Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kök, det har jag många, men på den här (Optimus 157) så har man ju ugn åxå! Går på fotogen. 3 brännare, en till ugnen, de övriga två på "sedvanligt manér.
Kök, det har jag många, men på den här (Optimus 157) så har man ju ugn åxå! Går på fotogen. 3 brännare, en till ugnen, de övriga två på "sedvanligt manér.
Nu ska vi se;
- pumpen är försedd med väl formade och styrda slangar för bränsledistr. och avluftning som gör att både Primus (halvbra) och Optimus (kass) borde gå hem och konstruera om. Här fungerar det som de båda svenska märkena pratar om men som tyvärr är riktigt uselt.
....
Inget jag tänkt på så då gör den nog det, tömmer alltså. Var ute idag, under fältmässiga förhållanden och den fungerar helt fantastiskt, noterade inget löst bränsle.
Den nostalgiske kan säkert tycka att det är lite mycket "automatlåda" över den men, varför inte unna sig lite bekvämlighet, även i busken...?
Slinker in en fråga när vi ändå pratar samlarmani... hur känner jag lättast igen ett Duossalkök från trangia? Tänker om man ser ngn och vill slå till sådär...
Om det är oanvänt och i kartongen så står det utanpå (resp. står inte på kartongen om det inte är en DuoSSAL-version).
Plastpåsarna som nya ex är instoppade i är påtryckta med DuoSSAL-text
Om det är ett begagnat kök du håller i
- så syns/känns den rostfria plåten (på kärlens insida) som blankare/slätare, inte så aluminiumaktig.
(Magnetprov torde vara bortkastat eftersom nästan alla rostfria stålkvaliteter är ickemagnetiska.)
I själva kanten på kärlet kan man, om man tittar noga, se att det är två skikt med olika material.
DuoSSAL är lite tyngre än ren alu - men inte så mycket att du kan känna det i handen utan jämförelseex...