Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet?

Muddus....Vistasvagge

Grövelsjön är garanterat fint, men om ni skulle vilja utnyttja biljetterna till Gällivare kan ju kanske ett alternativ vara att vandra i Muddus National park istället?!? En av landets absolut finaste urskogsområdet med magnifika tallar och mängder med fågelliv såhär års.

Annars går det ju att ta sig till Nikkaloukta och t.ex gå Vistasvagge norrut. Om det bara börjar smälta borde det sen gå att ta sig vidare norrut till Abisko.

/ Stefan

Muddus är vilt, vackert och annorlunda. Vi var där 23-26/5 i år. Inga problem att vandra i vanliga vandringsklädet/skor, men vi kunde inte passera bron över Muddusjokka (Ö om Muddusfallet) då bron bara täckte drygt halva sträckan över den - där och då - rejält översvämmade jokken. Det finns naturligtvis alternativa vägar, men kan vara bra att veta.

Hade jag så mycket som 11 dagar på mig, skulle jag nog ändå är tycka att (den ledande delen av) Muddus var för liten för så lång tid så det känns inte som en klockren rekommendation för mig om ni vill vandra "normala" sträckor varje dag.

Jag kom hem från en rekognoceringstur till Kvikkjokk i fredags kväll 5/6. En kamrat och jag hade tänkt starta en Sarekvandring därifrån vid midsommar. Jag vandrade runt i skogarna i 4 dagar företrädesvis på västra sidan av Kamajokk. Inne Kvikkjokks by var det barmark men i skogarna runtom låg en hel del snö. Redan vid 400-metersnivån norr om Vallevare och Prinskullen var det mer snö än barmark, se bifogad bild. Vid Tjaktjajaure, ca 450 möh, låg isen kvar även om det var lite öppet vid dammen. Kablafjällen (1000 - 1100 möh) var helt vita. Vi kommer nu att skjuta på turen en vecka eller mer eftersom snösituationen är besvärlig och det kalla vädret har fortsatt. Eftersom det lär vara ännu besvärligare inne i Sarek så avråder jag från att gå där nu. Jag har tänkt skriva lite mer om min rekognoceringstur på min blogg. Vissa år kan snösmältningen komma igång tidigt och 1970 startade min kompis och jag en 10-dagars Sarektur den 10 juni. Då var det snöfritt upp till ca 1100 möh.

Bilagor

• P1040774.jpg
    P1040774.jpg
    83.5 KB · Visningar: 434
Ty ty

Tack Örnsätrarn och alla andra för era svar!
Det har verkligen varit till stor hjälp.

Vi har nu avbeställt våra biljetter (då får man i alla fall skatten tillbaka, kan vara bra att veta:) och vi packar istället bilen och kör upp till grövelsjön.

Fortfarande inte planerat hur vi går däruppe men det finns ju en hel del fjäll och sjöar där så det kommer nog bli toppen.

Sarek får vänta något år till :)

Tack igen!

Jag gick Grövelsjön STF-Storrödtjärn-Rogen-Skedbrostugan-Rövollen-Svukuriset-Grövelsjön STF för ett antal år sedan (dock lite senare på säsongen så jag känner inte till förutsättningarna nu).
Det finns en stor parkering på höger sida ungeför mitt för avfarten till sjöstugan (strax innan fjällstationen), nere vid sjöstugan. Det finns även en bra parkering strax innan Lövåsgarden (sväng av från huvudvägen vid Sågliden).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
qparq Sarek - Gådokjåkkåbron till Kungsleden Fjällvandring 1
arvidl Samåkning Umeå till Sitoälvsbron mitten av augusti Fjällvandring 0
bulan880 Sarek till Bodö Fjällvandring 20
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
JPH88 från Finland till Sarek? Fjällvandring 3
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
frimanniska Ta sig till sarek + pris? Fjällvandring 9
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
nyvaken Hyperaktiv, vill till sarek till våren/tidig sommar Fjällvandring 5
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Walters Sarek, från Sähkok till Sarvesvagge Fjällvandring 7
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Lars G A "Porten till Sarek" - vem myntade begreppet? Fjällvandring 4
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
niklaz Koordinater till platser i Sarek? Fjällvandring 4
steols Abisko till Kvikkjokk eller Sarek? Fjällvandring 5
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
oskarlin billigast till sarek Fjällvandring 14
Keras2006 Liggplats till Sarek, Connextåg! Fjällvandring 24
Karpaterna.se Hur tar man sig till Sarek? Fjällvandring 8
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
bredviken Korttripp till Sarek? Fjällvandring 6
grodanbolle Alternativ till Sarek? Fjällvandring 5
Mx2 Båtar till/från Sarek i september Fjällvandring 4
puttev Resa till sarek Fjällvandring 1
Totteman Det gamla Sarek Fjällvandring 40
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg