Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö!

Kanske skulle räcka med t&r Valö (med start tex Saltholmen)
/Janne

Men det är väl lite väl inomskärs? Var det inte hav som efterfrågades? ;)

Runt Tistlarna eller Nidingen kanske? Eller från Orust och runt Hermanö, Vallerö och Måseskär? Eller runt väderöarna eller Kosterarkipelagen?

På ostkusten kördes ju SADE, det var väl ganska "havsigt" ?
 
Klart vi skall ha ett havskajaklopp

En variant skulle kunna va att kombinera det med ett orienteringsmoment för att göra det lite roligare. Snirkla sig runt bland skären i stockholmsytterskärgård kräver både god paddel och kartförmåga. Finns väl ett katamaranrace i stockholmsskärgård som bygger lite på det konceptet.
 
Visst vore det trevligt med ett havslopp, men det är en hel del jobb och det är inte givet att intresset blir sådant att det känns motiverat. Flera havslopp har tynat bort genom åren på grund av denna obalans: Öresund Kayak Challenge, Karlshamn-Karlskrona, Tuborg-Helsingör m fl. Flera goda idéer, både rena race och kombinationer race/orientering, har stannat på planeringsstadiet.

Därför krävs en organisation med kraft och uthållighet för att initiera, marknadsföra och hålla igång en sådan tävling - även om man inte lägger ribban så högt som Dalslands maraton. Men skulle inte till exempel några av Bohusläns kajakföretag kunna samarbeta?

Realistiskt tror jag att en sådan tävling körs inomskärs med enstaka partier utomskärs, som enkelt kan flyttas in vid dåligt väder. En ren utomskärstävling skulle troligen behöva ställas in alltför ofta för att bli riktigt etablerad.

Jag tror att säkerhetskontroller skulle bidra till att undvika en del av <a href="http://www.thomassondesign.com/post/kajaklopp_och_sakerhet_i_danmark.aspx">Gudenåproblemen</a> och minska behovet av en stor säkerhetsorganisation. De kan vara utfomade så att deltagarna skall vara beredda på att visa räddning: rolla eller klättra upp och att detta sker på samma sätt som dopingkontroller - ett slumpvis utvalt antal deltagare (samtliga om delatagarantalet inte är så stort) plus segrartrion får visa. Eventuellt skulle detta kunna vara en kontrollstation med "manöverprov" någonstans längs banan. Den som misslyckas och/eller behöver assistans av följebåt diskvalificeras (skulle förhoppningsvis minska riskerna för ansvarlösa chansningar med kajak eller säkerhet, och därmed underlätta för arrangörerna).

Jag tror vidare inte att <a href="http://www.thomassondesign.com/post/rattvisa_tavlingar_for_havskajak.aspx">klassindelning</a> är nödvändig. De med ambitioner väljer snabba kajaker och tränar hårt, andra tävlar främst mot sig själv och kamrater i snarlika kajaker och några kommer att betrakta evenemanget som en havstur i sällskap. Vinner gör den som kommer först i mål. Möjligen kan resultatlistan göras interaktiv, så att den kan klassindelas efter vars och ens önskemål. Det skulle underlätta organisationen i sekretariatet väsentligt.

Björn
 
Starta vid Marstrand (en lördag i augusti) och kör raka vägen till Stockenträffen på Orust, det blir hav så det räcker. Sedan blir det lite kul efter loppet också när man kan kolla på andra kajakentusiasters rollande. Hyr en SPOT el. liknande till varje deltagare och ha alla spår uppdaterade på storbildsskärm :D. Ha lite multisportstuk på tävlingen med att man kör i grupp och att tiden mäts på sista deltagaren över mållinjen. Starta deltagare i grupper efter beräknad sluttid, alltså långsammast grupp först. Moment på självräddning alt. kamraträddning (i havssjö) kan testas och tiden för detta läggs på tävlingstiden (man skall använda det man har med i kajaken). Ingen klassning på kajaker däremot skall kajakerna inte kunna sjunka, alltså bra med flytkraft i både för och akter. Viktigaste av allt är dock att det skall vara medvind och tillfällen till surf på vågorna, jag är trött på motvindspaddling.

Min idé bygger på att kombinera loppet med något annat (tex. Stockenträffen) vilket jag tror skulle intressera en del som sitter i lite långsammare havskajaker och inte främst siktar på snabbaste tid.

Blir vädret väldigt dåligt och riskabelt för deltagare skall man inte köra, men då kan man se till att ha andra aktiviteter redo så att man inte bara behöver åka hem.

Bara några idéer och jag tar inte på mig NÅGOT som helst ansvar för dom.
 
Jo det är nog helt rätt med en bana som är lite skyddad trots allt! Även vettig tanke lägga den ihop med annan aktivitet som föreslogs! Men då blir det ju förstås transportproblem med olika start å mål! Så helt lätt är det nog inte att få till det "perfekta" havsrejset!
Men jag kan inte förstå att lopp läggs ner å att dom andra "hankar" sig fram! Fjordloppet ökar dock lite men ca 20startande å Flatön Runt har väl 10-15 tävlande!
Tycker att vi är så många som paddlar idag! För 10-15 år sen mötte jag aldrig nån havskajak men nu alltid flera på varje tur!
Många gillar ju även motionera idag det finns ju löp å cykel lopp som drar stora starfält!
Så varför skulle det inte gå oxå i vår "sport"? Jag tror det kan gå :)
Har själv njutit på havet idag, mellan regnet på fm å vindökningen på em :)

/Janne
 
det behövs absolut

det behövs absolut ett riktigt havslopp.

marstrand med omnejd är nog ganska optimalt för ett lopp det finns många alternativa sträckningar beroende på väder.

det borde givetvis vara öppet men inte superexponerat hela vägen vad gäller begränsa till havskajaker tror jag det är dumt drar man banan rätt lönar det sig inte att chansa ju färre klasser och ju färre krusiduller desto bättre banan borde läggas på ett sätt så att man kör exponerat i medvind och skyddat i motvind
 
Rundbana är rätt tråkigt så det löser man med att deltagarna lastar av kajakerna vid starten som hålls bevakad och sedan tar man sig vidare och parkerar bilen på lämplig plats vid målet. Sedan åker man gemensamt i buss till starten.
 
Kajakrogain

Som både kajakpaddlare och orienterare har jag länge varit sugen på att arrangera någon form av kajakorientering. Det har dock stupat på att jag dels anser att det är för svårt att få till ett bra orienteringsmoment på grund av den goda sikten på sjön, (för enkelt att "hänga"), och dels på säkerheten. Men en form av orientering som skulle passa utmärkt för kajak är tävlingsformen rogain. Det vill säga en form av poängorientering där så många kontroller som möjligt ska besökas i valfri ordning under en bestämd tid (vanligtvis 24, 12, 6 eller 3 timmar). Vidare brukar rogain genomföras i lag om minst två personer som ska hålla ihop. På så vis löses både orienteringsmomentet genom att alla lag knappast kommer att planera samma väg mellan kontrollerna och dels säkerheten genom att lagen själva får ta hand om varandera inom laget.

Tävlingsformen går givetvis att genomföra var som helst med lite skärgård, men om jag någon gång får tummen ur och provar detta arrangemang så har jag tänkt mig start och mål vid Äspskär på södra Gräsö och tävlingsområde i skärgården öster och söder om Gräsö. Tävlingstid sex timmar. Varför just där då? jo, eftersom det är mina hemmavatten. Är tillräckligt många intresserade så kanske det kan bli av.

Iden är givetvis fri att utnyttja även för andra som vill arrangera!
 
I går kväll satt jag och lekte banläggare med Google Earth och om man tänker sig den hypotetiska starten vid Marstrand och Mål vid Stocken på Orust så ritade jag den 45 km långa banan med bara hav, den 40 km långa banan med 4 stycken ca 5 km långa oskyddade övergångar och den rätt skyddade banan på 36 km där värsta sjön borde vara strax efter starten förbi Åstol. Så visst finns det alternativa banor beroende på väder och vind.

Men för att komma till själva frågan som jag vill diskutera, vad vill man som deltagare ha för service och säkerhet från arrangörshåll för att delta samt vad man som arrangör kan sätta som krav för att få delta i ett havslopp ?
 
Kajakorientering vid Gräsö

Som både kajakpaddlare och orienterare har jag länge varit sugen på att arrangera någon form av kajakorientering. Det har dock stupat på att jag dels anser att det är för svårt att få till ett bra orienteringsmoment på grund av den goda sikten på sjön, (för enkelt att "hänga"), och dels på säkerheten. Men en form av orientering som skulle passa utmärkt för kajak är tävlingsformen rogain. Det vill säga en form av poängorientering där så många kontroller som möjligt ska besökas i valfri ordning under en bestämd tid (vanligtvis 24, 12, 6 eller 3 timmar). Vidare brukar rogain genomföras i lag om minst två personer som ska hålla ihop. På så vis löses både orienteringsmomentet genom att alla lag knappast kommer att planera samma väg mellan kontrollerna och dels säkerheten genom att lagen själva får ta hand om varandera inom laget.

Tävlingsformen går givetvis att genomföra var som helst med lite skärgård, men om jag någon gång får tummen ur och provar detta arrangemang så har jag tänkt mig start och mål vid Äspskär på södra Gräsö och tävlingsområde i skärgården öster och söder om Gräsö. Tävlingstid sex timmar. Varför just där då? jo, eftersom det är mina hemmavatten. Är tillräckligt många intresserade så kanske det kan bli av.

Iden är givetvis fri att utnyttja även för andra som vill arrangera!



Gillar din ide' om kajakorientering vid Gräsö!
Håller själv till i dessa trakter
 
Service och säkerhet

I går kväll satt jag och lekte banläggare med Google Earth och om man tänker sig den hypotetiska starten vid Marstrand och Mål vid Stocken på Orust så ritade jag den 45 km långa banan med bara hav, den 40 km långa banan med 4 stycken ca 5 km långa oskyddade övergångar och den rätt skyddade banan på 36 km där värsta sjön borde vara strax efter starten förbi Åstol. Så visst finns det alternativa banor beroende på väder och vind.

Men för att komma till själva frågan som jag vill diskutera, vad vill man som deltagare ha för service och säkerhet från arrangörshåll för att delta samt vad man som arrangör kan sätta som krav för att få delta i ett havslopp ?

som Tävlande vill man ofta att kraven på de tävlande ska vara låga och ansvaret ska vila på arangörerna och som arangör så vill man att ansvaret ska ligga på de tävlande och att de tävlande tar allt ansvar. Så det klokaste vore att mötas halvägs.

1. Självklart ska det vara krav på tillräcklig flytkraft fram och bak på flytetyget.
2. Att köra i grupper är en bra idé och då ska alla kunna kamraträddning.
3. idén med spottar tror jag på, det är bara en fråga om finansiering.
4. Flytväst och simkunnighet..

det är några förslag..
 
Bara en känsla jag har att man "skrämmer" bort "vanliga" havskanotister om det är med för mkt extrema båtar! Tror oxå att dom paddlas av duktigt folk som hanterar dom :)
Kan tänka mig bara rena havskajaker(kort å lång) enligt SKF bestämmelser!
Skulle vara skoj med en ren "motionstävling! Som kanske kunde bli riktigt stor med tiden!

/Janne

Varför inte göra som man gör inom segling, införa ett slags lys-tal för respektive kajak sort. Baserat på typ längd/bredd typ av kajak osv. Frågan är väl bara vem som skulle vilja ta sig an att klassa in alla olika typer av kajaker. Men om det vore möjligt så kan ju alla vara med och starta samtidigt med respektive handikapp. Gemensam start, gemensam målgång. folkfest! tjoho!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg