Repets livslängd?

Mezzner; sa:
Lite närmare jämförelse:

Galaxyrepet går alltså på SEK 1,416.64 inkl frakt, om jag fattat rätt. (REk butikspris i Sverige 2595:- enl uppgift...)
10 mm innebär låg vikt bra "handling" men lite högt fångryck (9,4 daN), samt 9 UIAA-fall. 65 g/m.


Som jämförelse finns Roca Tasmania nedan:

Diameter: 10,6mm
UIAA fall: 14st + 1 fall över kant
Fångryck: 840dAN/80kg
Vikt: 74g/meter
Pris 1543.00 exkl frakt från northstar.se

Ett kraftigare rep som klarar en massa fall inkl kantfall, men som väger lite mer och kanske också upplevs som lite styvt. Kostar ju faktiskt lite mer än Galaxy från stället ovan.



[Ändrat av Mezzner 2005-02-02 kl 18:02]

Men hur ligger det till på "ludderi" sidan hos roca repet? Jag tror mig minnas klagomål på roca rep att de såg ut som en ylletröja efter ett tag. Men det kanske gäller mammut oxå? Finns det ingen som kört på roca här på forumet som verkligen kört hårt med sitt rep? Har läst några klart divergerande recensioner om roca rep men frågan är vilken man ska lita på?
/samme
 
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2111

Det fanns en rescension i rescensionsbanken förstås!

Roca är kass enligt den. Fast å andra sidan hänvisas till Beal som sågats fullkomligt tidigare i tråden...

Kan bara säga att min erfarenhet av Roca är annorlunda än i rescensionen. Egentligen har jag både ett Roca Free och ett Roca Tasmania.
Freerepet har jag dock kapat upp till klätterväggen och därför är detta lite "utom tävlan". Det repet var dock som nytt (och fortfarande efter ca en säsong) smidigt och bra.

Tasmania var styvt från början, men har successivt blivit hanterligare.

Dock, som sagt, är det för tidigt att uttala sig om vad som kommer att hända på lång sikt. Från nån tidigare tråd minns jag dock att det är fler som har Rocarep; då med positiva erfarenheter - men eftersom det nu också gått en ytterligare tid vore det ju intressant att höra hur det funkat.
 
[/QUOTE]

Men hur ligger det till på "ludderi" sidan hos roca repet? Jag tror mig minnas klagomål på roca rep att de såg ut som en ylletröja efter ett tag. Men det kanske gäller mammut oxå? Finns det ingen som kört på roca här på forumet som verkligen kört hårt med sitt rep? Har läst några klart divergerande recensioner om roca rep men frågan är vilken man ska lita på?
/samme [/QUOTE]

Jag hade ett roca innan. Klättrade ett år med det(bara topprep) sen sålde jag det till en kompis. Vi har sedan fortsatt att använda det och gör det fortfarande.
Vi har topprepat och firat en hel del på det repet och det är inte luddigt alls. Det är 3:e året vi kör på det nu. Det är ganska slitet och har tagit en del fall men det är inte luddigt. Vi använder inte det för ledklättring längre utan riggar bara det om vi tex behöver en firningspist eller annat.
Helt klart ett bra rep men tungt som fan och med högt fångryck. Roca free heter det 10.5mm.
 
Ludd på Rocca

Jag har ett Rocca rep som är ganska nytt. Det började ludda nästan direkt. Det är möjligt att repet är extremt starkt för enstaka belastningar, typ fall över kant, men som nybörjarrep och allround crag rep är det inget vidare. Ska man topprepa och hangdogga (öva in en led och falla ofta utan att fira ner emellan) så är det inget att rekommedera. Edelridrepet är mycket slitstarkare och kostar mindre. Mammut har jag aldrig ägt något.
 
Mitt Mammut Galaxy-rep är inte speciellt luddigt, trots ganska mycket användning (typ 3 ggr/veckan under utesäsongen och en hel del led inne under vintern) och av detta ganska mycket sportklättring, firning och säkring med hms på det. Inte heller problem med stelhet eller att det snor sig, torts att jag är en vän av hms-säkring när jag går etta.

Jag har också klättrat med Infinity 9,5 mm på långturer. Det repet var välanvänt, men inga som helst problem med stelhet eller ludd trots att det var i bruk varenda dag hela säsongen.

Det är värt några kronor extra med ett rep som man slipper irritera sig på. Och allvarligt... hur många är det som gör upprepade fall på 10 meter eller mer? Fångrycket räcker om repet är godkänt!

Det där med åldern så. Jo, repet kan hålla i 10 år också. Det beror på hur det används, förvaras och blir skött. Klättrar man tre dar i veckan eller mer, faller och hänger i det och toppar en del före redpoint och firar, ja då kanske en säsong är nog även för det bästa rep i världen.
 
Har klättrat i närmare 15 år och har ÄN SÅ LÄNGE inte slitit ut ett rep.. Ok, har haft en del fall över skarpa kanter men har då enbart kapat före skadan eller "helt enkelt" köpt nytt..

Tidigare gick jag alltid på mest möjliga fall, men är nu mer intresserad av att slippa släpa tungt, så nu kör jag Mammut infinity (tunt och lätt) och eftersom jag kör en hel del dubbel rep så kan jag använda samma rep får både sport och trad!

Om du skall slita ut ett rep så måste du klättra MYCKET och OFTA!!! Det eller falla tungt och ofta..
 
...Fångrycket räcker om repet är godkänt!...

Jo, fångrycket "räcker" väl alltid, fast ju lägre desto bättre.
Jag väger själv närmare 90 pannor, och kan ju bara konstatera att mina kilar och resten av utrustningen ska hålla för nästan dubbelt så mycket som i fallet med en liten lätt tjej.

I det läget är det faktiskt välkommet även med t ex 10% lägre fångryck; och det är inte av komfortskäl i första hand...
Känns lite som om jag bör ta rekommendationerna om bättre karbiner på allvar (alltså typ 10kN vid ö grind).

(Fast när du, lilla My, säkrar mig så faller jag ju lite mjukare! :))
 
Tråd som tydligen inspirerar. Mycket har sagts men jag skulle vilja flika in med några saker.

Det går ofta inte att säga att det och det märket är bra eller dåligt. Beal, exempelvis, som diskuterats här har varierande kvalitet (nu pratar vi kvalitet=slitstyrka) på olika modeller. Top Gun är ett fantastisk rep som håller i evighet amen. De tunnare repen Booster och Stinger är nästan färskvara.

Men det är ju inte bara slitstyrka som avgör handhavande-egenskaperna är ju också en parameter. Och Roca som nämnts här har just sin svaghet här hos de flesta modellerna. De snor sig som en telefonsladd:(

Måste dock hålla med PC om att Mammut håller högst nivå generellt. Det är riktigt bra rep, men tyvärr ganska kostsamma.

Ett Edelrid för under tusenlappen låter som ett riktigt kilpp!
 
Måste hålla med någon föregående talare ang. Edelwiss
Jag å en polare köpte ett 60m edelwiss rep för fyra år sen. Det är ett 10,2-5 mm rep (typ) som har varit kalasbra. har inte luddat nämnvärt alls å det har klättrats på det både på led å på topp inne å ute. skulle tro att det i snitt har blivit minst 2 ggr/vecka i fyra år, synd att vi kapade repet på två delar för att passa gymmet.

Och så har jag ett Beal Black Beer 60m som köptes på globettroter för 800:- bagis. Bealrepet är jätteskönt att falla i men kasst att dogga med, sedan har det varit "ömtåligt" och luddat ganska mycket.
 
Du får lite vad du betalar för så att säga. Roca är väldigt prisvärt och om du är nybörjare eller inte vill lägga ner för mycket pengar på din klättring då är det ett rep för dig. Det håller väldigt bra klass och jag är nöjd med mitt, dock är det ganska självklart att Mammut tillverkar bättre grejer. Men de kostar en hel del mer.
/
 
Att falla mjukt...

Mezzner; sa:
Jo, fångrycket "räcker" väl alltid, fast ju lägre desto bättre.
Jag väger själv närmare 90 pannor, och kan ju bara konstatera att mina kilar och resten av utrustningen ska hålla för nästan dubbelt så mycket som i fallet med en liten lätt tjej.

I det läget är det faktiskt välkommet även med t ex 10% lägre fångryck; och det är inte av komfortskäl i första hand...
Känns lite som om jag bör ta rekommendationerna om bättre karbiner på allvar (alltså typ 10kN vid ö grind).

(Fast när du, lilla My, säkrar mig så faller jag ju lite mjukare! :))

(OBS! Varning, skamlöst försök att kidnappa tråden... ;) ;) )

Det är ju lite krångligt med fångryck och töjning, men för ett givet fall så ökar kraften i repet med 1.41 (roten ur 2) om du dubblar vikten på klättraren.
Fast det är klart, om du med "liten lätt" menar en 25-kg person, så var det ju rätt... ;)

Sen är det ju så att den lättare klättraren kommer att *uppleva* det som ett hårdare ryck, eftersom hon/han får kortare bromssträcka.
 
Du har rätt; vikten ger en linjär kraftökning om bromssträckan är densamma, men ett rep är antagligen att betrakta som idealelastiskt, och då ökar ju töjningen eller bromssträckan OCKSÅ varför kraften inte ökar riktigt till det dubbla (utan hänsyn till att repet inte är idelelastiskt - till just 1,414...).

Dock kan man konstatera att vikten har relativt stor betydelse på lasterna vid fall; det skiljer ju också rätt mycket på vad kilar mm klarar vilket innebär att marginalerna kan vara dramatiskt olika mellan ett fall där en tung klättrare faller i en mindre säkring, och där en lätt klättrare faller i en rejälare säkring.

För att ökar risken för trådkapning ännu mer så tyckte jag det var ett mycket bra påpekande i "Jag klättrar" att repdraget ökar fallfaktorn. Kanske inte strikt korrekt teoretiskt; men helt klart ökar fångrycket, varför det var ett bra påpekande som inte så ofta belyses.
[Ändrat av Mezzner 2005-02-09 kl 11:47]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg