Rohloff

Hallå där!
Har du bra tips på länkar till Rohloff sidor på nätet?
Jag tycker att det skulle vara kul att läsa åsikter från någon som faktiskt har använt systemet, framförallt till touring.

!!JOhn
 
Johnboy; sa:
Har du bra tips på länkar till Rohloff sidor på nätet?

Denna länk kan kanske vara till någon hjälp. För egen del är jag tveksam, i varje fall om resan går genom bergiga trakter, har man en fullt lastad hoj, eller BOB el motsv, vill man gärna ha många låga växlar så att man alltid kan finna rätt kadens för att ligga o spinna i milslånga uppförsbackar. XT-klingor, eller nya XTR, 22-32-44, med 11-34 kassett, i förening med 26" hjul är fortfarande oslagbart. Om man däremot aldrig åker i berg med bagage hamnar saken i ett annat läge.

Per
 
mortadello; sa:

Det är inte Sheldon som beskriver sina erfarnheter utan det är en kopia av ett utlåtande från Thorn. (A report by Thorn’s designer and test pilot…Andy Blance)

Men liknande omdömen har jag läst på andra håll.

Vore roligt om man kunde få någon svensk innehavare av Rohloffs 14 växlade nav att ge ett långtestsomdöme.

Thure
 
Tack för hjälpen

Det är ett svårt val, men det verkar bli mindre pillande än med ett vanligt växelsystem.

Jag får känslan av att det är tillförlitligt, vad tror ni?

För att inte tala om att det är vackert, jag tror nästan att det får bli ett sådant. Friskt vågat, hälften vunnet.

John
 
thureb; sa:
Det är inte Sheldon som beskriver sina erfarnheter utan det är en kopia av ett utlåtande från Thorn.

Det har du rätt i jag läste för fort. Det faktum att det återfinns där är dock en bra kvalitetsindikation. Det är väl ingen tvekan om att utanpåliggande växlar, särskilt framväxeln är urmodiga, något som inte utvecklats ssk mycket. Så det är läge för något nytt. Frågan är om Rohloff håller måttet?

Per
 
ipg289h; sa:
Det är väl ingen tvekan om att utanpåliggande växlar, särskilt framväxeln är urmodiga, något som inte utvecklats ssk mycket. Så det är läge för något nytt. Frågan är om Rohloff håller måttet?

Per

Instämmer i att framväxeln är mindre bra.

Om Rohloff håller måttet kan nog bara den avgöra som kört parallellt med olika växelsystem.

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för hur min nästa vintercykel skall vara konfigurerad men det blir navväxel.

Har någon av er synpunkter på rullbroms kontra skivbroms på framhjulet?

Dvs bromskraft, servicebehov, risk för låsning respektive sladd på löst grus i snömodd etc.

Thure
[Ändrat av thureb 2004-09-22 kl 11:36]
 
Kul detta med att bygga sin favoritcykel (fast nu hamnade vi visst i fel tråd...)

På framhjulet har jag svårt att se finessen med skivbroms jämfört med rullbroms. Där är det ju bra att bromsen tar mjukare och dessutom ger den kortare vajern inte lika mycket förlust. Och så är rullbromsen helt underhållsfri.

Däremot suktar jag efter en skivbroms bak, eller i alla fall en väldigt styv kabel/hölje till min rullbroms.
 
thureb; sa:
Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för hur min nästa vintercykel skall vara konfigurerad men det blir navväxel.

Om man är ute efter en hoj som tål att cyklas till jobbet o s v i ur och skur tror jag Rohloff håller måttet med råge. Bättre blir det inte, tänker då dels på hur man kan starta på vilken växel som helst efter stopp dels på att mekaniken är skyddad från slask och vägsalt.

Har någon av er synpunkter på rullbroms kontra skivbroms på framhjulet?

Till skillnad från föregående skribent skulle jag hellre ha skivbroms fram än bak. Skälet är att frambromsen har 70-75 procent av bromsverkan. Därför skulle jag sätta den bästa bromsen fram. Är inne på mitt tredje år med XT skivor nu. De fungerar jämt, låser sig inte, har bra modulation, och man kan alltid lita på att bromsverkan finns där när man behöver den, även när det är vidriga förhållanden (snö, is, lera) som fälgbromsar inte klarar särskilt bra. Faktum är att det är just på vintern man älskar sina skivbromsar. På sommaren är vanliga V-bromsar lika effektiva, enda nackdelen jfr med skivor är att hettar upp fälgarna i långa utförslöpor.

Underhållsvis har jag fyllt på olja en gång, luftat en gång, och bytt bromsbelägg en gång. Hydraliska linor varken rostar eller blir tröga.

Om rullbromsar vet jag inte mycket, men är milt skeptisk, lär aldrig köpa några för egen del.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Kindernay XIV va Rohloff speed hub Långcykling 42
Thorn Rohloff-växelnav Långcykling 0
thureb Rohloff Speedhub för tufft vinterbruk? Långcykling 15

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg