Tänkte bara jag skulle uppdatera denna tråd med vad som skett sen sist.
For upp till Stockholm för att i lugn och ro prova prova olika ryggsäckar och förhoppningsvis bestämma mig och kanske till och med få med mig en hem.
Besökte butiken
Säck och blev kvar där tills de stängde. Säljaren Torbjörn var mycket trevlig, kunnig och "service minded". Kan verkligen rekommendera denna butik
Alla provningar gjordes med 5, 10 och 15kg i packningen. En bra detalj var att vikterna till stor del utgjordes av "kuddar" så att ryggsäckarna fick sin normala uppfyllda storlek.
Ganska snabbt kunde jag utesluta
Arcteryx Axios 50 och
Bergans Helium 55 då deras bärsystem inte passade mig alls.
Kvar blev
Osprey Exos 58,
Haglöfs Matrix 60 (senaste modellen) och
Fjällräven Abisko 65.
Det skiljer nästan 1kg mellan lättaste och tyngsta, dvs Exos och Abisko, MEN när jag bar dem utan vikt så märkte jag ingen skillnad. De kändes lika "lite" allihop. Detta höll i sig även upp i packningsvikterna så jag kunde ganska snabbt ta bort argumentet att ryggsäcken behövde vara så lätt som möjligt. Kanske gör det större skillnad efter ett par dagars vandring, vad vet jag?
Ryggsäckarna var lika bekväma med 5kg vikt. Vid 10kg så kändes inte Exos lika bekväm längre, men det var ingen stor skillnad.
Vid 15kg så började ryggsäckarna utmärka sig. Exos kändes inte alls så bra längre och Abisko var aningen bekvämare än Matrix.
Osprey Exos 58 valdes bort pga komforten vid högre vikt samt att för mig så var alla dessa pyttesmå spännen rätt irriterande och gav ett vekt intryck. Den "friliggande" alu.ramen och nätet över ryggsidan kändes "utsatt". I övrigt kändes den bra och har många smarta fickor och möjligheter vilket jag gillar.
Kvar var då
Haglöfs Matrix 60 och
Fjällräven Abisko 65. Båda väldigt sköna att bära. Smarta fickor och remmar med bra justeringsmöjligheter.
Rygglängden är ställbar på dessa säckar med olika kardborre-lösningar. Tyvärr så envisades Haglöfs-säcken med att hela tiden låta i dessa kardborre-fästen så fort jag lyfte upp säcken i axelremmarna för att kränga den på mig. Detta kändes väldigt vekt och nästan som att inställningarna skulle kunna ändras.
Abisko-säcken var knäpptyst i detta avseende.
Detta blev avgörande och valet föll till slut på Fjällräven Abisko 65,........MEN.......
Detta var ju en större säck än vad jag tänkt mig och den såg verkligen STOR ut. De hade även 55L-varianten inne men bara i dam-modell. Nu är jag inte så kräsen för vilken beteckning som står på ryggsäcken (i detta fall ett "W" efter 55 på ryggsidan) så jag valde att prova denna säck med de tre olika vikt-klasserna.
Bärsystemet skiljer sig något på dam-modellen men inget som gjorde någon skillnad för min del utan denna var lika bekväm som herr-modellen. Däremot så blev det stor skillnad i upplevelsen på ryggen då denna var 10L mindre än herr-modellen jag provat innan. Den kändes mer som en del av kroppen än något som hängde bak på ryggen. Följsam men distinkt och vid snabba vridningar så ville inte säcken fortsätta att "dra runt" kroppen. Stort plus då detta ger bra balans.
Så en stycken
Fjällräven Abisko 55W i svart inhandlades och togs med hem.
Dagen efter fyllde jag upp ryggsäcken med den utrustning jag har plus lite extra för att öka vikten och volymen. Tror nog att jag, med mina grejor, kan klara en vecko-vandring med denna säck, trots att den "bara" är på 55L.
När ryggsäcken var lastad och allt invägt (total vikt 12kg) så gav jag mig ut på 1,5 mils vandring. Under denna tur så tänkte jag aldrig direkt på att jag bar denna ryggsäck. Tyst, bekväm, lätt att ställa in/reglera remmar under gång och mycket praktisk.
Gillar verkligen den "hårda" runda botten som hjälper till att hålla formen på säcken samt skyddar mot underlaget när den ställs ned.
Jag kan inte säga annat än att jag är grymt nöjd med denna säck och är övertygad om att den kommer att bli en bra "kamrat" på många turer framöver.
Tack för all hjälp
MVH / Mattias