart att det i hans värld inte direkt är medlemmar ur svenska akademin som ägnar sig åt motorsport. men det kan ju stanna där.
det sades någonstans, tyvärr vet jag inte källan, att en västerlänning sliter på klotet ungefär 400 gånger mer än de skonsamaste grupperna av urbefolkningar.
min måttstock och syn på detta, oavsett om vi pratar om direkt miljöpåverkan eller om det som andra upplever som störande inslag i deras närmiljö är att vi alla har ett "konto" att spendera från.
om jag använder min del till att förbränna max 50liter bränsle/år och sätta några nabbavtryck mitt ute i skogen i ett redan sönderkört skogsmaskin spår känner jag är upp till mig och det är ytterst få som ska komma och ha synpunkter på det. och defenitivt inte den typen jag nyss beskrev.