Sareks Nortopp

Utan kryddväxter i Saarek

Ookay dåå…

Vi skippar kryddväxterna som ändå inte växer i Saarek.
Se hoppas jag bara att ni uppskattade min ytterligt eptinenta ordlek om ”Rapadalen”.

I alla fulla fall.

Minimiutrustnig för vandringsbestigningar
---------------------------- --------------------
Om jag tänker mig ut att göra enkla bestigningar på berg och snöfält, utan glaciärvandring i Sarek, som nordtoppen så tycker jag att man skall ha:
1: Ett tunnare 8mm * 30m glaciärrep
2: Varsin eller minst två vandringsisyxor om ni är tre.
3: Några repslingor som braha och till ”mittmännen”
---
Ett sådant rep väger något, tja halvkilo om man köper ett rep i sportaffären och det duger egentligen lika bra med något mantlat rep från den lokala båtaffären eftersom vi inte skall falla i det och behöver därmed inte fjädringen i ett speciellt klätterrep.
Repet ryms i en halv liten ytterficka på ryggsäcken. Himla litet.

Kan även användas vid vadning, huvudkudde och allt möjligt.
Sen vill jag gärna envisas med att vandringsisyxa är en himla bra grej.
Man går med den i handen, bra vid vad om än icke lika bra som en stor stav till djupa strömmiga bautavad.
Isyxan är bra till att dra ner i marken som en extra stark tältpinne i lovart om det blåser. Bra att luta ryggsäcken mot. Bra att hänga vattenhämtaren på.

Sen att folk stirrar lite på din isyxa och muttrar – alpinist eller något annat förnedrande, det gör mig ingenting eftersom jag har gjort så många kul bestigningar och även första turer i Sarek.
Låtsas bara att du just kom ner från förstabestigningen av Nordtoppens nordvägg så löser det sig!!!
- - -
Någon speciell dyr sele behöver man inte.
Om ni är två så går det bra att bara knyta in sig med en stor pålstek med lång ände som tjänar som axelband. Vi skall inte falla i repet, eller hur?

Man kan knyta in sig modell Norsk Breklubb och ha ett 6-7mm repsnöre i 4-5 slingor runt kroppen så att det blir lite bredare och sedan så gör man en prussikknut där man själv kliver igenom prussikslingan, typ hoppa hopprep, detta gäller personen i mitten alltså. Personerna i ändarna gör förstås en prussik med änden bara i så fall.

Konklusion:
Med 500g glaciärrep + repsnöre/slinga 100g pp klarar ni Nordtoppen elegant. Lägg därtill ett repsnöre och kanske en lätt karbin för att säkra isyxan när ni är på branta snöfält.

Jag hänvisade i mitt förra inlägg till en midnattsbestigning av SaTj Nordtopp i Juli för kanske fem år sedan. Vi försökte då gå ner på snöfältet som landar vid Sarekklåptå.
Vi hade repsäkring men stegjärnen låg nere i tältet nedanför Alep Sarekjekna.
I början gick det bra men längre ner blev det både brant och obehagligt isigt. Vi var tvungna att traversera ut ur snöfältet/isen och gå ner i blockterrängen.
Således. Rep är bra!

I Stockholm kan man köpa vandringsisyxor i aluminium i olika längder på en sportaffär som ligger på Kungsgatan nästan vid Vasagatan och strax intill på Vasagatan mot norra bantorget ligger en klättergrunksaffär som har rep & slingor av alla de sorter. Fler finns såklart men jag har lyckats där för ett antal år sedan.

Jag...men det är bara jag...skulle nog nöja mig med ännu simplare rep. Rep i ett sådant läge ser jag som ett stöd, inte som någonting som behöver ta många hundra kilo, statiskt eller inte.

Vad gäller isyxan tror jag mer på vandringsyxa, eller ännu snarare i detta fallet ett substitut för yxhuvudet som kan monteras på vandringstavarna när det gäller. (varför ha dem där vid promenad?)

Det ovanstående gäller brant-snölega-situationen, inte turen mellan topparna. Och detta utan att ha erfarenhet av platsen, bara rent untröstningstänk så ta det med en nypa salt.

Ingen isyxa?

Joo du "Estetdrägg" (Fniss...)

Jag har gått trepassleden i Keb med mina barn när de inte var vuxna och då hade vi en flagglina som säkring på "glaciären" - Isfältet ner mot Unna Reitavagge.
Linan hade väl hållit bra men med en sådan lina på 5 eller 6 millimeter kan man i princip inte rädda upp någon ur något hål.
Och vi hade den mest för att inte telningarna skulle halka iväg och göra sig illa.
Själv hade jag stegjärn & isyxa fär att kunna agera som en någorlunda fast punkt i tillvaron.

Även en 8mm lina är lite tunt att klättra prussik på om någon faller ner i en glaiärspricka. Men såklart år det bätte än att falla rakt ner i isälven som den kraken gjorde i Skårki i somras...

-;) -:))
Sedan är jag lite häpen över att "alla" ogillar att vandra med isyxa. Jag gör det alltjämt. Det känns så mycket tryggare att trycka ner en redig, spetsig isyxa av aluminium i snön på ett brant snöfält, som verkligen går ner en bit i snön och ger hållfasthet, än att använda en skogspinne som kanske är krokig och alls inte har samma brottstyrka.
När man vandrar på Padjelantaleden stirrar folket en aning på detta attribut. Men som sagt, vad gör det?

Men mina vänner, ni måste inte tycka som jag...

Min fråga från början handlade ju om nordtoppen i sarek, alltså inte om nån gigantisk glaciär som man behöver expertkunskaper för att klara av över huvudet taget titta på... Som jag har förstått det så är toppen av nordtoppen inte en glaiär, utan mer eller mindre "bara snötäckt". Rätta mig om jag har fel...

Lina/rep/snöre/tåg, kalla det vad man vill är ju aldrig fel att ha med sig. Sokm någon nämde här ovan så kan man ju ha den till rätt mycke, t.ex. vid en toppbestigning, tvättlina, extra säkerhet vid vadning, huvudkudde, koppel till doggen om man har en sån att släpa på.

Det som grämer mig lite är att gå runt och släpa på en yxa 10-15 mil. Kan någon ge ett exempel på vilken typ av yxa man kan tänka sig i detta läget, t.ex. en som man kan kombinera som vandringsstav, vadstötta motsv...??? En länk vore på sin plats här och nu :)

Isyxa

Inte gratis men om man vill kombinera alpinisyxa med vandringstav så skulle ja ha en Petzl Snowscopic eller liknande på önskelistan.

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=PETZLSNOWSCOPIC

Rep på Nordtoppen känns för min del lite väl overkill. Skulle jag ta med ett rep så är själva syftet att stoppa ett fall alternativt fira mig ner för en brant och då skulle även sele, några slingor och en och annan karbin även följa med i ryggsäcken.

En länk vore på sin plats här och nu :)

Tja en uppmaning så god som en ann...

En isyxa är inte som en kanadensisk dubbelyxa som väger 5 kilo.
De verkar väga något halvkilo så det är helt ok att stoppa den bakom en ytterficka på ryggsäcken om man vill slippa ha den i handen.
Men se till att köpa en som är tillräckligt lång så du kan gå rakt vid vandring. Acceptera inte argumentet att den är för lång att klättra med. Du skall vandra!
80cm är ok för mig som är 1,75m.

Det finns tydligen även teleskopiska! Inte så spännande tror jag eftersom slitaget är tufft i stenterräng.

Sonen & jag har varsin Grivel med det gula handtaget.
Om jag lyckas med URL så kanske den syns t.om.
Annars googlade jag efter isyxa bara och fann den på www(a)Addnature.se vad de nu är för kamrater...
Fanns även över disk i Sthlm.

http://www.addnature.com/assets/product_images/G/L_GRIVELEAGLE.jpg
De har ett flertal att välja på!

Det fanns även glaciärrep 8mm*30m 1,2Kg (jag fabulerade vikten tydligen)

Lycka till med toppen!

Oki doki! Nu blir det ju en del att fundera på =) Nästan lika många åsikter som det finns människor i denna tråd!

Stort tack iaf alla ni som hjälpt till att fylla på med information. Stor/Nordtoppen blir det! Bara till att bestämma vad som får föja med upp!

//Daniel

pirelli; sa:
Isyxa

Inte gratis men om man vill kombinera alpinisyxa med vandringstav så skulle ja ha en Petzl Snowscopic eller liknande på önskelistan.

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=PETZLSNOWSCOPIC

Rep på Nordtoppen känns för min del lite väl overkill. Skulle jag ta med ett rep så är själva syftet att stoppa ett fall alternativt fira mig ner för en brant och då skulle även sele, några slingor och en och annan karbin även följa med i ryggsäcken.

==================================================

OK!

Tag med ett Lååångt rep och rapellera nedför Nordtoppens nordvägg. Det skulle vara intressant.
Förmodligen kring 300m -;)

Men allvarligt.
Man skall ha respekt för branta snöfält.
Det kan gå förfärligt illa om man ramlar omkull och börjar glida, kanske i sitt regnställ även på just det snöfältet som går ner från Nordtoppens förtopp.

Kuriosa:
Från Stortoppen en bit ner på västkammen går det snöfält hela vägen ner till Alep Sj. Vid bra före, lagom mjuk snö är det himla kul att springa med femmeterssteg nedför där.
Men repet har vi på oss så klart!

Re: Ingen isyxa?

sybarit; sa:
Joo du "Estetdrägg" (Fniss...)

...med en sådan lina på 5 eller 6 millimeter kan man i princip inte rädda upp någon ur något hål.

Även en 8mm lina är lite tunt att klättra prussik på om någon faller ner i en glaiärspricka.

Jag har som sagt var inte settt platsen och hittils hade det bara pratats om en brant snölega...glaciär är något annat i min begreppsvärld.

Persilja och persilja? Nu var det ju ändå NORDtoppen från Ghukesvagge vi snackade om! Stortoppen är en helt annan grej, där bör man definitivt ha med sig rep och yxa om man går över alepglaciären eller haket från nordtoppen.

Denna tur (nordtoppen från ghukkesvagge) innefattar varken glaciärer, vandring över luftiga kammar eller nån som helst klättring. Ju lättare ryggan är desto roligare kommer toppturen att bli. Att skippa rep, sele, isyxa, etc. på denna tur är inte att "tulla på säkerheten".

Håller helt med Soderkisen. Nordtoppen från nordsidan är verkligen ingen "klättring" som kräver något mer än skor på fötterna. Att bära på för mycket prylar är i detta fall den största säkerhetsrisken.. Kammen vidare mot stortoppen är däremot ganska luftig och lite "småknixig" - men tar man stortoppen via Mikkasglaciären är även den en enkel vandring, väl värd med tanke på känslan att stå mitt i massivet med luftiga, skarpa kammar åt båda håll.

Och jag håller med båda de senaste. Är det enbart Nordtoppen du ska upp på kan du lämna all alpin utrustning hemma.

HåkanF

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg