nackproblem & kosthållning
Det här är en avstickare från tråden, men ändå inte...
Det är inte helt oviktigt vad man äter på turen! Jag har både av det jag studerat och av egen erfarenhet märkt att vitt socker, alkohol och snabba kolhydrater lätt skapar nack-, rygg- och muskelproblem.
Alkohol dricker ju de flesta inte på turen, får man anta, så den diskussionen utesluter jag här..
Däremot så skapar framförallt vitt socker ett stort problem, då det s a s drar näring ur cellerna (det här är en mkt förenklad förklaring för att göra inlägget så kort som möjligt). På ex vis en fjälltur anstränger man kroppen ganska hårt och därför är det viktigt att få i sig långsamma kolhydrater, protein och MINERALER (för annars fungerar inte musklerna tillfredsställande). Självklart beror det på hur känslig man är och vilken kroppstyp man har, men jag kan nästan garantera att om du tillför framförallt kalcium och magnesium på kvällen, samt utesluter sockret till kvällsmaten/efterrätten, så kommer nacken att kännas mycket bättre på morgonen! Talar av egen erfarenhet...
Nu är det ju tyvärr så att på fjällstationerna innehåller maten för det mesta vetemjöl, socker och mjölkpulver = i mina ögon odugligt som föda. Jag kommer säkerligen ta upp kosthållning i naturen som egen tråd så fort jag får tid; det här var bara en i sammanhanget kanske en del-lösning på kudd- och nackproblemet.
Tillägg:
Ett kort tips i all hast: Nyponpulver utan socker och brännässlepulver följer alltid med på mina turer, jämte ca-mg pulver med c-vitamin. Finns i de flesta hälsokostbutiker. Täcker de flestas mineral- och vitaminbehov till låg kostnad och låg vikt. Vidare oliv- eller rapsolja i liten, tät plastflaska (Omega 3 och viktiga fetter). Det fins även dyrare "grönsaker" i pulverform som t ex. Mighty Greens från Alpha Plus
http://www.alpha-plus.com/
[Ändrat av mountainfox 2006-09-16 kl 14:17]