Hej!
Kul att det finns de som envisas med att paddla canadensare! Själv hade jag inget val, morsan och farsan köpte en istället för barnvagn...
Lite off den ursprungliga frågan men om man "stannar upp" paddeldraget i slutet och styr/bromsar varje gång blir det rätt jobbigt och ineffektivt.
Lär istället det s k "J-stroke", dvs man drar in paddeln i en svepande rörelse under skrovet och utåt igen i slutet så funkar det bättre, med övning blir det helt naturligt och bromsar inget alls. Kombinerar man det med att i möjligaste mån paddla i takt så blir det mycket roligare, låt f ö den som sitter fram styra det här med att byta sida vid "vanlig" paddling.
"J-stroke" kräver en lite längre paddel än den som behövs fram, jag är säkert lite gammaldags enligt Svantes fina beskrivning ovan, har en rätt lång paddel bak, ca 170 = kroppslängd...
"Bent" vet jag inte hur man styr med, vore kul att höra hur Svante gör?
Ciao!
Uffe
[/QUOTE]
Paddelteknik canadensare
Mest effekt borde vara när paddelbladet är helt lodrätt, men det blir ganska svårt att utföra det draget. Då får man göra en cirkelrörelse i stället. Man får sätta i bladet framför sig, och göra en cirkelrörelse bakåt. Men, de flesta sätter i paddeln lodrätt och drar långt bak och lyfter vatten i slutet på draget. Då fungerar bentshaft-paddeln som att sätta i bladet längre fram, och inte dra så långt bak.
J-tag. Många gör inte ett riktigt J-tag, de drar paddeln bakåt, och avslutar med ett tryck ut från kanoten. Man kan påbörja vridning av paddeln tidigare. Det viktiga med ett J-tag är att tummen på övre handen, pekar nedåt, när man avslutar draget, Pekar den uppåt, har man gjort ett så kallat ”fast styrtag” ”goon stroke”.
Pitch stroke. Då drar man paddeln i en rak linje, och efter ca halva draget vrider man bladet, och lyfter paddeln som ett propellerblad i sidled. Då får man en styreffekt som inte bromsar. Det fungerar utmärkt även med bentshaft-paddlar.
Man behöver inte dra paddeln i linje med kanotens köllinje, man kan följa relingen, det viktiga är, bladets vinkel mot kölen.
Dessa paddeldrag fungerar alldeles utmärkt, även med en bentshaftpaddel.