Resa till Kvikkjokk

Vad brukar en sån resa att ligga på prismässigt? Det kan ju såklart variera år till år men en uppskattning hade uppskattas då vi försöker jämföra med vad det hade kostat ifall vi tar flyg.
Det är dyrt, men finns såklart många varianter. Billigast är väl om man bokar vanliga sittplatser och försöker sova sittande. Dyrare är sovvagn där man bokar sovplats i en kupé med totalt sex personer. Dyrare är sovkupé där det ligger tre personer. Dyrast är om man är en eller två och vill ha egen sovkupé. Sist jag åkte tåg (sommaren 2016) så var vi två som hade egen sovkupé Stockholm - Murjek (med Resplus-buss till Kvikkjokk). Det kostade totalt 7300 kr tur och retur.
Jag skulle gärna åka tåg om det fungerade hyfsat och var rimligt dyrt. Undviker det dock om möjligt på grund av allt strul som brukar uppstå. Flyg till Kiruna eller Gällivare blir löjligt nog alltid billigare och enklare.
 
Förra året när vi reste 3 personer och delade egen sovkupé betalade vi ca 2000kr per person Göteborg-Kvikkjokk. Priset blev tyvärr lite högre än väntat pga banarbete och sen bokning därav. Väljer man liggvagn blir det lite billigare. En stor del av kostnaden är för länstrafikens bussar och speciellt fjälllinjerna är dyra.
 
Förra året när vi reste 3 personer och delade egen sovkupé betalade vi ca 2000kr per person Göteborg-Kvikkjokk. Priset blev tyvärr lite högre än väntat pga banarbete och sen bokning därav. Väljer man liggvagn blir det lite billigare. En stor del av kostnaden är för länstrafikens bussar och speciellt fjälllinjerna är dyra.
2000 tur och retur?
 
Nej, enkel resa Göteborg-Kvikkjokk. Vi betalade 6000kr för 3 personer hela vägen och egen sovvagnskupe på nattåget från Stockholm.
I själva verket skulle vi bara till Tjåmotis men SJs bokningssystem hade bara Kvikkjokk som närmaste alternativ.
Inte billigt att åka miljöriktigt i Sverige och nattåget erbjuder ju ingen direkt lyx eller större komfort, utan vagnarna känns igen sedan resorna i lumpen i slutet av 70-talet.
 
Senast ändrad:
Precis som UteMats har jag funderat över detta många gånger. Men jag har tänkt att tågpersonalen (åtminstone på Norrlandstågen) i allmänhet känner till vad fjällvandrare har med sig och att de har instruktioner om att inte bry sig om små gasbehållare. Den dag kan naturligtvis komma när vi resenärer får tydliga instruktioner om att det inte längre är tillåtet.
Vintertid är det säkert en del som har bensin till MF-köket i bagaget.
 
Nej, enkel resa Göteborg-Kvikkjokk. Vi betalade 6000kr för 3 personer hela vägen och egen sovvagnskupe på nattåget från Stockholm.
I själva verket skulle vi bara till Tjåmotis men SJs bokningssystem hade bara Kvikkjokk som närmaste alternativ.
Inte billigt att åka miljöriktigt i Sverige och nattåget erbjuder ju ingen direkt lyx eller större komfort, utan vagnarna känns igen sedan resorna i lumpen i slutet av 70-talet.
Inte klokt. Räknar man på dagens bensinpris och att bilen drar 0.7 skulle bensinkostnaden har blivit 2046 kr enkel resa. Ni betalade alltså 7908 kr mer än bensinkostnaden för att köra stäckan med bil. Sen undrar de varför folk inte tar tåget...
 
Inte klokt. Räknar man på dagens bensinpris och att bilen drar 0.7 skulle bensinkostnaden har blivit 2046 kr enkel resa. Ni betalade alltså 7908 kr mer än bensinkostnaden för att köra stäckan med bil. Sen undrar de varför folk inte tar tåget...
Fast kostnaden för att köra bil måste väl bli större än enbart vad bensin-/diesel förbrukningen kostar? Jag vet inte hur stor övriga kostnader är, men jag tror att det är en hel del.
 
Inte klokt. Räknar man på dagens bensinpris och att bilen drar 0.7 skulle bensinkostnaden har blivit 2046 kr enkel resa. Ni betalade alltså 7908 kr mer än bensinkostnaden för att köra stäckan med bil. Sen undrar de varför folk inte tar tåget...
Fast du räknar ju normalt sätt inte bara med bensinkostnaden utan även slitaget. Vet inte riktigt vad man räknar med för milkostnad idag men jag hittade något siffra på 20-35kr/mil. Så om vi räknar på 30kr/mil så är du snarare uppe i 4500kr enkel väg från Göteborg.
Visst, fortfarande billigare men då har du inte heller räknat med eventuella kostnader att ta dig tillbaka till bilen om man inte gör en rundtur eller de mjukare värdena i att kunna sova och röra sig på tåget.
 
Nej, enkel resa Göteborg-Kvikkjokk. Vi betalade 6000kr för 3 personer hela vägen och egen sovvagnskupe på nattåget från Stockholm.
I själva verket skulle vi bara till Tjåmotis men SJs bokningssystem hade bara Kvikkjokk som närmaste alternativ.
Inte billigt att åka miljöriktigt i Sverige och nattåget erbjuder ju ingen direkt lyx eller större komfort, utan vagnarna känns igen sedan resorna i lumpen i slutet av 70-talet.
Numera finns dusch tillgängligt när man åker sovvagn. Det fanns inte på 70-talet. Dessutom - hade ni valt liggvagn hade det blivit billigare.
 
Fast du räknar ju normalt sätt inte bara med bensinkostnaden utan även slitaget. Vet inte riktigt vad man räknar med för milkostnad idag men jag hittade något siffra på 20-35kr/mil. Så om vi räknar på 30kr/mil så är du snarare uppe i 4500kr enkel väg från Göteborg.
Visst, fortfarande billigare men då har du inte heller räknat med eventuella kostnader att ta dig tillbaka till bilen om man inte gör en rundtur eller de mjukare värdena i att kunna sova och röra sig på tåget.
Jag tror att en del människor söker ursäkter för att ta bilen.
 
Numera finns dusch tillgängligt när man åker sovvagn. Det fanns inte på 70-talet. Dessutom - hade ni valt liggvagn hade det blivit billigare.
Dusch finns inte i trebädds sovkupé, möjligen kanske i ett skrymsle i vagnens ände bredvid toaletten men de vagnar som rullar är tillverkade på 70 och 80-talet så inget nytt direkt. Vet mycket väl att liggplats kan bli lite billigare men pga att SJ släppte bokningen så sent hade vi blivit utspridda över fler kupéer vilket inte var vad vi såg fram mot.
Hem hade vi redan bokat flyg från Luleå sedan lång tid tillbaka (billigare än tåget även om vi inkluderade alla anslutningar från Suorva till Luleå).
Då vi skulle starta vid Sitoälvbron och avsluta vid Suorva var inte bil praktiskt, och som redan konstaterats bilkostnaden är mer än bara bensin. Dessutom extra resdag både upp och ner då man inte kör Göteborg-Kvikkjokk ca 140 mil på skumpiga inlandsvägar på en dag.
 

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg