Rensa labels i friluftskartan/topokartor

Här är tips om hur man går till väga för att få bort överflödig text (s.k. labels) ur garmin topokartor som t ex Friluftskartan. Den är ju fullständigt nedlusad med text som "hus, vattendrag, sjö, skog, öppen mark" osv. Vad där är framgår ju väldigt bra av de grafiska symboler som kartor innehåller.

Emailet till mig avser rensning av ett avsnitt (en tile) av erätukkus garminkarta över Kökar där det finns för mkt talo (hus), kallio ("flat"?) och vesistö (sjö). Sen fanns det många pelto också men det missade jag. vet ej vad det betyder, mitt finska lexikon har gått och gömt sig.

"Here is the modified map. The steps that I did was:

1) Open the .img file with gpsmapedit then save in polish (.mp) format.

2) Open the .mp file with a text editor. You need to use one which doesn't
truncate lines since some of the lines can be very long. I use poweredit.

3) Used poweredit to globally delete all lines that contained "Label=Talo",
"Label=Kallio", and "Label=Vesistö".

4) Compiled the .mp file back to an .img file using cgpsmapper.

5) Used sendmap20 to generate the gmapsupp.img file.

For some reason just
copying the .img from step 4 didn't work, the map wouldn't show up."

För övrigt lär det finnas ett kommando i sendmap20 som gör att man kan spara den färdiga filen till PC. Förhoppningsvis kommer den funktionen att läggas in i windowsinterfacet också.

Den redan utmärkta kartan ser ännu bättre ut nu när den är rensad eller "decluttered"

Det är ju rätt egendomligt att kartmakarna inte gör detta från början.

Har också fått en bunt tiles från tyska topokartan och den amerikanska för påsyn. Den amerikanska är helt fri från onödig text medan den tyska har en massa "wald" - (skräp)skog.

Någon möjlighet att ändra färgpresentation tror jag inte finns om man använder garminprogramvara för att visa kartorna. Detta problem har berörts nyligen i samband med iQue. Möjligen kan ett annat presentationsprogram komma att lösa problemet. Det beror på hur den shareware app från singapore/malaysia som jag postade tidigare om utvecklas. Det rör i o f sig enbart PDA som iQue, andra palm samt pocket PC apparater.

Ta bort onödig text på Garmin kartor

Jag håller på att försöka ta bort för mig onödig text på mina finska Garmin kartor. Främst vill jag ta bort texten ”Talo” =hus på svenska.

Jag har åstadkommit en källkodsfil .mp med gpsemapedit 1.0.17.0 från http://www.geopainting.com/en och sedan redigerat filen med Wordpad.

Men så till mitt problem. Hur kompilerar jag källkodsfilen ?

Jag försöker använda cGPSmapper http://gps.chrisb.org/en/qstart.htm och provade först med det exempel som står på sidan och har skapat den lilla filen Polygon_1_test.mp.
Men jag går bet hur ska göra (bristande MSDOS kunskaper ?).

Har någon begripit hur man gör ?. Andvända Msdos som finns under Bakgrund ?.
Går det fort (< 10s) eller är det ett jättejobb för datorn så den behöver timmar på sig ?

/Per Brune

Mapedit

Du borde kunna exportera .mp filen direkt till cgpsmapper från mapedit.
File, Export, Garmin IMG/cgpsmapper.exe
/janne

Här är mer tips från en tråd på pdastreet iquedforum. Det börjar med en fråga från mig eftersom jag inte gillar de ynka prickar som stigar är utmärkta med, de syns ej, framför allt inte i skog:

"quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by jonasolof
Would it be a lot of work to change trails to rails? And rails to trails.
--------------------------------------------------------------------------------

Answer:

It seems easy. I did a little testing.

- I opened a Belgian .img in MapEdit
- saved it to .mp format
- opened the .mp in MS Wordpad
- replaced words like 'stream' and 'road' by '' (null)
- changed the types of the lines: 0x1f (stream) by path (0x7) and 0x7 by 0x1f
- changed the .mp into an .img with cgpsmapper

The result is what you expect: what were paths are streams now and reverse, and the redundant words like 'stream' are gone.

What should be investigated is:

- can both Mapedit and cGpsMapper be run from command lines, so a batch proces could be run processing all files in a img-FAMILY. I can build a simple app in Pascal to do the type changes in an .mp
- what's the best new type to be used for path, stream, etc.

En kommentar till: "I see that cGpsmapper can read an .img, save it into an .mp, read an edited .mp and save it into an .img. And it works from a command line."

Mer om järnvägsspår som stigmarkering: "I would rather use the railroad line symbol. Do you know how it is described? The idea is that it is not exaggerated in size as the stream is, especially when zoomed out.

It could also be useful to change at what zoom levels features appear. If I use railroad for a path, I can make it appear only below let's say 500 meters."

Svar:"You mean the type of a railroad? In RGNtype.txt (and RGNtype.xls) that comes with cGpsMapper you can see that the type of railroads is 0x14 (polyline type, RGN40)

I'm investigating further this stuff, it seems promising in that way that it becomes easy to change the appearance of maps.
If you look inRGNtype.xls you can select the symbol you want to use for the trails".

Jag ska be författarna om mailadress och förmedla till Per. Men förhoppningsvis räcker det citerade en bit.

Re: Mapedit

agulf; sa:
Du borde kunna exportera .mp filen direkt till cgpsmapper från mapedit.
File, Export, Garmin IMG/cgpsmapper.exe
/janne

Tack Janne
Nu har jag nog fattat hur lite mer hur man gör.

Så ytterligare en fråga till Er lite mer erfarna på detta område.
Ska man bara ta bort texten man till ta bort (ersätta den med ingenting) så att det står kvar Label=

Eller ska man redigera bort även texten Label=
d.v.s. radera hela raden

Per Brune

Om man ritar en egen karta och inte ger ett visst objekt något namn, finns inte heller någon "label=" för den raden om man öppnar den i wordpad. Därför borde du kunna ta bort hela raden om det blir enklare eller snyggare att redigera den så.
/janne

Min kontakt säger att det räcker med att ändra från "label=hus" till "label=" så blir det ingen text.

Jag har ett erbjudande om att (pga tjänster och gentjänster) få ett färdigskrivet program som hanterar img filer i batch t ex hela innehållet i en viss folder. Man bör t ex kunna sätta in ord som "hus", "vattendrag" och "stig" för eliminering. För att programmet ska kunna användas på flera språk (funktionen behövs ju i alla topokartor jag sett utom möjligen de amerikanska) har jag inte framfört önskemål om stående begrepp.

De önskemål jag framfört är möjligheten att ta bort t ex tre kategorier labels. Vill man ta bort mer kan man ju köra en gång till. Är det utförbart kan man ju lägga till ytterligare kommandorader.

Vidare önskar jag kunna byta kartsymbolen för stig till järnväg eftersom linjen med kamtänder syns mycket bättre. Järnvägar behöver jag inte leta efter så de kan vara utmärkta som stigar. När trail=rail ska dyka upp vid inzoomning kan ju dessutom ställas in på GPS mottagarna ( i alla fall på iQue), då slipper man få ett virrvar av stigar över skärmen vid utzoomning.

Vidare vill jag ha möjligheten att ta bort kommungränslinjer eftersom de stör i kartläsningen.

Det var min lista. Flera har trängt djupare in i problemet och har säkert ytterligare synpunkter och önskemål så framför dem gärna här innnan vi sätter igång. Det skulle bara ta någon vecka enligt utsago.

Församlingsgränserna

jonasolof; sa:
Min kontakt säger att det räcker med att ändra från "label=hus" till "label=" så blir det ingen text.

Jag har ett erbjudande om att (pga tjänster och gentjänster) få ett färdigskrivet program som hanterar img filer i batch t ex hela innehållet i en viss folder. Man bör t ex kunna sätta in ord som "hus", "vattendrag" och "stig" för eliminering. För att programmet ska kunna användas på flera språk (funktionen behövs ju i alla topokartor jag sett utom möjligen de amerikanska) har jag inte framfört önskemål om stående begrepp.

