Hej och ursäkta den usla ord"vitsen" i rubriken...
Det här med säkerhet på fjället är en lite lurig sak. Å enda sidan finns det som synes i detta forum en massa bra att ha prylar som folk gärna har med sig, men å andra sidan är ju en blytung pulka lite av en risk i sig själv. Framför allt om man inte är van skidåkare och inte åkt med pulka tidigare. Oavsett vilken färdväg du tänkt dig kommer du att passera ett gäng rejäla utförsbackar på sträckan Abisko - Nikkaloukta och i April är det inte ovanligt med rejäl, inte sällan isig, skare. Så varje kg du kan spara i pulkan kommer vara uppskattad och på sitt sätt göra turen säkrare.
Om jag läser genom listan med trevliga tips finns ett par saker som jag aldrig haft med mig på snart 25 år med vinterturer i tält.
Extra skida ser jag liten nytta med. Om du är osäker på kvalitén på dina skidor och bindningar köp nytt eller bättre begagnat på blocket. Att däremot ha med sig epoxylim så man i nödfall kan limma fast en strulig bindning är helt klart ett slugt drag.
Vindsäck är enligt mig minst lika onödigt. Har övernattat i en sådan bara för att testa och maken till obekvämt elände får man leta efter. Du har ju med dig ett tält, som jag förutsätter är av god kvalité och gjort för vintertältning?!? Om den stora snöstormen blåser in är det tältet du ska slå upp, inte vindsäcken. Dessutom har du med dig en spade som det går att gräva både snömur och snöka med.
Som bivakutrustning rekommenderar jag 100% dun om det nu ryms i budgeten. Om man jämför dunskor, dunbyxor och dunjacka med en lika varm "skoter"-kombo finns det garanterat en hel del vikt att spara. Det mest kompletta sortimentet (och mycket hög kvalité) har roberts (
http://roberts.pl/)
Sen hade jag övervägt att köpa ett litet bensinkök. Dels är två kök en säkerhetsdetalj i sig (T-röd på vintern suger friskt!) och sen är bensinkök mycket trevliga då funktionen inte påverkas av temperaturen. Nu ska ju vintergasen vara klart bättre, men då gasflaskan börjar bli tom och temperaturen kryper ner under -20 misstänker jag att effekten kommer bli ganska låg.
Sist men inte minst. Det framgår inte vad du har för liggunderlag, men de flesta har ju idag någon form av uppblåsbart liggunderlag. En klar säkerhetsförbättring om så är fallet är att komplettera med ett vanligt liggunderlag (+ givetvis lagningsutrustning) om det skulle gå hål på det uppblåsbara. Om man vill lyxa till det kan man exempelvis köpa expeds Doublemat (
http://www.outnorth.se/exped/doublemat-evazote) som även funkar som extra golv i tältet om det viks ut.
/ Stefan