Det tvivlar jag på, eftersom motorn inte driver bakhjulet direkt.
Men det kan kanske skilja mellan olika modeller och installationer, men jag är tveksam.
Så är det förstås, ett batteriberoende ger nya problem samtidigt som de ev problemen med kedja, bromsar och annat inte försvinner.
Men vad kostar en passande elcykel + motsv "sommarcykel" jmf med en enda vintertålig cykel med Kindernay-nav?
Att ha två cyklar ger ju också redundans som kan vara värt att betala xtra för. Vad gör du om du upptäcker punka en morgon när du redan är sen?
Men trots detta tycker jag som Thure, Kindernay-navet verkar spännande. Men det verkar vara en onödigt(?) dyr lösning på ett problem som borde gå att lösa både enklare, flexiblare och kanske inte minst billigare.
Men det är ju dina pengar och du som skall bli nöjd med ditt val, så har du råd och vill "chansa" så varför inte.
Återkom gärna oavsett vad det blir.
Angående att växla utan att trampa, så hinner ju farten sjunka betydligt mer i branta uppförsbackar än på platt mark (givet likvärdigt underlag). Risken blir ju att man i branta backar inte tar höjd(!) för detta i växlingsögonblicket.
Beträffande "sommarcyklar" så har jag redan gott om sådant, men saknar som sagt en seriös vintercykel (för cykling utomhus). Å då funderar jag på en modernare variant av Thurebs drömvintercykel.
Å för att förtydliga. Det är inte nödvändigtvis 24/7-cykling i minusgrader, utan snarare 24/7-cykling i dubbdäcksförhållanden.
Tyvärr ligger ju isen kvar betydligt längre på grusvägar än på asfalt - särskilt i skogspartier! Å då jag har 2,5 km grusväg ut till närmsta asfaltsväg, behövs dubbdäcken (och därmed den tänkta vintercykeln) under 4-5 månader per år.
Självfallet får ju battericyklar samma problem som vanliga cyklar, även om det kommer mer robusta och battericykelanpassade komponenter. Å batteridrift i sig skapar ju egna problem (t.ex. batteritorsk), som kan minimeras med klok planering.
Å jag tror på att integrera motor och växling i en och samma mittplacerade enhet. Särskilt om Enviolo får fram en bra lösning (se Thureb's länkade filmklipp). Bl.a. blir ju ett oväxlat baknav betydligt enklare och billigare, vilket avsevärt förenklar vid hjulbyten.
/Niklas