Men det låter ju bra att det finns någa användbara passager längre upp som alternativ. Nackdelen om man går uppåt är ju att man då dessutom måste korsa den 'högra Y-grenen' som går upp mot Teura (ovanför Pers huvud på bilden nedan), men det kanske också är ok? Såg lite stenigt och dant ut bara.
Per
Ja, den här ravinen från Tjievrra är tyvärr inte helt obetydlig. Jag förstår det argument du och dHANScan anför för att ta övergången på ca 980 meter. Tidigt på säsongen kan man kanske räkna med att det pga skugga finns snöbryggor att använda i denna biravin. Men jag är ändå lite bekymrad över den. Man har en del ganska branta lutningar att ta sig förbi.
Vidare har jag forskat lite om vad andra har tyckt om passagen av Ruopsokjåhkå på ca 1150-nivån. Det finns inte mycket att tillgå, i varje fall har jag inte hittat mycket. En tysk vandrare gav upp helt och hållet att vada Ruopsokjåhkå på hög nivå (det hade han inte behövt göra) och gick ända ner till renvaktarstugan och vadade. Ett annat gäng tog sig upp till sammanflödet på 1250 meter och tog sig över där. Sedan gick de tillbaka på östra sidan.
Det är framför allt ravinkanterna som skapar problem. Att vattenföringen varierar kraftigt och tidvis är stor gör att det kan bli två problem att övervinna.
Men tillbaka till trådstarten: chansen bör väl vara god att det fungerar på 980-metersnivån med tanke på de erfarenheter ni har tidigare. Men
om det är för mycket vatten där står man inför det inte helt enkla valet att
antingen gå upp till 1250 meter
eller gå ner till stugan för att vada. Jag vet faktiskt inte vilket jag skulle föredra, för även nere vid stugan kan det då vara kraftigt drag på vattnet (gäller väl bara tidigt på säsongen). Vid ett tillfälle i juni var jag med om att ta fram linan som säkerhet då vi gick över där. Vadet gick sedan helt utan problem.
Ibland är det bra att nördarna har sammankomst.
Det känns som om denna jokk inte är helt utredd än.