Angående att sova i tält och sovsäck med småbarn så kan jag säga att våra barn är ganska varma av sig på natten (och jag tror att det gäller de flesta barnen). I praktiken betyder det att t ex i Härjedalen i somras var det runt noll grader på natten och en av våra pojkar som då var 2 år (han som föddes i CR) hade ett microfleec underställ och låg i en tunn säck med en komforttemp på ca 11 grader och var hur nöjd som helst. Själv låg jag i en likadan säck, med ett extra duntäcke på och frös men kunde sova. Myggmedel ska ni höra om på apoteket, det finns något ämne i myggmedel, kommer ej ihåg vad det heter, som inte är bra för barn, men man kan stryka det på kläderna. Keps och mygghuva kan funka, men tänk på att vänja barnet vid det innan ni ger er iväg annars kommer barnet bara att vilja dra av det. Det samma gäller att sova i sovsäck: ta två nätter i veckan i tältet på tomten om ni kan, annars kommer det inte vara poppis att ligga kvar i säcken hela natten. Vi ska till Helags i juli (4 barn, 1-6 år gamla) och har börjat aklimatiseringen redan nu - två nätter i tält i helgen och avslutade med 9 km vandring (bara 1-åringen hängde i bärsele, de andra gick).
Du får gärna maila om det är något särskilt du undrar över. Vi reste i 6 månader i Latinamerika, och korsade Sonfjället till fots när den yngsta var 3 månader och äldsta nyss fyllda 6. Odvar som var 2 gick på egna ben.
Ett tips, som vi brukar göra, är att vi ställer oss inför tänkbara problem (inte av värsta sorten, utan såna man kan tvingas lösa á la McGyver) och med våra barn i åtanke ser vi vad som passar oss bäst. T ex att bada i fjällbäck för att tvaga sig, eller om allt är blött och man vill bli torr (tänk på att bomullskläder torkar långsamt och kyler ner när de är fuktiga-ull värmer även blött och polyester värmer fuktigt, men båda torkar väldigt snabbt.