Saknar bra Campingkudde

Hej alla,

Jag har till min förtret upptäckt att jag lätt får nackspärr om jag inte har en bra kudde när jag sover. Tidigare så dög det med att knöla in fleecetröjan i sin egen ärm, men den lösningen håller inte längre. Jag har provat med att skaffa ett mindre kuddfodral och fylla det med mjuka kläder vilket funkar sådär om jag får till vikningen ordentligt. Men om inte förstärkningsplaggen är tillgängliga (blöta, utlånade till bättre behövande eller på kroppen) så spricker ju den lösningen också. Har även provat med en uppblåsbar kudde modell plastpåse, men den känns mest vinglig under huvudet och inte alls avkopplande.
Är det någon här som har en produkt/metod att rekommendera?

Skaffade själv en sån här för några år sedan, sedan jag legat sjuk i ett tält under ett långläger och fått total nackspärr av min tjocka tröja i ett örngott. Första gången jag packade ner kudden i packningen kändes lite som ett nederlag (eller ett ålderstecken ;-)) men nu åker den alltid med när det är läger och man inte ska gå med packningen varje dag. Jätteskön är den!
http://www.haglofs.se/produkter/travel.asp?lang=sv&xCatNr=50#

tigertamjaren; sa:

Kan funka - Ikea har ett par kuddar som inte väger ett kilo.

Gosa Mini:
Längd: 50 cm
Bredd: 60 cm
Fyllnadsvikt: 350 g
Totalvikt: 370 g
15 kr

Gosa Gästa:
Längd: 35 cm
Bredd: 25 cm
Fyllnadsvikt: 150 g
Totalvikt: 170 g
99 kr

Eller så syr man en egen - slakta ett billigt duntäcke och fyll silkestyg med dunet. Kan det funka, eller blir det en dun-sil?

johankse; sa:
Eget kuddvar i sidentyg fylls med dunväst/jacka eller tröja, brukar funka kanon och väger obetydligt... Spar på vikten...

Ja, det är ju standardlösningen, men förutsättningarna var ju följande:

"Tidigare så dög det med att knöla in fleecetröjan i sin egen ärm, men den lösningen håller inte längre. Jag har provat med att skaffa ett mindre kuddfodral och fylla det med mjuka kläder vilket funkar sådär om jag får till vikningen ordentligt. Men om inte förstärkningsplaggen är tillgängliga (blöta, utlånade till bättre behövande eller på kroppen) så spricker ju den lösningen också."

I segelbåten brukar jag ha med en sorts kudde som man viker dubbel och stoppar in i ett fastsytt fodral, alltså hyfsat utrymmessnål. Garanterat bättre sömn, men vete katten om jag skulle pula ned den i ryggan, fördelen med båt är ju att man slipper bära...

De flesta uppblåsbara kuddar har nackdelen att de blir lite... vad ska man säga, inte halkiga men de blir ju inte formbara på samma sätt som en riktig kudda utan blir mer en "bulle" som man lätt rullar av från.

Min ide är att ta ett örngott och stoppa in ett gäng små ballonger (typ vattenballonger) som man blåst upp. Det svåra är att hitta på nåt smart sätt att försluta ballongerna på så de går att återanvända.

Annars hittade jag för nåt år sen små uppblåsbara kuddar på Rusta. De kostade 1 eller 2 spänn styck så jag köpte en näve. En ensam sån är inget att ha, men 3 stycken halvuppblåsta i ett litet örngott bli sköna. Fast det väger lite mer än den tilltänkta ballonglösningen:)

Jag har annars dels en "självuppblåsande" kudde och ett par som är typ luftmadrass. Men de är alltså inget sköna som kudde tycker jag.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg