Ryggsäck för en ovetande

Ni ska se hur många trådar som wannabespråkpolisen förstört med inlägg a la "DET HETER INTE BUCH CRAFT PÅ SVENSKA DET HETER BUSK HANTVERK" lol
 
Hej allihopa!

Första posten här och i begynnelsen av ett begränsat vildmarksintresse.

Mitt konstaterande är:

Jag behöver en passande ryggsäck för 1-2 dagstrippar med låg vikt.

Frågan är:

Vad är en passande modell?

Det största jag bär med mig är tältet, en hammock (17x9cm packat) och ett liggunderlag (28x15cm packat) samt sovsäck.

Jag har tittat lite på Ospreys olika modeller och de verkar passande i pris och storlek. Jag spenderar helst mindre än 1000kr.

Vill gärna ha remmar att fästa tältet och sovsäcken i. Liggunderlaget och Hammocken hoppas jag kunna packa ned i säcken.

Tar inte med köksutrustning eller liknande.

Kan ni hjälpa en vilsen nybörjare? =)

Jag vet ärligt talat inte om du spar så mycket vikt på att ha de kraftigare packpåsarna och remmarna som krävs för att ha tält och sovsäck på utsidan jämfört med att skaffa en större säck och stoppa ner grejerna inuti.Det jag vet är att grejer som sitter på utsidan har lättare att fastna i grenar etc än vad en något så när slät säck har.
Hur stor säck du sedan väljer att köpa avgörs av hur stor volym det du tänker ha med dig tar upp så där går inte att säga något innan du själv har gått igenom vad du tänker ha med mer konkret.
 
När det gäller viktiga saker som ryggsäck mm är det farligt att börja med att sätta ett pristak.
Istället är passform och bekvämlighet det viktigaste.

Goda råd om att hålla utrustningen i ryggsäcken har du fått. Be att få prova alla möjliga ryggsäckar i butiker, med last i. De upplevs helt olika på.

Hur stor volym du egentligen behöver finns det ett enkelt sätt att ta reda på ruta en flyttkartong på insidan med decimeterrutor så får du snabbt reda på hur volymmös ryggsäck du behöver ha i liter.

Att tillverka ett Excelark med dina prylar och dess vikter samt volymer ger dig både ett jämförelseverktyg och en packlista. En gramnoggran köksvåg som tål 5 kg är ett utmärkt hjälpmedel, även i köket.

Begagnade ryggsäckar brukar både vara billigare och frekvent förekommande både på loppisar och nätet.

go tur
 
Tackar igen för alla svar!

Tar till mig av det och passar på att pröva lite olika modeller i butik och justerar min budget efter era förslag.

Vad ska man tänka på när det gäller passformen?
 
"Vad ska man tänka på när det gäller passformen?"
Att ryggsäcken är väl anpassad till just din rygg/ rygglängd!
Samt att så mycket luft/ ventilation som bara är möjligt finns mellan ryggens yta och ryggsäckens (oftast väldigt täta) ytor...
 
Tackar igen för alla svar!

Tar till mig av det och passar på att pröva lite olika modeller i butik och justerar min budget efter era förslag.

Vad ska man tänka på när det gäller passformen?

  • Prova ryggsäcken med vikt i
  • Börja med att ställa in avbärarbältet (de ska täcka höftkammarna)
  • Ställ sedan in axelremmarna
  • Gå omkring med säcken, gå i trappor
 
Tackar igen för alla svar!

Tar till mig av det och passar på att pröva lite olika modeller i butik och justerar min budget efter era förslag.

Vad ska man tänka på när det gäller passformen?

Om du går till en friluftsbutik (inte Clas Ohlsson och dylikt) så är personalen oftast internutbildade i bla just utprovning av ryggsäckar. Utifrån din beskrivning av vad du vill göra och ha med dig så kan de ta fram lämpliga alternativ och då hjälpa till med inställningarna av ryggsäckarna.
Det absolut viktigaste när du provar är att där är tyngd i säcken, utan tyngd så sitter den inte som den ska.
 
Ska du prova i en butik - ha med dig en 25-litersdunk med ett märke för den vattennivå som motsvarar den vikt du avser bära under promenaden. Sedan fyller ni den dit, eller strax över, innan du ställer ner den i säcken du ska provbära enl. rekommendationerna ovan... Brukar bli rätt ögonöppnande... Jag brukade testa med den nästan full - då föll mååånga säckar bort redan i butikstestandet.
 
Om budgeten är 1000 kronor får du knappast något vettigt om du skall köpa nytt men otroligt mycket och pengar över om du köper begagnat. Kolla in kvalitetsmärken som Fjällräven, Haglöfs, Bergans mfl. Själv köpte jag en begagnad Haglöfs Grönland för 300 spänn i nyskick och den är kanon. Men det viktigaste är att ryggsäcken och din rygg trivs ihop. Detta är högst individuellt. Prova
 
Efter lite tester har jag två kandidater kvar.

Osprey Exos 58 och en Haglöfs Röse 65.

De kostar mer än jag egentligen vill betala, men man ska aldrig snåla med viktig utrustning.

Några ord om de två ovanstående och hur de står sig mot varandra?
 
Packlista tyngre föremål:

Tält: North Face Stormbreak 2. Vikt: ~2,2kg.
Liggunderlag: Thermarest Trail lite. Vikt: 800g
Resehammock/hängmatta (för språkpolisens skull): Exped travel hammock plus. Vikt: 285g.
Mat: 1000g.
Kläder: 2000g.

Småpyts tillkommer men det visar sig vartefter hur mycket. Men nu har ni en liten uppfattning om vad det kan vara tal om för volymer.
 
Packlista tyngre föremål:

Tält: North Face Stormbreak 2. Vikt: ~2,2kg.
Liggunderlag: Thermarest Trail lite. Vikt: 800g
Resehammock/hängmatta (för språkpolisens skull): Exped travel hammock plus. Vikt: 285g.
Mat: 1000g.
Kläder: 2000g.

Småpyts tillkommer men det visar sig vartefter hur mycket. Men nu har ni en liten uppfattning om vad det kan vara tal om för volymer.

Två stora poster som inte står med
Sovsäck, mer volym än vikt
Vatten, beroende på var i landet du tänker vandra. Kalfjäll varken vikt eller volym.... Låglandet 1-2 kg och 1-2 liter.


Matkontot ser litet ut (då räknar jag in tillbehör som kåsa o dylikt).
Klart du överlever på knäckebröd och några äpplen men med lite dåligt väder så höjs humöret avsevärt med lite god o varm mat. Hade dubblat det kontot och tagit med ett litet kök för att kunna värma maten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg