Sarek från väster nästa vinter?

Även jag tackar ripjägarn och Jan, för noteringar om Kvikkjokk som startpunkt. Britt, ditt förslag med Tjuoltadalen är ju sedan väldigt intressant. Men när jag ser på min karta ser det ut som att man knappast bör ta sig ner till Såmmarlappa (ser brant ut) utan fortsätta över sjön Buojdes och vidare mot Tarraluoppal. Men jag gillar idén med hela denna väg.

Om Tjåltadalen

Jag tycker att denna tur låter väldigt lockande! Jag blir själv sugen på att göra något liknande.
Innan Tjåltadalen blev naturreservat var jag två vintrar där och jagade. Mina erfarenheter därifrån är att över Poites är det lätt att komma ner till Tarradalen och Tarraluoppal. Att åka upp söder om Ruonas mot Sommarlappa ger precis som du Hans förmodar en alldeles för brant nedfart. Jag tycker att Tjåltadalen är en väldigt vacker dalgång. Med lite tur kan man få se jaktfalk. Sedan dalen blev naturreservat är den förmodligen utan besökare vintertid nu när man inte kan köra skoter där. Möjligen har någon naturbevakare varit där men skoterspår att åka efter ska man inte räkna med. Gör kanske inte så mycket, normalt ska det i april vara skarföre. Urskogen i Änok på vägen dit är också sevärd. Jag hyrde renvaktarstugan nedanför Ruonas av Jåkkokaska sameby. Den kan man kanske hyra även nuförtiden, kan vara värt att kontrollera ifall man vill bo bekvämt någon eller några nätter.
Det kanske inte spelar så stor roll men jag ser att jag råkade skriva fel i ett tidigare inlägg. Det är Tuorpon som kör transporter till Saltoluokta, inte Sirkas som jag råkade skriva.

tjuolta

Finns en måttligt brant nedfart mot Sommarlabba i en mindre dal,leta på kartan.
Vi har åkt med skidor och hundar samt en med slädhundar där i forntiden,så minnesblidlerna är diffusa.Det var inte svårt!.

Finns en måttligt brant nedfart mot Sommarlabba i en mindre dal,leta på kartan.
Vi har åkt med skidor och hundar samt en med slädhundar där i forntiden,så minnesblidlerna är diffusa.Det var inte svårt!.

Ni åkte säkert ner över Poites. När man kommer ner i dalen är det bara en kort bit ner till Sommarlappa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Påsktur i Sarek Turskidåkning 5
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg