Sarekinspiration sökes

thegedd; sa:
dave1; sa:
Ponera att ni har ca 15 dagar på er för en vandring i Sarek. Tidpunkten är de två första veckorna i september och ni vill ha ett ganska lugnt tempo med flera vilodagar med toppturer inplanerade. Dessutom har ni besökt Pårtemassivet några gånger så just den delen av Sarek känns inte lika engagerande. Hur skulle den turen se ut då? :)

Denna tur gjorde jag förra året och var mer än nöjd efteråt, varierande terräng, dock ingen topptur vilket blir i år....

Kvikkjokk-Prinskullen-Vallevagge-Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Sarvesvagge-Niejdarienpvagge-Alggavagge-Mikkastugan-Ruohtesvagge(via sjön Boajsajavrasj 1262 m.ö.h)-Ritsem, 9 dagar

Också en sträckning jag funderat på. 9 dar säger du.. det låter rätt bra och då har vi tid att lägga in flera vilodagar.. Hur långa dagsetapper gick ni?

Hmm en sak.. hur länge går det båtar till Ritsem om man väljer det alternativet? Vi kommer ju avsluta i mitten av september.. 13-15/9 ungefär.

dave1; sa:
Intressant sträckning Håkan! Bara en sak, de båda gångerna jag gått till bron över kåtojåkk har varit via Pårek, ena gången i ett svep från Kvikkjokk vilket var i mesta laget.
Vill man ha vackra/mäktiga ingångar till Sarek ska man inte välja Kvikkjokkvägen. Jag har "upptäckt tre startalternativ som slår de övriga:
Från öster via båttur på Sitojaure. Här färdas man från lågfjäll in i den verkligt högalpina världen. Denna entré är mäktig oavsett väder. Pastavagge är dessutom en mycket speciell dalgång om man jämför med de övriga i Sarek.
Från väster från Staloluokta. man har hela Sarek framför sig och det är en mycket anslående syn, i varje fall om man som vi hade turen att få se nysnö på topparna.
Från norr finns en ganska otippad väg som är mycket mäktig. Från Suorva, norr om Hallji, söder om Oarjep Atjek och vidare mot SV ner i Guhkesvagge. När man närmar sig vaggen har man Akka till höger, Sarek rakt fram och Äpar till vänster. Mäktigt!

Är Alkavaare något "speciellt" :) som man inte får missa?
Själva kapellet är kanske inte så speciellt (förutom att det faktiskt finns en sådan byggnad här ute). Det speciella är de olika dalgångarnas karaktär. Ett "måste" är att vandra i såväl lättgången som mer svårforcerad terräng. I Alggavagge vandrar man under Sareks längsta sammanhängande bergsvägg - Härrabakte. Längst bort i den västra kanten står själva "Härren". Undrar om den finns kvar? Jag såg den 1977.
Den väg jag föreslog passerar du också Smaila. Det är ju Sareks "befolkningscentrum". Här brukar man alltid stöta på andra tältare/vandrare och det kan ibland vara trevligt att höra andras överdrifter samtidigt som man förtäljer sina egna.

Vad tror du om tidsaspekten för ett sånt företag?
11-13 vandringsdagar.

HåkanF

Tack för infon!
Jag känner mig lite ambivalent nu.. funderar på att kanske utgå från Stalo/Sito och gå ungefär ditt förslag motsols. Pårek-Kvikkjokk är väl kanske inte så upphetsande men som avslutning med lätt packning och fjällstationens bastu och öl som hägrar så går man den biten rätt snabbt. :) Gör man på det sättet lägger man väl, som jag förstår, en del höjdmetrar (upp och ner på luohtolakho, Gaska/Jeignavagge) mot slutet av vandringen då man ätit upp 7-8 kg mat.

dave1; sa:
thegedd; sa:
dave1; sa:
Ponera att ni har ca 15 dagar på er för en vandring i Sarek. Tidpunkten är de två första veckorna i september och ni vill ha ett ganska lugnt tempo med flera vilodagar med toppturer inplanerade. Dessutom har ni besökt Pårtemassivet några gånger så just den delen av Sarek känns inte lika engagerande. Hur skulle den turen se ut då? :)

Denna tur gjorde jag förra året och var mer än nöjd efteråt, varierande terräng, dock ingen topptur vilket blir i år....

Kvikkjokk-Prinskullen-Vallevagge-Låptåvagge-Luohttolahko-Jiegnavagge-Sarvesvagge-Niejdarienpvagge-Alggavagge-Mikkastugan-Ruohtesvagge(via sjön Boajsajavrasj 1262 m.ö.h)-Ritsem, 9 dagar

Också en sträckning jag funderat på. 9 dar säger du.. det låter rätt bra och då har vi tid att lägga in flera vilodagar.. Hur långa dagsetapper gick ni?

Jag hade mer än tur som fick 9 dagar av strålande sol förutom några timmar av stark dimma och lite nederbörd i Jiegnavagge, gick ca: 15km/dag, får ni bra väder på Luohttolahko så är det en riktig höjdare, obeskrivliga vyer....

Japp, du kan börja/sluta i Aktse.

Bussen från Jokkemokke mot Kvikkjokk, stig av i Tjåmåtis. Leta rätt på Harry Skarin (bor bredvid busshållplatsen) som kör taxi till sitoälvsbron. Därifrån har du 16 km vandring eller 10km vandring och 6km båt. Telenr till Harry hittar du på eniro eller liknande. Han gillar att man hör av sig och gör upp i förväg och om du kommer från Aktse är det förståss ett måste.

Nu börjar det närma sig och efter många om och men så börjar det luta åt följande rutt:

Start med båt från Ritsem och "normalvägen" Ruotesvagge mot Skarja inkluderande topptur Niak samt ev någon fler topp i Sarekmassivet

Från Skarja; Alkavagge med en liten "avstickare" in i akkavagge. Vilodag med toppturer i Ålkatjmassivet, bl a Axel Hambergs topp

Från akkavagge fortsätter vi alkavagge upp och sneddar sedan genom tvärdalen Niedarieppevagge till Sarvesvagge

Sarvesvagge -Jieknavagge - Luottolakho

Vilodag och toppturer runt Luottolakho

Från Luottolakho ner i Lullihavagge och vidare mot bron över Kåtokjåkka

Avslutning via Pårek till Kvikkjokk

Är det någon som har synpunkter på sträckningen? Svåra vad att uppmärksamma eller andra tips. Toppturer som inte får missas etc.. Vi kommer ha 14-15 dagar på oss och sticker ut 2.a september.

Huvudanledningen till att vi börjar i Ritsem är för att inleda lättvandrat i Ruotesvagge samt för att slippa avsluta med att passa båtar (som väl slutar gå runt 15/9 el nåt sånt).

/David

Kan bli lite höga flöden om man får tro prognoserna för nästa vecka med mycket nederbörd i form av regn, blötsnö och snö, men annars har ni nog valt en bättre tid än oss som sticker upp idag till samma ställe....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Någon med kunskap om marsfjället sökes Fjällvandring 1
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
JennyGbg Snäll fjälltur sökes Fjällvandring 9
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
JKAbrams Sökes: Aktuella observationer (sommar 2020) för jojoleden/trepassleden Fjällvandring 11
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
PatrikDahlström Avbärarbälte till Haglöfs Alaska Sökes Fjällvandring 1
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
Ljunggren Bilder sökes! Fjällvandring 0
Påtur Veckas norsk vildmark sökes! Fjällvandring 7
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
Linda G Vandringssällskap sökes i juli Jämtlandstriangeln Fjällvandring 0
Ennillaj Vandringskompis sökes Fjällvandring 11
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Valpish Vandringskompis/ar sökes i Jämtland. Fjällvandring 0
ssamuel Vandringskompis sökes till 4dagarstur (plus minus en dag) i Jotunheimen Fjällvandring 0
Glännman Eventuellt nytt område för kristi himmelsfärd sökes Fjällvandring 2
Elin-d Erfarna vandrare sökes (Missing people) till skallgång i Kutjaure, Allak, Norrbotten Fjällvandring 10
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
aksello Vandra hela Kungsleden i Juli. tips och info sökes Fjällvandring 5
Daniel K Intresse sökes: Båtfärd Sitojaure-Rinim 1/9 Fjällvandring 0
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
giFuh Vandringssällskap sökes! Fjällvandring 0
jörgen hellsten Vandringssällskap sökes v36 Fjällvandring 0
Theddy Vandringssällskap sökes Fjällvandring 0
Aslan... Hjälp sökes,Tips runt Kungsleden 6-7 dgr ? Fjällvandring 11
downhilldesign sökes: fotografer med goda bilder Fjällvandring 0
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
Nordbjörn Alpina turer i Sarek, tips och sällskap sökes! Fjällvandring 4
Elle_belle Vandring kring Vålådalen - sällskap sökes! Fjällvandring 37
teronin Sällskap sökes för vandring Fjällvandring 0
erixon Vandringssällskap sökes Fjällvandring 8
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
Undrande Råd sökes om vårvinter-tältning i Abiskofjällen Fjällvandring 4
johanna Törnquist Kontakt sökes, alltså mobilkontakt :) Fjällvandring 4
jon.nystrom sökes: vanringsgrupper Fjällvandring 5
lökenresare Vandring Abisko oktober månad, råd och tips sökes! Fjällvandring 17
toves Fjällstation med perfekt läge sökes! Fjällvandring 13
Narcisse Tips sökes för vandring! Fjällvandring 1
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg