Ryggsäcksjämförelse

Jag har nu under ett par månaders tid funderat över lite olika ryggsäckar och försökt läsa mig till vad de går för, prövat och klämt och känt. Jag närmar mig väl någon form av beslut men skulle vilja ha era kommentarer. För tillfället har jag en ramryggsäck modell större (ca 100 l) med mängder av ytterfickor (fyra sidfickor, en under huvudsäcken, samt en mitt på) från det glada sjuttiotalet, denna fungerar fortfarande men bärsystemet lämnar övrigt att önska och därför går jag i mina bytestankar.

Mitt behov är följande:
Ryggsäcken kommer att användas till ca två veckors vår/sommar/höstvandring per år, främst utanför lederna och ev. någon enstaka vintertur. Jag vill packa allt som bara går i ryggsäcken, dvs. vill inte ha tält el. likn. utanför. Sidfickorna på min nuvarande säck älskar jag, t-sprit, bestick osv. istället för att gräva igenom hela alltet kan jag få upp mat osv. på ett vettigt sätt. Säcken ska vara stor, minst 80 gärna 100 med höj och sänkbart lock till det. Ev. fickor får gärna göras om till ett dagspack för kortare bestigningar.

Alternativen jag ser:
* Berghaus Atlas, 100 l, ca 3000 kr, mycket stark kandidat för sin slitstyrka, vikt, dagspack, sidfickor och enkelhet. Ev. varnande finger för nylonväv som verkar kunna suga vatten istället för tvärtom(?)

* Osprey Crescent 90 alt. 110. Ca 3500 kr, trevlig säck som verkar bärvänlig och som har en mängd genomarbetade detaljer. Känns lite "spacig" och riskabel - mindre detaljer - mindre som kan gå sönder - alt. lättar att laga.

* Arcteryx Bora 95 l ca 3500-4000 kr importerad från Canada. Har inte sett den (Stockholm) och känns därför farlig att ta hem oprövad, samma om man får problem med garanti. Vidare har den dragkedja över hela säcken vilket kan vara farligt för väta men också slitage. Vidare verkar den ha en mängd innerfack som jag inte vill ha. Finns den i Stockholm? Var? Till vilket pris?

* Norröna, minns inte vad den hette men Naturkompaniet hade den för 4000 kr och den packade 90 l om jag inte minns fel, väldigt slät, inga sidfickor överhuvudtaget. Syncro 2 bärsystemet verkar toppen. Verkar rejäl men avsaknaden av sidfickor tillsammans med priset är lite avskräckande. - Samtidigt om väskan håller i 30 år som den förra så är en 1000lapp försummbar.

Väskor jag uteslutit är bla. Lundhags Motion, lite tung men inte värst men framförallt en massa onödiga detaljer samt innerfickor. Haglöfs Victor verkar lite för enkel, samma med SEC serien, hellre enkelt och rejält med andra ord. Berghaus Vulcan ser jag inte poängen med att köpa då Atlas är en vidareutveckling och därför borde vara bättre. Fjällräven har jag blivit avrådd från att köpa överhuvudtaget pga. strul med garantier mm.

Finns det någon med erfarenhet från de olika väskorna som ev. kan jämföra dem alt. med någon annan väska eller som på annat sätt känner att personen i fråga kan hjälpa till med ett övervägt val. - Har läst de flesta inläggen i ämnet här på utsidan och på andra håll.

Tack på förhand

/Markus

Bergans Powerframe tror jag också uppfyller dina krav, är en ramryggsäck på 130L och med jättestora sidofickor som kan göras om till tursäck, nackdelen är väl att den är tung. Vet ej hur den står sig i förhållande till de övriga du nämt men jag tycker det är en bra säck men nästan i största laget eftersom jag har fårmågan att alltid få en proppfull säck hur stor eller liten säck jag än har har och i detta fall betyder det 30kg+.

Finns på Getout.
http://www.getout.se/v2/index.asp?item=3500

Karrimor?

Du har kanske läst i nån annan tråd, men jag vill dock tipsa om Karrimors Sabre 60-100. Väger 3.5 kg och kostade 2500 kr när jag köpte den (Femmans sport, Gbg). Jag gillar den skarpt, även om jag tar en mindre och lättare säck på kortare turer. Jag köpte Karrimor för att jag gillar bärsystemet på flera av deras säckar jag provat. Många säckar ger mig skavsår på höften, men inte denna.

Den går att komprimera med blixtlås så att man får bra stabilitet även om man inte fyllar upp allt utrymme. Det finns många prylar och detaljer (öglor, krokar, spännen etc) på säcken vilket är en anledning till att den väger som den gör, men jag gillar sånt. Julgran är liksom min stil.

Istället för att lägga 4000 kr liksom.. :)

MvH

Är i samma situation som dig. Jag har kikat på det mesta och de säckar du nämner är alla riktigt bra. Gillar du mycket fickor ska du förmodligen slänga en kik på Bergans sortiment, men det kan bli lite för mycket detaljer ibland.

Du bör ha i åtanke att varken Arcteryx Bora eller Osprey Crescent har några riktiga sidofickor. Berghausen har två bra och de är även avtagbara. Vad gäller bärsystem (vilket förmodligen är det viktigaste när man köper ryggsäck) så rankar jag dem enligt följande:
1. Arcteryx Bora - Rejält och bekvämt, följsam
2. Osprey Crescent - Lite stabilare - inte lika bekvämt som ovan.
3. Berghaus Atlas - För smala axelremmar, lite för klent avbärarbälte.

Så vet du med dig att du ska bära tungt så tycker jag att du bör välja Boran eller Crescenten framför Berghaussäcken.

Hoppas att det hjälpte!

nummeråtta; sa:
Så vet du med dig att du ska bära tungt så tycker jag att du bör välja Boran eller Crescenten framför Berghaussäcken.

Hoppas att det hjälpte!

va..? vart kom den ifrån.. det e just vid tung packning man skall välja en berghaus, dom håller!

(även vid UL så väljer man en rippad berghaus..)

-Patric-; sa:
va..? vart kom den ifrån.. det e just vid tung packning man skall välja en berghaus, dom håller!

Det är min åsikt efter att ha testat alla tre säckarna. Berghausen är av fin kvalité och riktigt slitstark fast nu var det endast bärsystemet jag kommenterade och där är Arcteryx och Osprey säckarna betydligt bättre.

nummeråtta; sa:
-Patric-; sa:

Det är min åsikt efter att ha testat alla tre säckarna. Berghausen är av fin kvalité och riktigt slitstark fast nu var det endast bärsystemet jag kommenterade och där är Arcteryx och Osprey säckarna betydligt bättre.

Trots att jag är Vulcanist och inte har testat Arpcrteyx eller Ospreys säckar "på riktigt" håller jag nog med. Är det gosig komfort man vill åt är de amerikanska säckarna bättre. Atlas/Vulcan har ju som sagt ganska smala axelremmar.

Själv tycker jag dock att det är ger mer effekt att sänka totalvikten än att höja gosigheten :)

Sidfickor till Norröna.

Det finns sidfickor att köpa till Norrönas säckar om man känner att man vill ha det. Kostar några hundringar och sitter utmärkt.

Har du tänkt att skida på dina vinterturer och köper en säck med sidofickor så se till att de inte stör dig i skidåkningen. Vet att det kan orsaka bekymmer ibland. Då kan en renare säck vara bättre.

Det här med att kunna förvandla sidorfickor och topplock till dagturssäckar är mest ett försäljningsknep. Det är nästan alltid bättre att köpa en separat dagturssäck/toppsäck.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg