Sareks Nortopp

=)

Det var skönt att höra. Även om jag inte vill tulla på någon som helst säkerhet känns det bra att det inte är någon vidare svårt toppbestigning. Vi valde Nordtoppen mest för att den verkade lättast, och då stämmer ju våra aningar.

Dock är det jku säker inte fel att ha med sig ett par stegjärn åtminstånne. Förra året var vi uppe på kebnekaise. Det var ingen svår bestigning, men det hade ju deffinitivt underlättat med et par stegjärn under sulan... Framförallt eftersom det var så ohyggligt kasst väder när vi var där!

Jag har följt denna diskussion men fattar inte. det handlar om ca 800 gram - stegjärn och isyxa. Men var och en gör som dom vill.

Föresten, är det någon som vet om man kan få tag på en motsvarande detaljerad karta över Nord/Stortoppen som det finns på t.ex. Kebnekaise??? Eller måste man förlita sig på Lantmäteriets fjällkarta?

Zareks Nordtopp

daniel80; sa:
Föresten, är det någon som vet om man kan få tag på en motsvarande detaljerad karta över Nord/Stortoppen som det finns på t.ex. Kebnekaise??? Eller måste man förlita sig på Lantmäteriets fjällkarta?

=====================================================

Det börjar bli dags, inte sant?

Tja fjällkartan är väl rätt ok.
Om du vill vara ambitiös så kan du kanske leta upp en gammal "Svenska fjällklubbens" årsbok från slutet av 60 eller sjuttiotalet i någon av dessa fanns det en massivbeskrivning av Håkan Tegner..? bland annat över Sarek med bilder, ledbeskrivningar mm kuligt.

Sedan så brukar jag använda Google earth vid nostalgia-anfall. Man kan sänka kamerapositionen och flyga runt bland topparna. Rätt bra och kräver ingen ryggsäck... :)

Och som sagt tidigare. Håll er i blockterrängen på både upp & nedvägen om ni inte har några säkerhetsattiraljer.
... Ett 30-meters 8mm "Glaciärrep" väger 1Kg & kostar några hundra. Himla bra att rädda sina vänner med...

Ha det! Jag skall nog promenera dit oxå i Juli

Fjällkartan suger rätt stort när det kommer till bestigning av toppar. Som gammal orienterare är jag van vid betydligt mer detaljrikedom. Jag brukar scanna in kartan och förstora upp den ett par gånger. Funkar rätt fint, men fortfarande finns problemet med stup, branter, blockterräng och annat som inte finns med på kartan.

Nordtoppen är förövrigt rätt enkel att bestiga. Tar du med ett par stegjärn kan du gå på norrsidans snölega hela vägen upp. Tar väl bara nån timme då att nå toppen då. Själv gick jag i blockterrängen, vilket tog sin lilla tid...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg