• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Robinson

Vad säger man, Robban gjorde en sk kupp igår. Det var en riktig kalkon och kalkoner brukar bli roligare ju mer man tänker på dem. Första tanken var att Robban har gjort sitt på kändishimlen, men med lite eftertanke och efter att jag har läst många artiklar om spektaklet så får jag en känsla av att många nu tycker synd om Robban, det kommer han vinna på i längden och som alla vet så tycker folket (framför allt tjejer) om underdogs. Harald Treutiger däremot gjorde indirekt bort sig när han (tror han att han är TV-guden, eller?) sa att vi har sett Robban för sista gången i TV-rutan. Frågan är om Harald kommer att få några nya uppdrag efter det här, svenskarna gillar inte översittare som sparkar på en som ligger.

Robban-SVT 2-1
 
Kommer verkligen att sakna Robinsson!

Du har så rätt Patrik, varför sparka på en som redan ligger. Robban gör allt för att hålla sig kvar i kändisvärlden och visst lyckas han. Spektakulära insatser oavsett om de flesta tycker att de är dumma, går ändå hem i folks medvetande. Harald Treutiger är mycket riktigt inte TV-gurun, som bestämmer vad och vem som ska vara med eller inte vara med.

Jag kommer uppriktigt att sakna Robinsson. Jag har alltsedan de sände de första avsnitten för 7 år sedan, rakryggat sagt att jag älskar Robinsson, i början var mina motsåndare i majoritet men idag så kan många erkänna att Robinsson ändå har varit något nytt och fängslande! Jag äslkar Robinsson än i dag och den stora sorgen för mig är väl att jag aldrig får vara med. Visserligen skulle jag själv, som inte har lätt för att spela med i något jävla taskspel, sagt sanningar om både den ena och den andre så att man varit hemröstad ganska snabbt. Fast även om gubben är 55 så hade han nog vunnit de flesta tävlingar ändå, trots Robban, Mille, Mirre och även Leif. För en sak saknar de alla de uppräknade, "en smålännings envishet"!

Det sägs att Robinsson ska sändas på trean, men kan det då åter bli samma tittarfest! Kanppast, Ascberg i all ära men han har inte Anders Lundins förmåga.

Avslutningsvis så tycker jag ändå att det var kul med Emma som Robinsson, denna bespottade Emma efter första årets deltagande och hennes silikonbröst. Jag tycker att hon visade upp mer än brösten i årets Robinsson, en go, vänlig och kul tjej! Hennes karriär vann verkligen på detta och jag tackar verkligen för att svenska folket inte röstade på Mille, denne Mille som vände kappan efter vinden och inte hade någon egen personlighet. Det är faan att man aldrig fick vara med och undrar Ni vem jag är så titta på http://www.utmanaren.tk
och allra helst mitt lilla bildsepel ang föräldrars ansvar när det gäller att inte servera våra unga "Sveriges viktigaste resurs" någon alkohol förrän tidigast då de är 18 år. Bildspelet finns på http://www.ant-sut.nu/alkohol sätt nu bara inte groggen i vrångstrupen kära forumdeltagare!
Vänligen
Utmanaren
 
1; sa:
Harald Treutiger däremot gjorde indirekt bort sig när han (tror han att han är TV-guden, eller?) sa att vi har sett Robban för sista gången i TV-rutan.

Harald gjorde knappast bort sig för det han så angående Robban, grejen var ju att Robban ville får någon form av reaktion, tyvärr så var Harald för cool för att låta sig rubbas av en sådan ynklig händelse.. Kul att Emma vann!
 
1; sa:
Vad säger man, Robban gjorde en sk kupp igår. Det var en riktig kalkon och kalkoner brukar bli roligare ju mer man tänker på dem. Första tanken var att Robban har gjort sitt på kändishimlen, men med lite eftertanke och efter att jag har läst många artiklar om spektaklet så får jag en känsla av att många nu tycker synd om Robban, det kommer han vinna på i längden och som alla vet så tycker folket (framför allt tjejer) om underdogs. Harald Treutiger däremot gjorde indirekt bort sig när han (tror han att han är TV-guden, eller?) sa att vi har sett Robban för sista gången i TV-rutan. Frågan är om Harald kommer att få några nya uppdrag efter det här, svenskarna gillar inte översittare som sparkar på en som ligger.

Robban-SVT 2-1

Ärligt talat vem f*n bryr sig!!

/mattias
 
Ojojoj! NU INSER JAG ATT JAG SAKNAR SVERIGE!!!

/Håkan

(Observera att ovanstående uttalande gjordes under ett anfall av grav ironi :) )
 
43% bryr sig men visst hade det varit härligt med en riktig Robinsson-tävling

Visst är det några som bryr sig, hela 43% enligt Temo gillade Robinsson. Kanske såg några dokumentären om Robinsson och vilket ramaskri det blev då den första utröstade deltagaren tog sitt liv. Det var ju faktiskt den bästa reklam det programmet kunde få tyvärr för den utröstade och hans familj.

Men Mattias och övriga, visst faan hade det varit roligt med ett riktigt Robinsson, där man bara var ensam på en öde ö, ett år eller så eller arför inte en riktig jäkla strapatstävling där det gäller att till fots ta sig fram 10 mil om dagen + göra en massa olika prov. Det hade jag gillat men det gillar inte svenska folket för de vill ha en social Robinsson och det är väl ok. För tv-tittaren kan ju mer känna igen sig i vanliga Svenssons och inte extrema äventyrare eller sådana som inte bangar för att dra iväg med cyklen 30 mil på en dag, paddla 6 - 7 mil en dag, springa 10 mil en annan dag osv. Men vi som kanske mer ser ett värde i det hade ju förstås gillat det.

Vi får ta det som bjuds så Robinsson i SVT-utformning var i alla fall mer än ett strå vassare än Farmen och Big Brother för att jämföra med andra dokusåpor.

Kanske blir Riket, någonting för oss som gillar utmaningar? Ni har väl sökt, Det kanske passar Dig Mattias, jag har sökt men tyvärr så kommer man nog inte med för i min åldersklass är det väl tyvärr inte så många som får vara med. Men nog faan hade jag gjort mig som t ex Gustav Vasa, denne landsfader som införde protestantismen i Sverige. Ni vet väl det där med Gustav Vasas bibel?

Ja lite utlägg och utsvävningar dör vi inte av här på Forumet väl?

Må väl
Utmanaren och kanske ses vi i Riket, ler och asgarvar
 
Re: 43% bryr sig men visst hade det varit härligt med en riktig Robinsson-tävling

Utmanaren; sa:
eller arför inte en riktig jäkla strapatstävling där det gäller att till fots ta sig fram 10 mil om dagen + göra en massa olika prov.

Fyran försökte ju med Camp Malloy:)

Men problemet med att göra en "vettig" tävling är att det blir för dyrt och för trist. Vem vill se på nån som står och hugger ved i två timmar eller gräver upp rötter att käka en eftermiddag?

Och hur ska tävlingsmomenten se ut? Ren utslagning blir tråkigt i längden eftersom det efter ett tag blir förutsägbart (se hur det gick i Camp Malloy när deltagarna bestämde sig för att rösta ut de dåliga istället för att rösta ut konkurrensen... det blev skittrist att varje veecka se samma personer vinna).

Filmandet blir ett problem om man delar upp folk för mycket. Deltagarna deltar ju nästan gratis, men vad kostar det att ha en person som filmar dygnet runt? Det går åt 4-5 personer i skift att ha dygnet runt-täckning (en vecka är 168 timmar och folk lär inte vilja jobba mer än 40 timmar i veckan). Vad skulle du acceptera för lön för att filma i treskift i flera veckor i sträck? Skulle 30000 i månaden räcka? För arbetsgivaren kostar det ungefär det dubbla, d.v.s. 60000 i månaden PER KAMERAMAN. Gånger 5, ger 300 000 i månaden för att ha dygnet runt-täckning med EN kamera. Och då har vi rationaliserat bort ljudteknikern och assistenten.

Gissa varför program som Baren och BB kör med fjärrstyrda och fasta kameror? :)
 
Jag inser problemen

Jodå Peter, jag inser problemen, har faktiskt själv tänkt på detta med personalåtgången och insett att det är orimligt. Jo det är nog så att ska man se tävlingsmoment får man gå till sportens värld eller får man så gott det går själv göra sina utmaningar och hoppas på en rubrik i en lokalblaska eller kvällstidning. Fast jag har ju haft tur förstås, att i mina utmaningar haft ett ideellt och gångbart syfte "barn och ungdomars drogfrihet"! Men alla dessa som gör underbara utmaningar och som aldrig får en rubrik, för dem hade en riktig strapatstävling varit något men vem hade tittat? Ja inte många, du har så rätt så rätt!

Jag har förresten skrivit till en jäkla massa orgainsationer och företag för att de skulle stödja mig i min alternativa svenska klassiker i sommar (en klassiker som är ganska spektakulär och med samma syfte som alltid) de s k alkoholmotståndarorganisationerna har inte ens svarat och de som svarar beklagar ... så att jobba ideellt och ganska ensam mot droger är en tuff kamp, men jag kör vidare utan eller med deltagande i Riket, för om jag hade kommit med i ett sådant program så hade ju självfallet min avsikt varit att utnyttja kändisskapet för att sprida kunskap om varför föräldrar inte ska lära upp sina barn att hantera alkohol och varför barn och ungdomar ska vänta med en eventuell alkoholdebut.

Det hade varit min vinst och det är också därför jag slänger in en massa inlägg i olika forum på nätet, inte för att slå mig på bröstet och tycka att jag är duktig som kan enhjulscykla 10 - 12 mil på end dag, cykla 35 mil en annan dag, paddla 8 mil en annan dag, ta mig till fots 10 mil på en dag osv, det kan jäkligt många göra om man vill.

De flesta finner det ju ganska onödigt och slöseri med resurser så därför blir det Robinssonön eller Baren, eller Riket kanske!!!

Vänligen och kämpa på med eller utan utmaningar, Robinssondrömmar eller annat
http://www.utmanaren.tk
 
Hur långt kan man gå?

PÅ löpsedlarna i dag står det: Robban utkastad från krog, hade öppet sex! Hur långt är man beredd för att få löpsedlar, artiklar och till vilket pris?

Självfallet är det så att de flesta människor aldrig skulle kunna tänka sig att göra det som Robban gör men om man betänker att Robban inte har något yrke, inget att falla tillbaka på så är det hans livlina, detta med rubriker. De ger ju honom tillträde till kändisvärlden, han blir efterfrågad i olika sammanhang men har han nu gått för långt?

Vem bryr sig var det någon som skrev! Ja egentligen är det väl inget att bry sig om då vi matas med nyheter av våld, terror, eländes elände mm. Men kanske är det därför vi ändå följer Robinsson och Robban!

Att bli känd och få rubriker skapar hos många ett gift, ett missbruk som innebär att man måste ha mer och fler rubriker. Robban tillhör med all säkerhet den skaran. Jag känner igen mig lite själv då jag aldrig fått några rubriker för mitt drogförebyggande arbete, annat än i lokalblaskan och plötsligt var jag "veckans kanon i TV4-sporten" efter att ha sprungit från Hörby till Stockholm och avslutat med Stockholm Marathon. Jag blev stolt och glad och jag kände att med mer rubriker kan jag föra ut mitt budskap till fler. Budskapet att "barn och ungdomar ska vänta med sin ev alkoholdebut". För mig blev rubrikerna också ett gift, ett behov för att jag skulle kunna jobba som drogförebyggare.

Av ovanstående så förstår jag Robban, jag accepterar inte hans beteende men jag förstår varför han hela tiden söker rubriker. Han vill vara någon, precis som jag ville vara en drogförebyggare som syntes och hördes. Varför gör jag min svenska klassiker i sommar? Jo självfallet för att ha kul, se hur långt man kan gå, få rubriker för mitt drogförebyggande arbete men också för att vara någon. Bekräftelsebehov är inte fult, vi vill alla bekräftas och får vi inte bekräftelser som är positiva så väljer vi de negativa.

I skolan har vi de duktiga som genom sina arbeten, kunskaper får positiv kritik och vi har de som inte är så duktiga, som har svårt. En del av dessa väljer då att få negativ bekräftelse genom att strula mm. Detta gäller ju självfallet inte alla då en del har DAMP, ADHD eller annat som gör att de inte riktigt rår över sitt beteende.

Slutligen är det beklagligt att det ska vara så att man som Robban är beredd till vilka skriverier som helst för att bli bekräftad, jag finns, se på mig osv!

Kände bara för att komma med ett inlägg så här några dagar efter Robinsson, mitt kära program som jag nästan sjukligt följde, varför, vad var det som drog så mycket? Har Ni som gillade Robinsson några synpunkter därvidlag?

De bästa hälsningar och må gott i den tidiga vårsolen, för visst är det väl vårsolen som tittat fram idag, i allafall här nere i Skåne. Ett grönt Skåne där jag t o m sett årets första fluga och hört en hel del fågelkvitter.

Men som man brukar säga: en fluga gör väl ingen sommar" så än får vi väl vänta men den som väntar väntar aldrig ......... Visst är det härligt med sommar och alla fysiska aktiviteter man kan göra ute, fast det går även på vintern så klart, har själv varit ute och åkt 2 mil inlines idag!
 
Jag tycker Robbans "kupp" var väldigt kul. Inte för att den på något sätt var spektakulär, rolig eller effektiv i sig, utan för att det faktiskt fanns folk som på allvar blev irriterade av att någon som deltog i ett tv-program i det tv-programmet försökte göra tv-programmet bättre genom att sabba tv-programmet. En total kvasihändelse, alltså.
Det verkar till och med vara mer tabu att sabba Robinson än att kasta en tårta på CG Bernadotte.

Det är ju bara underhållning. Att Robban i sin roll som "Robinson-Robban" vill få uppmärksamhet genom att ha sex på toaletten i en halvsunkig irländsk pub är bara intressant för att det är en del av underhållningen.

Och så länge vi köper den typen av underhållning kommer det att finnas de som säljer den. Vi bestämmer.
 
Håller med dig Martin, en verklig kvasihändelse. Man måste förstå att det handlar om medieindustrin och att denna medieindustri lever på personer som Robban, och han på den. Inget konstigt alls med det. Sån är ju nu en gång världen vi lever i.

/ G
 
Visst är det så men hur långt kan man gå?

Visst är det så som Ni skriver, att Robban lever på rubriker och mediavärlden lever på honom, det är inget att diskutera. Men frågan är hur långt är vi människor beredda att gå för att få rubriker och då menar jag inte positiva rubriker utan sådan som de flesta uppfattar negativt.

Visst kan Robban sitta där och läsa rubrikerna och skratta och säga: ja då lurade jag dem igen, visst det gör han ju. Allt är ju uttänkt men vad får vi för syn på honom? Att han är en smart kille som skaffar sig rubriker för sitt uppehälle eller tänker vi: att han verkligen vill utsätta sig för detta.

Han sa ju själv i dokumentären om Robinsson att jag skulle vilja byta varenda rubrik mot en seger i Vasaloppet (han var ju faktiskt en riktigt duktig skidåkare). Detta tyder väl på att han inte är så där jättestolt över vad han åstadkommer, för inom oss (de flesta i alla fall) finns det ju något som säger: detta är bra reklam, detta är dålig reklam, detta har jag gjort bra, detta har jag gjort dåligt?

Eller är det helt enkelt så att allt som skrivs är bra reklam? Ja självfallet vad gäller Robban, om det gäller att skapa hysteri kring hans person, då lyckas han ju mer än väl.

Är Robban kanske en föregångare i TV-världen, att inte göra som producenter m fl uppmanar till, utan hela tiden köra sitt eget race utan några som helst manuskript, för tyvärr för oss Robinssonfan är det ju så att de mesta som gjorts på Robin Island, nä förlåt det var ju ön som Nelsom Mandela satt på, Tenga hette den ju, var ju väl förberett och inte så mycket var spontant. Allt var regisserat minutiöst och det visste vi tv-tittare om ganska väl. Vi visste att det fanns kameror bakom, massor av folk, att ön inte var obebodd osv men ändå levde vi med i spelet. Att den som vann Robinsson, var både en socialt duktig kille/tjej och en hyfsad fysiskt stark person. Det sistnämnda stämmer väl i alla fall, eller hur?

Men oavsett vilket så är ändå frågan hur långt kan man gå utan att förnedra sig själv. Eller finns det inget sådant ord, förnedring, när det gäller ära, berömmelse och kändisskap?

Ha det gott alla Robinsson eller ej Robinssonfans!
Utmanaren och femfemman, som är lite försiktig i min egen marknadsföring men det är väl åldern kan jag tänka
eller är jag bara feg? Nä jag har ju tonåringar att tänka på annars hade jag nog också kunnat skita offentligt (skämtar lite)