Förvisso kan etikettsuppfattningar vara lite olika i olika miljöer. I vissa grupperingar är det t om etablerat att man utan att skämmas bryter mot de lagregler som finns.
Har t ex vid två tillfällen olika år stött på gäng med snöskotrar från Gällivare i maj mitt i renkalvningen i skoterförbudsområdet i Kebnekaisefjällen. (5 respektive 9 skotrar). Polisen kontaktades men ryckte inte ut.
Att störa i onödan oavsett om det är människor eller djur är ett etikettsbrott IMHO.
Vad tycker du själv är lämpligt? Kan du ge några exempel?
Norska och svenska lagstiftare ser olika på sån här störning. I Norge är t ex skotertrafiken mycket hårdare regelerad och det är inte tillåtet med helikopterskidåkning. I alperna skiljer sig också reglerna angående helikopterskidåkning mellan olika länder.
Thure
nja, det är klart i strikt mening har du ju helt rätt. den som bryter mot en lag, i ett demokratiskt styrt land, kan ju aldrig få rätt över den som följer dom.
men sen finns det en verklighet också, det är inte alltid människornas beteende går hand i hand med texten i lagboken.
om du ger dig ut på essingeleden och får för dig att följa hastighetsbegränsningen blir du ett ganska irriterande inslag i den trafik som flyter på fint i 85km/h, inte sällan blir du omkörd av polisen själva som (utan påslagna blåljus) också glider med 15km/h över rådande hastighetsgräns.
åker du ut på djurgårn, knallar ner till rålambshovsparken eller tantolunden en fin sensommarkväll, kan du bevittna hur välartade, ansvarsfulla, etablerade, vuxna medborgare utan att blinka lämnar berg av baginbox förpackningar och engångsgrillar efter sig. mitt på gräsmattorna.
det går att räkna upp hur många exempel som helst på att männiksor tar sig friheter och börjar anse att det är ok att bryta mot lagen.
ibland beror det på att lagarna haltar, dom kanske inte är uppdaterade mot den tid vi lever i nu, eller så har lagstiftaren visat onödigt stor omsorg och gjort marginalerna väl höga.
en hastighetsgräns på en väg är satt utifrån hur den sämsta bilen, med den sämsta föraren, i det sämsta väglaget uppträder.
har man en fabriskny bil, är 35-40år och asfalten, den helt bilfria sommarkvällen, är 30plusgrader kanske man kan tycka att man med bibehållen säkerhet kan ligga i 100 på 90-vägen..
människorna ute på glesbyggden tänker naturligtvis likadant, dom tar sig sina friheter och det växer fram en egen "kultur" även där.
det var den rent juridiska biten.
ofta brukar det här, enligt min erfarenhet, handla om konflikt mellan stadsbor på besök och folk som lever ute på landsbyggden jag vet inte om det var så i det här fallet.
men jag tycker ändå man ska akta sig för att prata om moral och etikettsregler. för det första med vilken rätt ska den ena sätta sig över den andra? för det andra om man nu värnar om naturen, så tycker jag mig se att landsbyggdsbor, som helhet, totalt sett lever på ett oerhört mycket mer skonsamt sätt och belastar jordklotet betydligt mindre än de flesta stadsbor.
och inte fa´n kommer dom hit och gapar och skriker för att det ligger pizza kartonger i hela rålis när dom gjorde sitt första besök i stan på tio år.
bara för att man är intresserad av motorsport betyder inte det med automatik att man är en hänsynslös miljö-gris. tvärtom de flesta av oss som utövar någon av de nämda sporterna/motorintressena njuter nog minst lika mycket av att det är just i skog och mark uövandet är förlagt.
det har alltid funnits en konflikt mellan de som utövar någon form av motorsport och övriga nyttjare av skog och mark. men enligt min uppfattning är skogen stor nog för att svälja alla intressen.
naturligtvis måste alla åkning ske ansvarsfullt, utan att riva upp oreparerbara markskador eller komma onödigt nära inpå människor som har andra intressen /behov.
visas man den hänsynen och ändå har problem tycker jag man söker sig till andra områden, det finns hur mycket sjöar och ödemarker som helst i det här landet, det är knappas ett problem att hitta miljöer där man kan sitta och uggla helt ensam, envisas man ändå med att vara bland andra människor som man stör sig på, så kan man ju knalla förbi sin husläkare och få en burk zoloft som man lägger i anorakfickan.