Toffs: Jag gillar också norskt ö, men vad enskilda personer tycker är ju inte relevant. Jag tycker att samiska bokstäver är krångligare men det är inte heller relevant. Vad det handlar om är ju att språket, som så mycket annat, har ett regelverk, fastställt av experter som kan det mesta om språkets struktur och utveckling. Men den som tycker det är bättre att inte följa reglerna behöver ju inte göra det.
bananmannen och haraldn: Det finns ju en etablerad definition på vad som är språk och vad som är dialekt. Enligt den är skånska en dialekt av svenska, men självklart är frågan inte okomplicerad för det. Jag förstår er poäng, men vi skippar den diskussionen nu va. "Svenskt uttal och svensk stavning tack ", där är vi helt överens, bananmannen! I löpande text.
haraldn: Jag har ingen aning om Språkrådet skriver om detta på sin hemsida, men om du inte hittade det så gör de säkert inte det. Däremot så kan jag de rekommenderade reglerna om hur utländska platser och ortsnamn skrivs i svensk text, jag gör det nämligen ganska ofta i jobbet.
Men skriv till Språkrådet och fråga. Det har jag gjort flera gånger och har alltid fått snabba svar. Själv har jag inte tid just nu, för jag åker till fjällen i morgon kl 8 (en vecka, jippii!) och måste börja packa nu, men det skulle vara intressant att höra vad de säger om saken.
Transkribering är inte en okomplicerad fråga. Det finns ju inte svensk sådan från andra språk med annat alfabet heller, utan bara transkribering till latinska bokstäver, vilket i praktiken betyder till engelskt uttal. Från samiska skulla man kunna tänka sig att det borde vara lite lättare eftersom det samiska skriftspråket ju har utvecklats med svenska som utgångspunkt.
Att stavningsprincipen inte alltid följs beror ju inte på att regeln inte finns, utan på att många inte kan den eller inte följer den ändå. Det är vanligt att skriva 'han' när det ska vara 'honom' också, och med allehanda felstavningar.
LRC: Det handlar både om ortnamn och platsnamn/terrängnamn, precis som det gör med såväl städer som med berg, älvar mm i många andra länder.