Om du listar din befintliga packning så får du helt säkert mer konkret hjälp. Nedan bara lite mer övergripande funderingar.
Jag brukar tjata om att man inte ska börja med att rusa åstad och köpa på sig det senaste ultralätta (och svindyra), utan med att tänka igenom sina rutiner så att det man tar med sig kan användas på ett mer mångsidigt och flexibelt sätt.
Då upptäcker man kanske t ex, att man inte behöver både en "skaljacka" och en "regnjacka" och lämnar den förra hemma (alt. ersätter den med en tunn vindskjorta eller löparjacka kring 100 g).
Eller att man inte behöver de där pansaraktiga "friluftsbyxorna" på 700 g, utan att det funkar lika fint (och blir skönare) med någon lätt löparbralla man redan har hemma, vid behov förstärkt med de regnbyxor man ändå har med.
Eller att man kan skippa ett antal plagg, om alla medhavda klädskikt inkl ombyten/sovplagg går att ha på sig samtidigt vid ovanlig kyla.
Eller - och här håller jag
inte med Solhasse
- att egentorkad mat blir både billigare, godare och mer vikteffektiv (fler kcal/viktenhet) än frystorkat. Ser man dessutom till att den inte kräver någon nämnvärd koktid utan mest uppblötning, uppkok och ev. eftersvällning i en
grytmysare, spar man dessutom rejält med bränslevikt på längre turer.
I ditt fall är det dock svårt att komma runt de två tyngsta beståndsdelarna i din utrustning - ditt tält och din ryggsäck var för sig väger ungefär vad mitt "baskit" - allt utom mat och bränsle - väger
totalt (inte helt rättvis jämförelse, eftersom du verkar bära all extravikten för dina medvandrare).
Den dyraste och samtidigt mest riskabla nyinvesteringen vore ju
tältet. Har du hunnit använda ditt fyrakilos, så kanske du har en hyfsad uppfattning om vad du uppskattar/ogillar, och då är det inte så pirrigt att satsa på ett nytt; särskilt om ditt gamla är något kvalitetstält med hyfsat andrahandsvärde. Har du begränsad erfarenhet, så känns det säkrare att avvakta, dela upp beståndsdelarna på er bägge, eller kanske låna/hyra, tills ni verkligen vet vad ni behöver/trivs med.
Utöver självklarheter som storm-, regn- och hanteringstålighet, är mina egna utslagskriterier för nordiska fjäll (som inte behöver vara dina, särskilt med tanke på hunden):
- dubbelväv, ej enbart mesh i innertältet utan åtminstone tyg i "kroppsläge" när man sover (tänk drag)
- riggas med yttertält först; i praktiken med innertältet fasthängt/skyddat av yttertältet (tänk ösregn)
- silikonbelagd väv (ej PU, som är tyngre och delaminerar med tiden)
- god ventilation med högt belägen "frånlufts"-ventil (särskilt om man vill kunna laga mat i absiden)
- "no nonsense" idiotenkel uppsättning utan känsliga stångkopplingar, precisionskrav på symmetri och jämn mark, etc (mindre viktigt för den som inte vandra ensam)
- ingång(ar)/absid(er) längs långsida/sidor (bekvämare, bättre ventilation, mer "utekänsla")
Den sista punkten är viktig också för att den kan bidra till att reducera vikten - det känns rymligare och mindre knöligt även om man väljer ett mindre tält.
Ryggsäck ska i första hand passa just din kropp, så det finns inga genvägar förbi att prova IRL, men Kajka är ju ökänt tungt - tyngre än t o m gamla sortens ramryggsäckar. Min Haglöfs Alaska från slutet av 70-talet väger ca 2,2 kg med standardhöftbälte (lite till med den för tiden "lyxiga" varianten jag köpte till), och har helt oöverträffade bäregenskaper. Den är numera för stor för mina behov, men skulle genast åka fram ur garderoben om jag, som under småbarnstiden, var tvungen att bära tyngre laster. För andra ryggar passade Fjällrävens Gyro bättre. Bägge dyker upp på loppisar och second hand-affärer, och jag skulle absolut testa det alternativet, om jag ville hålla hårt i plånboken.
Men der finns faktiskt moderna, lätta arvtagare med "halvextern" ram och ventilerad rygg, t ex Ospreys Exos- och Levity-serier, Mammut Creon Light m fl. "Mjuka" säckar finns det många lättare av, men eftersom du bär för tre kommer du sannolikt inte ner i de vikter där de skulle kännas sköna i längden. Själv använder jag Moutain Hardwears Scrambler ULT 30 (400 g) de gånger jag kan packa riktigt lätt för mer alpina turer med möjlighet till proviantering på vägen. Men jag klarar en dryg tvåeckorstur med tält och all mat med en 48 liters Osprey Exos eller 45 liters Mammut Creon Light. Då är min totala startvikt kring 10 kg.
Mitt motstånd mot att köpa nytt skulle däremot vara nästintill obefintligt, om jag hade en tung bulkig syntet
sovsäck. En lika varm dunsäck av god kvalitet har inte så många svårbedömda parametrar och är en lönande investering - den väger dramatisk mycket mindre och kommer med rätt skötsel att hålla livet ut.
Till lästipsen ovan skulle jag vilja lägga den utmärkta
lättpackningstråden här på forum, och särskilt tråden med många deltagares
egna packlistor.
Återkom som sagt med lista på dina grejer.