sailrite kommer aldrig i närheten av en industrimaskin. Övermatare betingar ett högre pris på marknaden i sverige än vanliga raksömsmaskiner. Men de finns. Ofta ser man annonser för maskiner som sägs ha använts till skinn eller markisväv men det rör sig ofta ändå inte om övermatare, de som säljer sådana maskiner vet nästan alltid om att de är värda mer. Ofta handlar det istället om gamla nålmatare med teflonfot, hade en sådan innan, men den kunde inte göra så långa stygn som jag ville. Så nu har jag tre maskiner istället, vad hände undrar jag ibland.
Alla, nästan iaf, trefasmotorer till symaskiner som är vanliga i sverige, alltså typ aseas kopplingsmotorer, kan enkelt konverteras till enfas, alla industrimaskiner går att plocka ihop i flera delar så man kan köra dem i relativt små bilar (t.ex. skoda felicia). De flesta stora märkenas övermatare har kompatibla delar (iaf juki, seiko, brother), vilket inte sailrite har. Man kan köpa sailrite maskin på alibaba.com direkt från fabrik långt mycket billigare än från sailrite, frakten blir billigare också. Jag köpte ett HONBO maskinhuvud från kina, med övermatning, för $183 plus moms, tull och frakt. Bord och motor hade jag sedan innan, hittills är jag mycket nöjd med maskinen och hade inte gjort annorlunda om jag fick välja idag. Så mitt tips är att köpa en gammal billig raksömsmaskin med kopplingsmotor och bord (kan hittas för mellan 500-1500), testa med teflonfot och se om det går att köra sitt projekt på den, går inte det, köp ett nytt huvud. De motorerna går att köra på skomakarmaskiner också, man får byta linhjul bara.
edit: jag har trådklipp också, så jäkla bra.