Repets livslängd?

En fråga:

Hur bra är det med DRY-rep?

Jag tänker mej vid användning på klippa vilket innebär barmark etc.

Det kanske inte bara håller sig torrare med impregnerade rep utan framförallt renare?

Är det inte lite typiskt att två lika rep, men med och utan impregnering skiljer sig lite i hanterbarhet?

Det evetuella faktum att repet håller sig renare borde också innebär aningen bättre slitstyrka?
 
Det regnar ju alltid någongång när man är ute, eller så kanske man sover i tält ute vid klippan och förvarar
repet utanför tältet. Då blir det blött eller iallafall funktigt även om det inte regnar.
Även om man sticker hem när det börjar regna så kanske man ska klättra dagen efter och då är det skönt att slippa ha ett blött rep. Ett dry-rep är även mer motståndskraftigt
mot damm och skit när det ligger tex på marken.
 
Risiga rep...

samme83; sa:
...Jag tänker framförallt på det lågklassiga inneställe där jag klättrar, repen ser stundvis riktigt risiga ut och de kan ju aldrig veta hur många fall det tagit...
/samme

Jag hoppas verkligen att "det lågklassiga innestället" INTE tillhandahåller risiga rep för LEDKLÄTTRING?????
Topprepsklättring däremot innebär ju ofta ett stort slitage på manteln och repet kan därför lätt se lite "sunkigt" ut men risken för fall är ju noll (utgår ifrån att din säkrare kan hantera sin utrustning).

Har själv haft ett Roca Free som luddade sig ganska snabbt i varje fall jämfört med det Beal Top Gun som jag har nu (å andra sidan skiljer det en del i pris).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11

Liknande trådar