Nu har jag testat säcken. En dag räckte för att komma fram till att det var inte den jag var ute efter i det här fallet...
Varför? Jo;
*Remmarna över axlarna sitter för långt isär, de hamnar ute på axelleden så att man inte (med lätthet) kan föra samman händerna/armarna framför sig, eller ens cykla bekvämt. Jag är rätt axelbred (sömmarna på blusar sitter oftast för långt in) och brukar kunna ha "killryggsäckar" men den här säcken funkar inte på mig...
* 22cm bredd måste vara längst upp vid locket. I botten är den klart smalare - så smalt att den där matlådan ändå inte fick plats. Inbillar mig att säcken är V-formad.
* För få fickor för att få med pennor, plånbok, näsdukar, första förband - ja allt vettigt som man vill släpa med sig, även inne i stan
* Dragkedjan verkar klen men det har jag inte testat fullt ut än.
* Stoppen till axelremarna glider så att man måste dra åt dem en gång i kvarten om man har ca 5kg i säcken.
* Kardborren till regnsskyddet fastnar överallt och river mot ex skaljackan om man inte är extremt noggrann med att stänga det rätt. Funderar på om den "glider"/dras ut när vikten drar i tyget på ryggsäcken. Verkar lite konstigt dock.
jag letade vidare och hittade den här
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/ryggsackar/097691/everest-travel-campus-20l# som hittills (två användningsdagar) uppfyller mina krav.