Nu blir det absurbt, fira nedför överhängande a3-terräng? Det finns exakt tre alternativ:
1. Klättra upp.
2. Stanna kvar och be om hjälp utifrån.
3. Klättra ner (har vi kommit upp kan vi komma ner).
4. Klättra åt sidan.
Eller är det så att i har klättrat upp för en överhängande a3 superaréte som dessutom går i en dåligt säkrad canyon?
En rimlig risknivå jag tycker att jag har, och alltid haft eftersom jag funderat så mycket på det, är att det alltid ska finnas en väg ut, jag får aldrig klättra in i en total återvändsgränd.
Edit: Vattenfall i en ränna, tänk då att vi har en symaskin med oss, ett vattentätt gore-tex-tält och det är i november. Vi syr om tältet till en vattenuppsamlare, så att vi får en gigantisk vattenresorvoar. Därefter så barrikeras vi oss fram till december/januari tills vattenfallet är fruset, och vi bygger ett is-sandur med kilpetaren och får en solid firningspunkt på det viset. Det enda som krävdes för att lösa problemet var en symaskin och två-tre månaders lager av Snickers.
Enligt en säker källa (Internet) så är en Snickers 484 kcal, ett dagsbehov för en man är 3000 kcal, låt oss för enkelhetens skull räkna med 50 dagar och att vi är två klättrare. (3000/484)*50*2 =~620 Snickers.. Jag hade med lätthet valt den klätterpartnern som valde att ta med sig 620 Snickers, om utifall att..