Hj!
Jag har en ruffwear palisades till min ena hund, en lapsk vallhund. Tycker det är en bra väska, om än tung. Men just denna är inte tyngre än andra typer, dom är tunga allihopa...
Köpte min väska egentligen till min collie, men honom passade väskan inte alls. Svårt att hålla balansen på den (trots att det var på grammet samma vikt på båda sidor), remmen som går mellan frambenen låg kontinuerligt på någon av armbågarnas insidor och skavde... Men på min lapska sitter väskan som ett smäck! en även där: den är känslig för viktskillander i väskorna. Min teori är att collien har fel förhållande mellan bröstkorgens djup och bredd. Väskan passar nog bäst på hundar som är "runda" till formen. Schäfer är ju också lite djupare än bred...
En annan väska jag har (inköpt hos SBK) är en Lajka. Den har samma utformning som väskorna som Snowdogs säljer:
http://www.snowdogs.se/klovjevaska.htm. Den vet jag många som är mycket nöjda med. Mer nöjda än med ruffwears... Den typen av väskor (IMHO) är inte heller så känslig för lite obalans mellan sidorna. Obalanser ger skav, ska du veta...(förutom att din hund kan få ont i kroppen....)
Tyvärr får man vara beredd att prova sig fram vad som passar ens hund. Det är precis så som med ryggsäckor till oss tvåbenta....
Lycka till!
Förresten - jo, det är klart en fördel om man kan prova väskan, men var medveten om att du inte vet hur den verkligen sitter förrän du har lastat väskan med den vikten hunden ska bära och har gått några dagar. Om den skaver så märks det inte på tio minuter direkt....