Ryggsäck: laptop + matlåda = omöjligt?

Jag letade länge efter den perfekta jobbryggsäcken. Jag fastnade för Dakine 101, som fyller mina krav: separat laptoputrymme och tillräcklig plats för joggingskor och -kläder (mina dojjor kräver en del utrymme, se mitt nickname... :)). Matlådan går också ner, även om ryggan blir en smula "stuffed" på träningsdagar (man får prioritera lite vilka papper som åker med hem). Stående matlåda går faktiskt, om man trycker ner den på botten, men som andra redan sagt är det rätt svårt att få till horisontell låda i alla lägen - övergå till tät låda, eller fastare mat!

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67100

En annan modell jag tittade på är North Face Surge, som är något större och har samma funktioner. Jag gillade inte riktigt designen, dock.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=87180&search=true

(Ursäkta gratisreklamen för NK, men tillverkarnas egna hemsidor är hopplösa!).
 
Det här är helt underbart! Så många svar! Och så snabbt!

Tack, nu har jag fler ryggsäckar att kika på. Jag måste ju klämma och känna, tänkte bara minimera runtflackandet i olika butiker något.

Göra egen: tänk om jag hade den kompetensen... Fick tyvärr sänkt betyg i syslöjd på högstadiet pga av felaktigt hanterande av symaskin (den f-n ville ju inte sy som jag) och efterföljande meningsutbyte med läraren (vad är det med syslöjdslärare som gör dem så irriterande?) Därför äger jag ingen symaskin, och sy förhand låter jobbigt i det grova tyget som förmodligen behövs. Tack ändå för rådet.

Matlådor: jo, jag funderade på det där med att fixa bättre matlådor (än de som man kan köpa 3 för 30kr i mataffärerna) men nu har vi så många att det liksom inte känns befogat att köpa lika många andra. Dessutom så gäller väl Murphys lag även matlådor? Kan något läcka så gör det det, oavsett hur mycket tät specifikationen anger att den är ;) Och som någon sa: vätska + dator = dåligt...

Nu ska jag fortsätta jakten. Och kul att se att fler har haft likande funderingar.

Tack än en gång!
 
Matlådehantering kan göras säkrare med några enkla medel:

- Anpassa maten så att den blir mindre såsig, använd creme fraiche istf mjölk tex. Red av grytorna med maizena så blir de mer fasta.
- Förpacka rinniga komponenter vid sidan av huvudrätten, tex i en burk med skruvlock som enkelt kan förvaras stående.
- Ta med djupfryst mat. Inte direkt ekologiskt eller kvalitetsmässigt optimalt, men om man t.ex. gör storkok är det passande att frysa in lådor. Dessutom kan man försöka fördela så att man långtidsförvarar rinnig mat i frysen, och äter upp fastare mat direkt.
- Använd en matlåda som är smalare och högre. Då är det mycket mindre risk att den välter i ryggan, dessutom är ju "läckbar längd" mindre.

Självklart packar man också lådan i plastpåse, men om det läcker i påsen blir det lik förbaskat rätt kladdigt och trist (uäck!).

Jag valde f.ö en ryggsäck med separat och skyddat datorfack, för att laptopen ska slippa samsas med svettiga kläder och matlåda. Kanske något att tänka på.
 
Dubbla plastpåsar

Personligen använder jag dubbla plastpåsar om mina matlådor har flytande innehåll. Jag brukar spara de tunna påsarna som man handlar frukt och grönsaker i till detta ändamål. Trä sedan några kraftiga gummisnoddar runt påsarna och lägg allt i en grövre plastpåse från valfri butikskedja.

Denna enkla metod fungerar både till sopplunch och enkel pasta. Om det är sås brukar jag dessutom hälla upp den i en mindre låda för att separera den från övrig mat. Bra burkar till detta är bland annat sådana matvarubutikerna säljer kräftstjärtar i.
 
Jag fördrar att köpa en matlåda jag litar på från början. Sen har jag vilken gegga som helst i den. En (1!) plastpåse att ha lådan i kan vara lämpligt eftersom lådan ju som sagt åldras (särskilt om den mikras) och någon indikering vill man ju ha på att matlådan har gått till de sälla jaktmarkerna. Då är det kanske bättre att indikeringen hamnar i plastpåsen än i datorn.
 
Diy!

En tät matlåda är ju alltid en bra början, som vissa påpekat redan. Lägger du den dessutom
i en plastpåse minskar risken för spill ytterligare.

Har du en ryggsäck på 30-40 liter borde den enkelt gå att fixa till så att den passar dina behov.
Av ett liggunderlag kan du göra en förvaringsficka till datorn. Klipp till bitar i lagom storlek och
sätt ihop med silvertejp.

Själv har jag tillverkat två kameraväskor med hjälp av liggunderlag och silvertejp. En är av
samma modell som denna:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45336&highlight=vattent%E4t+kamerav%E4ska

Den andra gjorde jag av en gammal sportbag enligt samma princip som ovan fast större och indelad i olika fack.

Ett laptopfodral att ha i ryggsäcken kan knappast vara svårare att göra!

Lycka till!
 
Jag gillar Dakines ryggsäckar.
Några exempel som skulle kunna passa in på din kravspec:
http://www.dakine.com/bike/urban-bags/commuter/

Ja men den här var ju smart! En egen ficka under som man kan ha matlådan i (eller skor om man nu vill det) och där spill till datorn borde vara minimalt. Någon som har koll på om den finns i någon butik i Sverige. Skulle som sagt vilja klämma och känna lite...

Eller någon som har något liknande förslag?
 
påsar

Du verkar ha gått vidarae i tankarna och jag vill rekommendera systembolagets kassar för att förvara matlådan i. Inte 100% garanterat tätt men bra nära. Jag har haft matlådor som läckt i färgglada påsar och det har sällan hamnat på fel sida påsen. Lagom stora också.
Sen verkar du ha gjort avkall på inbyggt regnskydd men ett löst med gummiband tar inte mycket plats löst i väskan.

/Patrik, med en gratis reklamryggsäck från arbetsgivaren på ryggen - med datorfack, plats för mat i låda med påse om men inte regnskyddad. På väg till jobbet åker den antingen bil/buss men oftast nerpackad i en ortlieb cykelväska med rullstängning och den regnar det inte igenom i Sverige i första taget
 
Ja men den här var ju smart! En egen ficka under som man kan ha matlådan i (eller skor om man nu vill det) och där spill till datorn borde vara minimalt. Någon som har koll på om den finns i någon butik i Sverige. Skulle som sagt vilja klämma och känna lite...

Eller någon som har något liknande förslag?

Den är ganska lik everestryggan jag tipsade om. Den skall ju vara ganska vid i botten så att matlådan kan ligga rakt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar