För mig skulle en 24/7-minusgrader pendlarcykel inte vara Di2, både batterierna och de små minimotorerna framstår för åtminstone mig som mer köldpåverkade än vajrar. Problem med frusna vajrar kan man enl mig undvika genom eftertänksam dragning av vajerhöljet.Anledningen till att välja DI2 på pendlarcykeln är just att undvika frusna vajrar (eller övriga fryskänsliga växelkomponenter).
Jag har tyvärr inga större möjligheter att förvara cykeln i uppvärmda lokaler, vilket gör det extra knöligt om växlarna fryser fast.
Men en gatesrem skall tydligen kunna ställa till problem om det är mkt blöt snö som packas i remdreven, men i samma förhållanden är även en kedja långtifrån underhållsfri.
Vinter är besvärligt!
Låter som ett konstigt användningsfall, tex driver ju inte motorn när du slutar trampa, det är ju ett lagkrav! En van cyklist borde dessutom i praktiken kunna undvika att behöva växla mitt i backar, särskilt på den vanliga pendlarvägen där man redan i förväg vet vilken växel som behövs.Å när det gäller just battericyklar och navväxlar, så blir tydligen växling i uppförsbackar rätt besvärligt, enligt Janne på Racerdepån. Ty navväxlar ska ju inte trampas vid växlingen. Å om då elmotorn samtidigt skjuter på, kan /ner/växlingen ibland ske först efter backen... Därför är Janne tveksam till Alfine för min del).
Men än en gång:
Det är du som skall skaffa precis det du vill ha.
Men för mig låter det som en dyr lösning på ett problem som kanske inte ens är ett problem.