Hur långt kan man gå?
PÅ löpsedlarna i dag står det: Robban utkastad från krog, hade öppet sex! Hur långt är man beredd för att få löpsedlar, artiklar och till vilket pris?
Självfallet är det så att de flesta människor aldrig skulle kunna tänka sig att göra det som Robban gör men om man betänker att Robban inte har något yrke, inget att falla tillbaka på så är det hans livlina, detta med rubriker. De ger ju honom tillträde till kändisvärlden, han blir efterfrågad i olika sammanhang men har han nu gått för långt?
Vem bryr sig var det någon som skrev! Ja egentligen är det väl inget att bry sig om då vi matas med nyheter av våld, terror, eländes elände mm. Men kanske är det därför vi ändå följer Robinsson och Robban!
Att bli känd och få rubriker skapar hos många ett gift, ett missbruk som innebär att man måste ha mer och fler rubriker. Robban tillhör med all säkerhet den skaran. Jag känner igen mig lite själv då jag aldrig fått några rubriker för mitt drogförebyggande arbete, annat än i lokalblaskan och plötsligt var jag "veckans kanon i TV4-sporten" efter att ha sprungit från Hörby till Stockholm och avslutat med Stockholm Marathon. Jag blev stolt och glad och jag kände att med mer rubriker kan jag föra ut mitt budskap till fler. Budskapet att "barn och ungdomar ska vänta med sin ev alkoholdebut". För mig blev rubrikerna också ett gift, ett behov för att jag skulle kunna jobba som drogförebyggare.
Av ovanstående så förstår jag Robban, jag accepterar inte hans beteende men jag förstår varför han hela tiden söker rubriker. Han vill vara någon, precis som jag ville vara en drogförebyggare som syntes och hördes. Varför gör jag min svenska klassiker i sommar? Jo självfallet för att ha kul, se hur långt man kan gå, få rubriker för mitt drogförebyggande arbete men också för att vara någon. Bekräftelsebehov är inte fult, vi vill alla bekräftas och får vi inte bekräftelser som är positiva så väljer vi de negativa.
I skolan har vi de duktiga som genom sina arbeten, kunskaper får positiv kritik och vi har de som inte är så duktiga, som har svårt. En del av dessa väljer då att få negativ bekräftelse genom att strula mm. Detta gäller ju självfallet inte alla då en del har DAMP, ADHD eller annat som gör att de inte riktigt rår över sitt beteende.
Slutligen är det beklagligt att det ska vara så att man som Robban är beredd till vilka skriverier som helst för att bli bekräftad, jag finns, se på mig osv!
Kände bara för att komma med ett inlägg så här några dagar efter Robinsson, mitt kära program som jag nästan sjukligt följde, varför, vad var det som drog så mycket? Har Ni som gillade Robinsson några synpunkter därvidlag?
De bästa hälsningar och må gott i den tidiga vårsolen, för visst är det väl vårsolen som tittat fram idag, i allafall här nere i Skåne. Ett grönt Skåne där jag t o m sett årets första fluga och hört en hel del fågelkvitter.
Men som man brukar säga: en fluga gör väl ingen sommar" så än får vi väl vänta men den som väntar väntar aldrig ......... Visst är det härligt med sommar och alla fysiska aktiviteter man kan göra ute, fast det går även på vintern så klart, har själv varit ute och åkt 2 mil inlines idag!