Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Det där kanske illustrerar våra olika ståndpunkter: Du ser det som en kostnadsfråga, jag som en principfråga. Även om det skulle "löna sig" att asfaltera Kungsleden så skulle jag motsätta mig det.
100 miljoner saknas för underhållsarbete i fjällen
Naturvårdsverket har gjort en översyn av underhållsbehovet av det 550 mil långa statliga systemet av vandringsleder i fjällen, och funnit att det är kraftigt eftersatt.
I dag kostar underhållet knappt 20 miljoner kronor per år, men enligt Naturvårdsverkets beräkningar behövs mer pengar eftersom anslaget i princip legat still sedan 2006.
Naturvårdsverket har gjort en översyn av underhållsbehovet av det 550 mil långa statliga systemet av vandringsleder i fjällen, och funnit att det är kraftigt eftersatt.
I dag kostar underhållet knappt 20 miljoner kronor per år, men enligt Naturvårdsverkets beräkningar behövs mer pengar eftersom anslaget i princip legat still sedan 2006.
Slår man ut 20 miljoner på 5500 km blir det några tusen kr per kilometer. Men vissa saker kostar säkert mycket pengar, som t ex att reparera, underhålla och lägga ut broar. Så pengarna försvinner snabbt. Vet du om broarna i Sarek och Padjelanta ska skötas inom den där summan?