Som både kajakpaddlare och orienterare har jag länge varit sugen på att arrangera någon form av kajakorientering. Det har dock stupat på att jag dels anser att det är för svårt att få till ett bra orienteringsmoment på grund av den goda sikten på sjön, (för enkelt att "hänga"), och dels på säkerheten. Men en form av orientering som skulle passa utmärkt för kajak är tävlingsformen rogain. Det vill säga en form av poängorientering där så många kontroller som möjligt ska besökas i valfri ordning under en bestämd tid (vanligtvis 24, 12, 6 eller 3 timmar). Vidare brukar rogain genomföras i lag om minst två personer som ska hålla ihop. På så vis löses både orienteringsmomentet genom att alla lag knappast kommer att planera samma väg mellan kontrollerna och dels säkerheten genom att lagen själva får ta hand om varandera inom laget.
Tävlingsformen går givetvis att genomföra var som helst med lite skärgård, men om jag någon gång får tummen ur och provar detta arrangemang så har jag tänkt mig start och mål vid Äspskär på södra Gräsö och tävlingsområde i skärgården öster och söder om Gräsö. Tävlingstid sex timmar. Varför just där då? jo, eftersom det är mina hemmavatten. Är tillräckligt många intresserade så kanske det kan bli av.
Iden är givetvis fri att utnyttja även för andra som vill arrangera!