Saknar bra Campingkudde

avslutad210712

Gäst
Har tidigare burit med mig Haglöfs kudde men i ivern att spara vikt lämnade jag/vi den/dem hemma under årets vandringar och fyllde packpåsen till thermarestet med kläder istället. Ingen bra lösning för någon av oss. Själv har jag fortfarande en vecka efter sista vandringen en nacke och rygg som känns som att någon kört in ett järnspett i den. Problemet med haglöfs kudde är att den är rätt liten. Fungerar bra om man har den i sovsäcken men i sommar blev det nya sovsäckar vilka tyvärr!!! är så pass varma att jag tom under förra veckans vandring bara använde sovsäcken som täcke och då blir Haglöfs kudde i minsta laget för att fungera för min del.

dabac; sa:
Strykarräven; sa:
..hur skulle det vara med en mysig dunjacka/dunväst, som har lite fler användningsområden än bara som kudde?
Bra lösning för de utfärder när dunvästen följer med, men högsommarturerna kräver nåt annat.
Men, vad är problemet; om man ändå ska bära 250-300g kudde, så kan man välan lika gärna ta en dunväst med samma vikt men med större funktionsområde? Dessutom finns det väl alltid användning för en dunväst, utom möjligen charterresan till Rhodos?

Strykarräven; sa:
Men, vad är problemet; om man ändå ska bära 250-300g kudde, så kan man välan lika gärna ta en dunväst ?

Om det inte finns något lättare/packvänligare så har du ju rätt. Men om valet står mellan 150-200 g kudde och 250-300 g dunväst jag inte räknar med att använda så blir det lite annorlunda. Sen är jag lite försiktig med dunkuddar pga allergiskäl.

nackproblem & kosthållning

Det här är en avstickare från tråden, men ändå inte...
Det är inte helt oviktigt vad man äter på turen! Jag har både av det jag studerat och av egen erfarenhet märkt att vitt socker, alkohol och snabba kolhydrater lätt skapar nack-, rygg- och muskelproblem.

Alkohol dricker ju de flesta inte på turen, får man anta, så den diskussionen utesluter jag här..

Däremot så skapar framförallt vitt socker ett stort problem, då det s a s drar näring ur cellerna (det här är en mkt förenklad förklaring för att göra inlägget så kort som möjligt). På ex vis en fjälltur anstränger man kroppen ganska hårt och därför är det viktigt att få i sig långsamma kolhydrater, protein och MINERALER (för annars fungerar inte musklerna tillfredsställande). Självklart beror det på hur känslig man är och vilken kroppstyp man har, men jag kan nästan garantera att om du tillför framförallt kalcium och magnesium på kvällen, samt utesluter sockret till kvällsmaten/efterrätten, så kommer nacken att kännas mycket bättre på morgonen! Talar av egen erfarenhet...

Nu är det ju tyvärr så att på fjällstationerna innehåller maten för det mesta vetemjöl, socker och mjölkpulver = i mina ögon odugligt som föda. Jag kommer säkerligen ta upp kosthållning i naturen som egen tråd så fort jag får tid; det här var bara en i sammanhanget kanske en del-lösning på kudd- och nackproblemet.

Tillägg:
Ett kort tips i all hast: Nyponpulver utan socker och brännässlepulver följer alltid med på mina turer, jämte ca-mg pulver med c-vitamin. Finns i de flesta hälsokostbutiker. Täcker de flestas mineral- och vitaminbehov till låg kostnad och låg vikt. Vidare oliv- eller rapsolja i liten, tät plastflaska (Omega 3 och viktiga fetter). Det fins även dyrare "grönsaker" i pulverform som t ex. Mighty Greens från Alpha Plus http://www.alpha-plus.com/
[Ändrat av mountainfox 2006-09-16 kl 14:17]

Re: nackproblem & kosthållning

mountainfox; sa:
Det här är en avstickare från tråden, men ändå inte...
Det är inte helt oviktigt vad man äter på turen! Jag har både av det jag studerat och av egen erfarenhet märkt att vitt socker, alkohol och snabba kolhydrater lätt skapar nack-, rygg- och muskelproblem.
När vi ändå rör oss i avstickarnas disiga träskmarker, så tycker jag personligen att den bästa förebyggande åtgärden mot ond nacke när man är ute är en bra ryggsäck, lastad med lagom mycket grejer. Tung eller dåligt lastad säck ger lätt spända muskler både i nacke-rygg och kring bäckenet, med följd att man ligger snett och drar på sig ond nacke.

Men annars är naturligtvis den bästa boten mot en ond nacke att ha ett rent sinne. Hur är det med samvetet? Är det dags att bikta sig kanske? Vissa synder kan t ex ge sned nacke eller rygg, det visste man redan på medeltiden (fast jag har förstås ingen personlig erfarenhet...)

vin tetra

Finns att köpa en massa olika modeller-naturkompaniet tex. Eller...drick upp en vintetra, använd sedan plastbehållaren som kudde...tryck ut luften på morgonen, tar ingen plats, ingen vikt och kan användas till flera saker...

Re: Re: nackproblem & kosthållning

Strykarräven; sa:
Men annars är naturligtvis den bästa boten mot en ond nacke att ha ett rent sinne. [...]

...aha... har alltid undrat; den sista felande länken för en vertebral helhetshälsa :) Det kanske t o m går att härröra olika synder till respektive kota (fast min cervicala kurvatur och funktion är givetvis numera perfekt...:)

Skämt åsido, stress av olika former, psykisk som fysisk, kan givetvis vara en orsak till kroppslig obalans, så trots det avvikande sidospåret är det inte helt fel tänkt. En av min lärare sade alltid åt mig att det alltid är helheten som räknas. Och det har jag applicerat på det mesta i mitt liv. Nä, jag lovar, ska inte dra några vidare paralleller... :) Tillbaks till kudd-tråden.

avslutad210712

Gäst
Re: Re: nackproblem & kosthållning

Strykarräven; sa:
Men annars är naturligtvis den bästa boten mot en ond nacke att ha ett rent sinne. Hur är det med samvetet? Är det dags att bikta sig kanske? Vissa synder kan t ex ge sned nacke eller rygg, det visste man redan på medeltiden (fast jag har förstås ingen personlig erfarenhet...)

Ojojoj då skulle jag alltid dras med ond rygg och nacke *L*

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg