Repets livslängd?

Hej hej. Står i begrepp att köpa rep snart och får lite tankar kring detta.
Hur länge brukar ni behålla ett rep innan ni kasserar det? Och när ni kasserar det, vad baserar ni det beslutet på, hur manteln ser ut eller för ni historik på hur många fall det tagit eller bara ett bäst före datum? Jag tänker framförallt på det lågklassiga inneställe där jag klättrar, repen ser stundvis riktigt risiga ut och de kan ju aldrig veta hur många fall det tagit...
/samme
 
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23712

Gammal fråga med lite varierande svar, och ett visst mått av subjektivitet förstås.

Var själv på Karbin i söndags. Stötte på ett rep där manteln hade ett hål och hade släppt längs ett par meter nånstans 5-10 m in på repet. Vi klättrade, och räknade nog med att repet höll, men onekligen är det väl läge att byta, med tanke på att det är svårt för de ansvariga såväl för klättrarna att veta vad som orsakat skadan.
 
Tack för länken.
Har du några tips på schyssta rep som generellt håller hög standard och inte blir luddiga direkt?
Jag har fått för mig att BEAL är målbilden för alla rep och att typ ROCA inte är riktigt lika heta. Hur stämmer dett med dig?
/samme
 
Jag har ett Rocarep!
Fast jag har inte använt dem så mycket än så att jag egentligen kan säga om de är bra eller inte... Än så länge har det hållit sig bra.
 
samme83; sa:
Tack för länken.
Har du några tips på schyssta rep som generellt håller hög standard och inte blir luddiga direkt?
Jag har fått för mig att BEAL är målbilden för alla rep och att typ ROCA inte är riktigt lika heta. Hur stämmer dett med dig?
/samme

Det är möjligt att Beal har spottat upp sig under senare decennier, men det Bealrep jag köpte cirka 1982 sög - som det heter på modern svenska - fett. (Tycker annars att suga fett förefaller vara det plastikkirurger ägnar dagarna åt: fettsugning). Men jag tror som sagt att de gör bättre rep nu. Det är i alla fall vad mina vänner säger. Men ni vet hur det är: en dålig erfarenhet så kan ett varumärke vara förstört för den personen.

Hur som helst så är det inte Beal som gör marknadens bästa rep. Det kan inget övertyga mig om. Och det här är inte bara mina åsikter, jag har diskuterat med flera. Och här råder ingen som helst tvekan: Mammut ligger hästlängder (replängder?) före alla andra. Eller kanske inte så långt före, för på god andraplats kommer Edelrid och Edelweiss. Så långt är de flesta av mina kamrater överens. Men jag skulle också vilja lägga till amerikanska Maxim, som jag har mycket bra erfarenheter av. Möjligen hamnar också Beal i den här trakten nuförtiden. Sedan fortsätter vi neråt längs skalan, passerar Blue Water, Lanex, m.fl. för att så småningom hamna i den nedre delen av skalan där vi hittar fabulösa märken som Rivory-Joanny och Cairngorm. Det sistnämnda har jag iofs ingen egen erfarenhet av, så jag kan inte riktigt stå för den placeringen, utan det är hörsägen.
Allt det här är ju ändå bara åsikter. Är Bentley bättre än Mercedes? Är Audi bättre än Volkswagen? Svåra frågor...
 
Hur då dåligt?

pecall; sa:
.. det Bealrep jag köpte cirka 1982 sög ...

Kan du precisera lite? På vilket sätt var det dåligt? Vad utmärker ett dåligt rep?

Angående livslängd så finns det ju tumregler om att man ska kassera repen efter si och så lång tid om man klättrar si och så ofta. De reglerna ska man nog inte tumma på (OBS! Vitsen!), speciellt inte om man leder på egna säkringar. En effekt av att rep åldras är ju att de kan mista en del av dynamiken, och utsätta säkringskedjan för högre belastning. Det syns nog inte på repet.

/ Lennart
 
Re: Hur då dåligt?

lromberg; sa:
Kan du precisera lite? På vilket sätt var det dåligt? Vad utmärker ett dåligt rep?

Det repet var behäftat med flera problem. Den direkta anledningen till att jag köpte det var att det var så mjukt och smidigt att hantera, lätt att slå knutar på, jämfört med det stålvajerliknande Edelweissrep jag haft dessförinnan.
Hur som helst, problemen var att repet inte var speciellt slitstarkt utan luddade sig som en ryamatta. Dessutom fick repet "förhud", dvs manteln lossnade och kröp ut som en tom strumpa i ändarna. Denna avlossning av manteln gjorde också att repet korvade sig och blev svårt att få igenom bromsen vid snabba utmatningar.

Det som utmärker ett dåligt rep är motsatsen till det som utmärker ett bra rep. Det jag tycker utmärker ett bra rep är en vettig kombination av slitstyrka, bra hanterings- och knutegenskaper, låg vikt, vettigt pris, en yta som gör att friktionen mot klippan inte blir för hög (hänger delvis ihop med slitstyrkan), ingen mantelglidning, hållbar impregnering, väl förseglade / hopsmälta repändar, beständig mittmarkering, lågt fångryck, högt antal testfall, greppvänlig yta vid säkring och firning, låg töjning vid kroppsviktsbelastning, obefintlig tendens att kinka sig (tvinna sig och bilda "telefonsladd"), snygga färger och mönster och säkert några andra egenskaper också som jag inte tänkt på just nu.
Kontentan av det är väl att det perfekta repet inte finns. Gör man vinster i fråga om en egenskap blir det ofta synonymt med avkall på andra. En annan rimlig slutsats blir väl att man inte köper ett rep som man inte åtminstone har känt på, helst klättrat med eller i vart fall känner någon som rekommenderar utifrån egen erfarenhet.
Vad gäller kassation av rep finns en bra tumregel. Om man börjar fundera på om det är dags att kassera repet är det antagligen lika bra att göra det eftersom man ändå inte får sinnesfrid och kan släppa den tanken under klättring förrän man har ett nytt rep. Visst är det säkert så att tillverkarna försöker få oss att byta rep ofta för att tjäna en hacka. Men man kan också se det så här: Om du tycker att, säg, 1800 spänn är för dyrt för något som antagligen kommer att rädda ditt liv någon gång, hur står det till med självkänslan? Det är ju ditt eget liv du prissätter. Så brukar jag tänka när jag funderar på om jag ska lämna två kilar i ett firningsankare eller snåla och lämna bara en. Jag kan offra en extra hundring på att öka chanserna till ett långt liv.
 
Jag skulle lita på Per, som har jättelång erfarenhet, och köpa det rep han rekommenderar. Kan bara tillägga att jag har ett Mammut Galaxy 60 m, 10 mm och det är jag väldigt nöjd med, det blir Mammutrep nästa gång också för mig i alla fall.
 
Repguide

Apropå rep och dess livslängd, ett outtömligt debatttämne, så har Mammut en "rope guide" i pdf-format på sin hemsida:
http://www.mammut.ch/mammut/uploadedFiles/seilfibel_030617-E-PDF(2).pdf

Där står allt och lite till som du inte visste att du inte visste om rep...

Bl a längst ner på sid 26 finns en tabell med tumregler för repets livslängd. Vanligtvis brukar man ju höra att ett rep ska kasseras, eller pensioneras till TR-användning efter 5 år, även om det är oanvänt. Men Mammut rekommenderar upp till 10 år (kan väl vara olika på olika fabrikat också).

De ger också exempel på en "Rope log" i ordlistan längst bak (sid 33). De säger iofs att det främst är för rep i kommersiell användning, men det kan ju ändå vara bra att få en tumregel för repets slitage. Man skriver upp längden på klättringen, och lägger sen på en slitagefaktor beroende på om man klättrat (lett), firat eller topprepat. Antalet UIAA (standard)-fall som repet är godkänt för bestämmer sedan hur många "Användningsmeter" repet tål.
 
http://www.sportextreme.com/pz319x275yEUR/

På länken ovan finns det Mammutrep, skulle tro att det är bra priser.

Mitt Rocarep har som sagt funkat bra än så länge, men det krävs ett par säsonger till tycker jag för att säga om manteln är slitstark.
Det är f ö ett "kantfallsrep" som klarar grymt många UIAA-fall. Tror inget annat rep är bättre på papperet s a s.

Dock är det en aning styvt, även om det inte känns som ett stort problem.

Antagligen finns det folk här på utsidan som äger Rocarep som är några år gamla?
 
Lite närmare jämförelse:

Galaxyrepet går alltså på SEK 1,416.64 inkl frakt, om jag fattat rätt. (REk butikspris i Sverige 2595:- enl uppgift...)
10 mm innebär låg vikt bra "handling" men lite högt fångryck (9,4 daN), samt 9 UIAA-fall. 65 g/m.


Som jämförelse finns Roca Tasmania nedan:

Diameter: 10,6mm
UIAA fall: 14st + 1 fall över kant
Fångryck: 840dAN/80kg
Vikt: 74g/meter
Pris 1543.00 exkl frakt från northstar.se

Ett kraftigare rep som klarar en massa fall inkl kantfall, men som väger lite mer och kanske också upplevs som lite styvt. Kostar ju faktiskt lite mer än Galaxy från stället ovan.



[Ändrat av Mezzner 2005-02-02 kl 18:02]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11

Liknande trådar