Gro, känner igen många av dina slutsatser.
Testat ett par industrimaskiner som "använts" till skinn men varit för andra material...
Å jag tycker det är lika bra att köpa det man verkligen behöver... Så det lär bli en industrimaskin med övermatning. Tänkte åka till några handlare i sthlm snart och provköra lite. Långt till Borås från Uppsala...
Aldrig testat en industrimaskin med trådklipp, funkar det klockrent? Haft det på ett par dyrare hushållsmaskiner och tycker det är en klockren ide men att det funkar sådär i praktiken.
Nyfiken på ditt inköp från Kina. Beställde du direkt? Ebay? Alibaba? Vilken modell är det du har? Sitter och spanar på deras sida nu.
Lät ju sjukt prisvärt med 183usd för en topp...
Det sätter verkligen skruv på världsmarknaden, direkthandeln med Kina. Har du skruvat nått i din? Hur är den konstruerad kontra välkända märken?
Tack igen alla som svarar och bidrar.
Jaq har en GC0318 eller nåt sånt tror jag. Trådklipp funkar klockers. Jag beställde via mailkontakt med dem och betalade via western union. Frakten fixade jag via fraktbolag i Kina, de löste även tullklareringen, och ja, man måste betala tull och moms när man handlar med dessa företag. De är seriösa. De förser en stor del av marknaden i asien och europa med maskiner. Det är liksom inte som dealextreme och liknande. Betänk att Juki och andra stora japanska firmor gör sina maskiner i samma fabriker.
Det enda pillandet jag har gjort är att fylla på olja i oljetråget. Alltid gött att köpa symaskinsolja på dunk, I love att bo nära Borås.
Eyyk: Angående sailrite vs asiatiska varianter, hmm, well I couldn't care less. Skit som dynga. De kinesiska varianterna förbättras säkert också då och då. Artikeln du refererar till är från 2007, lär ju hänt nåt sen dess.
En punkt som jag inte vet om den är relevant eller inte, men som ändå inte nämnts är motorerna. Sailrite och dess varianter verkar ha en motor med varvtalsreglering via en simpel motståndskrets. Matar man en elmotor med mindre spänning så får den usel effekt och vridmoment, och den får därmed svårare att gå igenom flera lager tyg när man kör långsamt, det är därför man måste handjaga i början av sömmen när man syr tunga material med hemmamaskin. Helt värdelöst. Spelar ingen roll hur dyr hemsymaskin man köper, alla hemsymaskiner jag sett fungerar på samma sätt. Nu vet jag inte hur det funkar med sailrite, men jag antar från vad jag sett att det är samma skit, spelar ingen roll hur många watt maskinen är på om den ändå levererar en bråkdel när man kör långsamt.
En kopplingsmotor kan iofs ha probs att köras långsamt men där kan man iaf byta drev så man kan köra långsamt med max effekt. Idealet är ju servomotorer som alltid leverar max vridmoment om man vill, själv syr jag för lite för att motivera uppgraderingen, kanske köper en från tyskland om ett tag, de brukar ligga kring 100 EUR, och har samma standard fästmått som en kopplingsmotor som jag har på mina maskiner nu. Men som sagt, onödigt mycket för den lilla förbättring det ger.
Lycka till med ditt inköp iaf. Eller gl som man sa på nittiotalet.
Senast ändrad: