ny tråd
(Gustav Hjelmare)
För firning med prusik, tack
(Gustav Hjelmare)
För firning med prusik, tack
Fast kan hudcancer verkligen räknas som en klätterrelaterad risk? Förstår i så fall ditt val att åka till Lofoten i sommar...
- Sola inte.
Fast kan hudcancer verkligen räknas som en klätterrelaterad risk? Förstår i så fall ditt val att åka till Lofoten i sommar...
I lofoten i juni kommer det att behövas massor av solskyddsfaktor. Eftersom jag haft så stor andel regndagar i mitt liv hittills så måste det bli 240 timmar sol minst, för att statistiken ska stämma. Eller?
Hela frågan om risk blir lätt väldigt rörig, eftersom begreppet risk spänner från att betyda 1% sannolikhet för nåt otäckt till 99% sannolikhet.
Var och en väljer sin nivå. Och det viktiga är väl just att valet är medvetet. Det kan det bara bli genom man strävar efter att lära sig om riskerna, lära sig se farorna lika tydligt som belöningen. Ett mer praktiskt förhållningssätt, delvis lånat från moralfilosofi, är att sätta upp vissa regler för sig själv. Dessa regler blir ett stöd att luta sig mot när beslutet inte kommer intuitivt, eller i en pressad situation. De är förstås helt personliga, men för mig, med hänsyn till mina personliga ambitioner och familjeansvar, skulle de kunna vara:
- Sola inte.
- Prioritera säkerhet framför pengar (lämna en isskruv eller fin cam om det är vad en säker firning kräver)
- Klättra aldrig långturer med någon du inte känner.
- Bär hjälm, utom vid topprep på solid klippa.
- Ha två bra säkringspunkter mellan mig och mark/hylla.
- osv...
Dessa regler kan förstås vara beroende av klättringssituation. Med mer erfarenhet kan man tillåta sig att modifiera dem. Exempelvis sätter jag inte alltid knut i änden på repet vid firning, och använder inte alltid prusik. Här tar jag beslut utifrån vind, risk för att repet fastnar, risk för stenslag, mm. Men det är en fördel om man kan ha hyfsat generella regler just för att de ska sitta i ryggmärgen.
Det där känns som ett ganska orealistiskt sätt att klättra på. En sak är säker och det är att ska man ha så mycket regler så kommer man inte få klättra mycket. Lite som att bara klättra i bra väder. Min erfarenhet säger mig att man får saker gjorda om man är flexibel och anpassar sig till bergen eftersom dom inte anpassar sig till klättrarna.
Jag kan inte se hur detta ska fungera i praktiken.
Det där känns som ett ganska orealistiskt sätt att klättra på. En sak är säker och det är att ska man ha så mycket regler så kommer man inte få klättra mycket. Lite som att bara klättra i bra väder. Min erfarenhet säger mig att man får saker gjorda om man är flexibel och anpassar sig till bergen eftersom dom inte anpassar sig till klättrarna.
Jag kan inte se hur detta ska fungera i praktiken.