Ruopsokjåkkå i månadsskiftet juni/juli?

Men då korsade ni alltså Tjievrra-ravinen som vi babblar om, och utan att den gjorde några större intryck?
 
Tänkte 'återrapportera' lite här, utifall någon undrande stöter på tråden;

Jag paserade nu Rupsokjåkkå första veckan i juli, ganska precis två månader tidigare än förra året. Det var inga problem att ta sig över på 'Grundstens vadställe', omedelbart nedom sammanflödet med Tjievrra-ravinen. Förutom att det är ett bra vadställe så är det dessutom en trevlig plats att besöka, när solen gasar ner i den vindskyddade grytan.
 
Tänkte 'återrapportera' lite här, utifall någon undrande stöter på tråden;

Jag paserade nu Rupsokjåkkå första veckan i juli, ganska precis två månader tidigare än förra året. Det var inga problem att ta sig över på 'Grundstens vadställe', omedelbart nedom sammanflödet med Tjievrra-ravinen. Förutom att det är ett bra vadställe så är det dessutom en trevlig plats att besöka, när solen gasar ner i den vindskyddade grytan.

Tack, det var bra med en rapport. Kanske jag själv kommer besöka denna jokk i år, men det blir i så fall en bit in i september.

Hur var vattennivåerna i övrigt vid den tiden? Och i andra jokkar?
 
går söndag var det rejält högt vatten då det kom mycket glaciärsmältvatten uppifrån Pårte etc,så nog kan det vara högt i jokkarna nu,speciellt som det ju också regnat mycket regelbundet.
 
Tänkte 'återrapportera' lite här, utifall någon undrande stöter på tråden;

Jag paserade nu Rupsokjåkkå första veckan i juli, ganska precis två månader tidigare än förra året. Det var inga problem att ta sig över på 'Grundstens vadställe', omedelbart nedom sammanflödet med Tjievrra-ravinen. Förutom att det är ett bra vadställe så är det dessutom en trevlig plats att besöka, när solen gasar ner i den vindskyddade grytan.

Det blir en sådan rapport från mig också, jag passerade den 10 september, med låga vattennivåer och ett härligt brittsommarväder. Jag ger här en något längre "utläggning".

Sammanflödet med Tjievrra-bäcken ligger enligt kartan på drygt 1000 meters höjd, men det måste vara detsamma som flera i denna tråd angett som 980-stället (och samma som Grundsten menar). Även samma som Jan S har foto på i inlägg #10 och Hans C i inlägg #11. (Flera kan ha mätt med GPS, det gjorde även jag och min GPS gav konstiga höjdvärden som stämmer dåligt med kartan.)

Detta vadställe är förvisso "normalvadet" om man kommer från Luohttoláhko och har vandrat på 1260-platån väster om Loahmetjåhkkå (ljusgröna prickar på min karta).

Vid mycket höga vattennivåer är detta vadställe troligen omöjligt. I sådana lägen har jag därför föreslagit det högre vadet, alltså att man från 1260-nivån på platån på Loamebuollda skråar österut ner till Ruopsokjåhkå och vadar betydligt högre uppströms. I allra värsta fall får man gå upp en bit igen, dvs åt nordöst till förgreningen på ca 1250 meter. Därefter går man på sluttningen på östra sidan av Ruopsokjåhkå, några tiotal meter ovanför dess ravin.

En fråga i tråden gällde det möte man då får med bäckravinen från Tjievrra, där det sluttar ner. Sluttningen där man ska passera är bara något tiotal meter hög, och syns bra på första fotot nedan (jag har lånat Per Folkessons foto från inlägg #6 och ritat gröna prickar, hoppas det gick bra, Per).

Den lilla bäcken från Tjievrra vadas alltså vid ungefär nivån 1040 meter (enligt kartans ekvidistanser), där bäcken rinner mellan två små vattenfall och där marken är vågrät (se andra fotot nedan). Vadet är helt okomplicerat, knappt ens ett vad, det är bara att plaska över (men vid de där höga vattennivåerna kan det förstås bli fart i den).

När man kommer upp på andra sidan bäckravinen möts man av mark som är stenig och som bitvis lutar ganska kraftigt ner mot Ruopsokjokken. Men man tar sig ändå fram utan problem. Sedan ansluter man till vägvalet efter "normalvadet".

Däremot ska man ska undvika att gå ner Ruopsokjåhkå innan sammanflödet med Tjievrra-bäcken. Längst ner finns branta klippor som kan vara svåra att se uppifrån och som gör nerfarten riskabel. Denna väg ska undvikas, trots att det finns en tydlig stig där (renar?). Jag har märkt ut denna brant med röda prickar på min karta och på Pers foto. Per har också ett foto i inlägg #19 som visar den branten ännu tydligare.

Med Sarek-nördiga hälsningar
/Hans
 

Bilagor

  • Vadet_6.JPG
    Vadet_6.JPG
    112 KB · Visningar: 393
  • Ruopsokjåhkå_fson-2.JPG
    Ruopsokjåhkå_fson-2.JPG
    103.3 KB · Visningar: 394
  • P1050897_640_väg.JPG
    P1050897_640_väg.JPG
    105 KB · Visningar: 391
Senast ändrad:
Sammanflödet med Tjievrra-bäcken ligger enligt kartan på drygt 1000 meters höjd, men det måste vara detsamma som flera i denna tråd angett som 980-stället (och samma som Grundsten menar). Även samma som Jan S har foto på i inlägg #10 och Hans C i inlägg #11.

Hoppsan! Jag glömde Pers notering (inlägg #19) om Hans C:s vadställe. Är det samma vadställe eller inte som Hans C använt? Om det inte är exakt detsamma så tycks det i varje fall ligga mycket nära och bara en kort bit nedströms. Tycker jag mig se på fotona. Även Hans C själv uttryckte den meningen, att det är något längre nerströms.
 
Senast ändrad:
Ja, Hans C's vadställe måste ligga nedströms, om han inte gått över precis vid sammanflödet och ovanför fallet där, men jag får inte riktigt ihop någondera med de bilder jag har.

Nåja, strunt samma - över kommer man! Och som sagt, det är en trevlig plats att besöka dessutom!
 

Bilagor

  • w2.jpg
    w2.jpg
    166 KB · Visningar: 344
danskt nörderi

Ja, Per F - trevligt ställe - blir inte dåligare när man ser dit fina bild i #23. Jag gillar sånt blå växter och den diffusa bakgrund!
Hans F's "disputats" i #22 är ett legendariskt nörderi och jag har inte mycket mer att mixa in.

Om Per eller jag i #19 har det LÄGSTA vadställen kan troligen diskuteras i evighet. Men jag har i alla fall ritad min rutt till att ha tvärat jokken 3-400 m nedan "sidobäcken" från Tjievrra. Det kan inte vara samma ställe som Per's. Engång jag återvänder til jokken vill jag stanna en hel dag bara för att kontrollera all informationen i denna nördertråd. Då kan jag ju mäta ut hur långt nedan från bäcken mitt ställe rejält är. Lyckas man ta fotos från denna tråd med på sitt minneskort kan man ju lära sig igjenkänna de andra smultronställen i den vackra ravin;)

Inspirerad av en annan aktuel tråd om höjden på Tjäktjatjåhkå tänkte jag om google earth kunna användas även i Ruopsokjåhkå. Det fungerar fint att "mäta" höjden på diverse sjöar och kullar. Det blir mycket exakt vissa ställen. T ex höjden på passpunkten mellan Ruopsokjåhkå och Sähkokjåhkådalen som är 1425m på BD10'an. Om man tiltar bilden och tittar från sydost framkalls även ett mycket fint bild av hur det rejält ser ut.

Om jag å andra sidan användar google earth på ravinen i Ruopsokjåhkå funkar det tyvärr inte bra att mäte nivån i ravinens botten - den är troligen för smal - sateliten "kan inte hitta" bottnen. Jag har även prövat att tilta och betrakta ravinen från väst och i medljus, men dalbottnen blir fortfarande för mörk.
Så jag lämnar bara ett normalbild (uppifrån) där jag tecknad mitt vadställe mellan två vattenfall. Där är inte zoomat så mycket, "kartbredden" är 7-8 km
 

Bilagor

  • ruopsokjåhkåGE kopi.jpg
    ruopsokjåhkåGE kopi.jpg
    73.5 KB · Visningar: 302
Guld värt...

Fantastisk info om en övergång jag var lite orolig över när jag ska passera den i slutet på min Sarekvandring på ca 14 dagar...tack Pär som länkade mig till tråden!
Passerar jag i bra väder så får jag väl fylla på med någon bild :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverigesnationalparker.nu Vadvetjåkkå i månadsskiftet juli / augusti Fjällvandring 20
danordgren Dörrsjöarna månadsskiftet maj/juni? Fjällvandring 5
mikol Jämtland månadsskiftet juli/augusti Fjällvandring 5
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
Fjällkjell Muddus i juni? Fjällvandring 6
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
Mperorpalpatine Flerdagarstur i Jämtland i Juni Fjällvandring 11
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
pixbopelle Jämtlandsleden 12 juni 2020 (v.24)? Fjällvandring 3
labbman Sarek i andra halvan av juni Fjällvandring 17
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
mojson Vandring tidig Juni Fjällvandring 3
Fjällfantast Delvis oledad vandring i Kebnekaisefjäll i juni Fjällvandring 3
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Quebec Vandringskompis sökes sen juni eller juli Fjällvandring 1
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
KimmyA Hardangervidda / Finse i Juni? Fjällvandring 4
hansjr Nikkaluokta i Juni Fjällvandring 0
KimmyA Aurlandsdalen i juni? Fjällvandring 2
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
jorika Samåkning Nikkaloukta - Kiruna 1 juli (och från kiruna - nikkaloukta 25 juni) Fjällvandring 0
Vrana Cape Wrath från mitten av Juni Fjällvandring 0
Ivar.T Jämtlandstriangeln sista veckan i juni Fjällvandring 16
Fjällhjärtat Högakustenleden i Juni Fjällvandring 4
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
markus.sandell 3-5 Dagars fjällvandring i juni Fjällvandring 2
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
mewaan Jotunheimen i juni Fjällvandring 5
givdeh Vandring i juni? Fjällvandring 5
Theoakstone Sonfjället juni Fjällvandring 1
Kadua Dalafjälllen i juni? Fjällvandring 3
md4fb Abisko-Nikkaloukta i Juni Fjällvandring 1
j_muir Sarek - 11 till 22 juni - tillgänglighet? Fjällvandring 17
CathrineC Lunndörren mitten av juni Fjällvandring 6
cloud76 Vandring Abisko-Alesjaure mitten av juni - snö? Fiske? Fjällvandring 7
rolang Jämtlandstriangeln maj/juni Fjällvandring 11
mbd3f Kvikkjokk-Saltoluokta 8-18 Juni Fjällvandring 8
kalle_cowboy nikkaluokta/kebnekaise 4-10 juni Fjällvandring 11
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
areez Hardangervidda i Juni Fjällvandring 22
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16

Liknande trådar