Det är väl inte en tråd om rätt och fel utan om vilka vi är som individer och hur vi tänker om våra ställningstaganden! Det som är farligt för mig är inte farligt för en snabbare bättre klättrare i ännu bättre förutsättningar etc,
så det är väl tankar om när vi ställs för faktum, att om jag kliver på här så kan det skita sig på grund av svårighet, väder, risk för laviner stenslag osv och hur vi värderar än sådan situation. är det bättre att gå lite tyngre och därmed långsammare men därmed överleva en natt på berget eller gå lätt för att ha en bättre chans att nå upp. Själv har jag använt båda lösningarna och ibland har det på tur mer än skicklighet gått bra och ibland har man motsvarat sina egna förväntningar
Om man på något sätt har folk i sin närhet som man betyder något för så självklart skall ha dem i betänkande
och i synnerhet om man har barn!
Citerar mig själv (får man det?) Självklart är man inte en sämre förälder för att man klättrar, förhoppningsvis är man en bättre!
Min poäng var att andra berörs om man dör och barn är de med sämst förutsättningar att hantera detta och det är en del i den analys man gör i sin riskbedömning,
Nattade min dotter 5 år innan jag skulle iväg på en klättring och hon säger då "Pappa du kommer väl inte dö medan vi är små?" då ser man fa... till att komma hem också!
Jag kommer fortsätta att klättra stora berg därmed också fortsätta utsätta mig för risker men alltid med mina nära i tanke när jag gör en avvägning om det är värt att gå på, det gör mig inte till en bättre eller sämre människa bara min värdering till vad jag gör, dessutom är det av största vikt att min repkamrat vet hur jag tänker så man inte möts av besvikelse eller förfäran!
Man kommer aldrig att komma upp om man inte tänjer sina gränser ibland men om man alltid gör det oavsett förutsättningar spelar man med dåliga odds. Tofana vinter klättringen kändes aldrig farlig 300m meter snö puls på slutet över lavinfarlig mark för att komma från toppen av klättringen till nedstigning kändes allt annat än ofarligt! Slut på romanen!