De önskemål jag framfört är möjligheten att ta bort t ex tre kategorier labels. Vill man ta bort mer kan man ju köra en gång till. Är det utförbart kan man ju lägga till ytterligare kommandorader.

Vidare önskar jag kunna byta kartsymbolen för stig till järnväg eftersom linjen med kamtänder syns mycket bättre. Järnvägar behöver jag inte leta efter så de kan vara utmärkta som stigar. När trail=rail ska dyka upp vid inzoomning kan ju dessutom ställas in på GPS mottagarna ( i alla fall på iQue), då slipper man få ett virrvar av stigar över skärmen vid utzoomning.

Vidare vill jag ha möjligheten att ta bort kommungränslinjer eftersom de stör i kartläsningen.

Det var min lista. Flera har trängt djupare in i problemet och har säkert ytterligare synpunkter och önskemål så framför dem gärna här innnan vi sätter igång. Det skulle bara ta någon vecka enligt utsago.

Jag har nu börjat ta bor texten ”HUS” på mina kartor. Min dator är alldeles för slö (gammal) för att det ska vara vettigt att redigera kartor för ”hand”.

Så om någon kan fixa en programsnutt som fixar alla filerna i en katalog vore det bra.

Förutom texten ”HUS” skulle jag vilja ha bort Församlingsgränser (text + linjer) för ingenstans där jag paddlat eller åkt skridskor har någon märkt ut dessa gränser på vattnet /isen :cool: .

Församlingsgränserna är betydligt fler än kommungränserna. Så måste jag välja så väljer jag att slippa se Församlingsgränserna. Men får jag bort Kommungränserna utan extra ansträngning så är det en bonus.

Har inte provat kartorna i GPSen än, men en skum sak som inträffat med mina modifierade kartor är att vid en vissa kombinationer a Map detail och skala (i MapSource) på datorn försvinner mina modifierade kartor helt på bildskärmen. (i MapSource)

Per Brune

VAd händer i ärendet?

Det är flera användare av iQue, Garfmin 60 C med flera som är intresserade av att kunna rensa bort onödiga labels och byta vissa symboler och som jobbar med declutteringprojektet.

Eftersom olika mottagare återger den kodning som används för att ge färger och symboler olika behövs först en veritabel provkarta på de skilda polygonfyllnader och symboler som finns så man kan provköra i sin GPS och se vad som ser bra ut och välja den kod man vill ha. Detta är på gång.

Sedan görs ett program som ger en rad möjligheter att ta bort labels mm, byta till annan text, ta bort symboler som onödiga gränser, byta till tydligare linjer för de som ska vara kvar, kanske ändra återgivningen på olika vattendrag vid olika zoomlägen.

Eftersom varje ländertopo har sina tillkortakommanden får man göra en genomgång av vaianter för att reka behovet av modifieringar.

Sedan användaren ställt in de parametrar som ska åtgärdas tröskar programmet genom de filer som ska fixas.

Det hela är ju rätt trist men verkar bero på att topokartorna är resultat av långtgående kompromisser där presentationen i grafiskt fattiga skärmar (inkl monokroma) prioriterats. Dessutom saknar garmins grafikprogram för skärmåtergiving möjligheten till variation som skulle kunna nyansera presentationen. Programvaran är helt enkelt inte anpassad till de återgivningsmöjligheter grafikskärmar kan ge numer.

PÅ grund av kompromisserna och begränsninagrna verkar graden av inspiration också ha varit låg hos dem som gjort den grafiska formgivningen av produkterna.

Förhoppningsvis sporrar de enskilda initiativ som nu är på gång till uppryckning och insikt om att kunderna inte är nöjda.

Provkarta

När jag i maj försökte göra en egen karta i MapEdit för att ladda ner i min Garmin 60C med SendMap, fann jag (liksom andra) att karttecknen visades på ett helt annat sätt på GPS-mottagarens skärm. För att få "rätt" karttecken gjorde jag en testkarta. Nu har jag gått igenom den och lagt ut den på ett forum för Map authors i Yahoo groups:
http://groups.yahoo.com/group/map_authors/files/. Filen heter LEGEND.img.

Det är alltså en karta med ett antal punkter, linjer och ytor som ritats med MapEdit. Filen är på bara 8 kB. Geografiskt ligger "kartan" ute i Östersjön med centrum på cirka N 58 16.5 E 20 24.0. Öppna den gärna i MapEdit först för att se hur den ser ut på "papper". I gps-en är det lite svårt att hitta bästa läsbarheten men en zoomning till cirka 800 m fungerar för mig. Om karttecknen inte visas på gul bakgrund måste man släcka någon Europa- eller världskarta som konkurrerar om utrymmet.

I korthet kan nämnas att många punkter och linjer visas i GPS-en på ett annorlunda sätt. Kod 6402 är den "blaffa" som Friluftskartan har valt för att förankra namn på orter och gårdar. Bättre är att för namn på platser som inte är ett eget karttecken (punkt) använda t.ex. 14 för stor stil och 1e för mindre. Av ytorna visar sig 01-03 inte alls. Ytorna 04-0d, 4c, 4d, 52 och 53 visas gulaktiga (något ljusare än bakgrundsfärgen 0e som svart, 14, 17 18, 1a och 1e ljust gröna. 4e, 4f och 50 är grönspräckliga i olika mönster.

Den som vill ladda "kartan" med MapSource lär behöva en tdb-fil. Jag har aldrig gjort någon sådan och är tacksam om någon kan hjälpa mig (jag vet att det finns en beskrivning i instruktionen för Mapdekode, men jag har inte haft tid att ta den till mig).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
kanotisten rensa i trackspår Navigering 4
jonasolof Ta bort vissa labels i friluftskartan v 1.2 med MapEdi Navigering 15
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Bjagel Friluftskartan v5 Navigering 18
Tundraman Friluftskartan ny gps Navigering 6
niking Friluftskartan pro V4 Navigering 50
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
fowwe Dålig visning av Friluftskartan Prime? Navigering 6
tekman Ändra i Friluftskartan Prime Navigering 4
tekman Garmin Friluftskartan Pro V3? Navigering 32
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
mj4x4 Friluftskartan Pro V2 i en Garmin GPSMAP 421/521 Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Joakim.e Friluftskartan Pro Navigering 2
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
Häika friluftskartan pro till fler datorer? Navigering 5
375hh Vad är skillnaden i Friluftskartan Pro V2 Navigering 1
badpitt Nya friluftskartan Pro V2 Navigering 86
jasy Vem blir först att prova Friluftskartan Prime? Navigering 1
altis Friluftskartan pro Navigering 1
Joakim.e Friluftskartan pro - fel färger Navigering 3
henkywallmark Friluftskartan Prime Navigering 1
niking Garmin Friluftskartan Prime Navigering 23
Olydia.se Skapa djupkurvor på friluftskartan Navigering 1
merik Fjällkartan, friluftskartan till iPhone Navigering 26
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
jumbo Friluftskartan Pro Navigering 4
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
Mineral Explorer Konstig kartskarv i Friluftskartan Pro Navigering 3
Peaches74 Garmin Colorado friluftskartan Pro Navigering 8
forslund friluftskartan pro idag Navigering 14
MorganN Friluftskartan Pro - tom skiva Navigering 2
Mackan73 Kompabilitet GPSMAP 525 och Friluftskartan Navigering 2
holsson Friluftskartan Pro igen Navigering 8
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
Kjelle73 Friluftskartan, kartor uppdaterade när? Navigering 4
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
carro1976 Friluftskartan Navigering 1
HMR Friluftskartan Pro för Offroad MC Navigering 0
kullahagen Nybörjarfråga: Vad skiljer Friliftskartan från Friluftskartan Pro? Navigering 8
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
Teknikarv Hur uppdaterad är Friluftskartan Pro? Navigering 11
RedBreather Friluftskartan Pro Götaland... Navigering 1
lill-fredde Friluftskartan eller liknande till Mobiltelefon-GPS Navigering 13
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg