Tänkte 'återrapportera' lite här, utifall någon undrande stöter på tråden;
Jag paserade nu Rupsokjåkkå första veckan i juli, ganska precis två månader tidigare än förra året. Det var inga problem att ta sig över på 'Grundstens vadställe', omedelbart nedom sammanflödet med Tjievrra-ravinen. Förutom att det är ett bra vadställe så är det dessutom en trevlig plats att besöka, när solen gasar ner i den vindskyddade grytan.
Det blir en sådan rapport från mig också, jag passerade den 10 september, med låga vattennivåer och ett härligt brittsommarväder. Jag ger här en något längre "utläggning".
Sammanflödet med Tjievrra-bäcken ligger enligt kartan på drygt 1000 meters höjd, men det måste vara detsamma som flera i denna tråd angett som 980-stället (och samma som Grundsten menar). Även samma som Jan S har foto på i inlägg #10 och Hans C i inlägg #11. (Flera kan ha mätt med GPS, det gjorde även jag och min GPS gav konstiga höjdvärden som stämmer dåligt med kartan.)
Detta vadställe är förvisso "normalvadet" om man kommer från Luohttoláhko och har vandrat på 1260-platån väster om Loahmetjåhkkå (ljusgröna prickar på min karta).
Vid mycket höga vattennivåer är detta vadställe troligen omöjligt. I sådana lägen har jag därför föreslagit det högre vadet, alltså att man från 1260-nivån på platån på Loamebuollda skråar österut ner till Ruopsokjåhkå och vadar betydligt högre uppströms. I allra värsta fall får man gå upp en bit igen, dvs åt nordöst till förgreningen på ca 1250 meter. Därefter går man på sluttningen på östra sidan av Ruopsokjåhkå, några tiotal meter ovanför dess ravin.
En fråga i tråden gällde det möte man då får med bäckravinen från Tjievrra, där det sluttar ner. Sluttningen där man ska passera är bara något tiotal meter hög, och syns bra på första fotot nedan (jag har lånat Per Folkessons foto från inlägg #6 och ritat gröna prickar, hoppas det gick bra, Per).
Den lilla bäcken från Tjievrra vadas alltså vid ungefär nivån 1040 meter (enligt kartans ekvidistanser), där bäcken rinner mellan två små vattenfall och där marken är vågrät (se andra fotot nedan). Vadet är helt okomplicerat, knappt ens ett vad, det är bara att plaska över (men vid de där höga vattennivåerna kan det förstås bli fart i den).
När man kommer upp på andra sidan bäckravinen möts man av mark som är stenig och som bitvis lutar ganska kraftigt ner mot Ruopsokjokken. Men man tar sig ändå fram utan problem. Sedan ansluter man till vägvalet efter "normalvadet".
Däremot ska man ska undvika att gå ner Ruopsokjåhkå
innan sammanflödet med Tjievrra-bäcken. Längst ner finns branta klippor som kan vara svåra att se uppifrån och som gör nerfarten riskabel. Denna väg ska undvikas, trots att det finns en tydlig stig där (renar?). Jag har märkt ut denna brant med röda prickar på min karta och på Pers foto. Per har också ett foto i inlägg #19 som visar den branten ännu tydligare.
Med Sarek-nördiga hälsningar
/Hans