Re: Svårt bedöma snösmältning
När jag vandrade i Ráhpavágge 1989 gick alla vad bra men jag fick ta av mig vid både Luep och Alep Vassjajåkkåtj, den senare var på gränsen att jag kom över. Om det regnar några dagar så blir man kanske tvungen att gå upp till snölegorna när man skall över dessa jåkkar.
Att vänta till nätterna är ett bra tips men det under förutsättning att vädret är klar, regnar det så ökar bara vattennivån.
Det viktiga är att man räknar med dessa omvägar runt jåkkarna när man gör sin planering, både som tid och mat. // Roland
Varje vadbeskrivning får tas som rekomendation! Jag har gått Pastavágge 1987 där jag kom över alla jåkkar utan att ens ta av mig kängorna. I sommras 2002 gick jag genom Pastavágge i hällregn och fick söka mig till snölegorna och glaciär vid varje jåkk eftersom de såg ut som choklad och med stenar som rullade i strömmen. Omöjliga att vada.ipg289h; sa:Skulle tro att svårare vad är väl kända och återges i ruttbeskrivningar och på kartor, så att man kan väga in dem när man väljer vart man ska vandra.
När jag vandrade i Ráhpavágge 1989 gick alla vad bra men jag fick ta av mig vid både Luep och Alep Vassjajåkkåtj, den senare var på gränsen att jag kom över. Om det regnar några dagar så blir man kanske tvungen att gå upp till snölegorna när man skall över dessa jåkkar.
Att vänta till nätterna är ett bra tips men det under förutsättning att vädret är klar, regnar det så ökar bara vattennivån.
Det viktiga är att man räknar med dessa omvägar runt jåkkarna när man gör sin planering, både som tid och mat. // Roland